Jančura: Samořiditelná auta mají budoucnost, až se toho děsím

V samořiditelných autech vidím obrovskou budoucnost, až se toho děsím. Myslím si, že tato auta už za deset, nejpozději za patnáct let, mohou naprosto vytlačit veřejnou dopravu v Česku a vůbec v Evropě. A to zejména regionální dopravu. V rozhovoru pro Roklen24 to řekl majitel společnosti Student Agency Radim Jančura.

R24: Loni jste oznámil, že se Vaše společnost primárně zaměří na železniční dopravu. Můžete vysvětlit proč?

Vidím v železnici obrovskou budoucnost. Přestože už jsme dnes v Česku velký dopravce, tak pořád máme snad ani ne pět procent železničního trhu. Zde vidím obrovské příležitosti.

R24: Nově jezdí vlaky RegioJet na trati Praha – Brno. Jak si na trati vedete?

Na trati jezdíme dva měsíce. Počet cestujících roste každý týden o sedm procent. Věříme, že za pár týdnů můžeme být na dobrých číslech. Je to taková příprava na velké utkání, protože od prosince bychom chtěli jezdit každou hodinu.

R24: Před časem jste ukončili dálkové spoje na Slovensku z Bratislavy do Košic. Jaké k tomu byly důvody?

Slovensko svou vládou a politickou reprezentací nepatří tak moc do Evropské unie, ale tíhne spíše k Rusku. Moc nerespektují zásady primárního evropského práva. V zásadě diskriminace. Transparence a férová soutěž tam moc nefunguje, stát nepokrytě chrání státní firmy, a proto jsme se rozhodli z trhu odejít.

R24: V oblasti dopravy se stále častěji začíná mluvit o samořiditelných autech. Jaký dopad by měl jejich nástup na Váš byznys?

V samořiditelných autech vidím obrovskou budoucnost, až se toho děsím. Myslím si, že tato auta už za deset, nejpozději za patnáct let, mohou naprosto vytlačit veřejnou dopravu v Česku, vůbec v Evropě. A to zejména regionální dopravu, protože proč by měla jezdit velká Karosa s deseti cestujícímu, když může pro tu babičku, stejně tak i pro dítě, což jsou zásadní uživatele veřejné dopravy, přijet auto bez řidiče a prostě je o pár kilometrů někam posunout. Regionální doprava to má prostě jasné. Nemá šanci přežít tak, jako nepřežila v západní Evropě, kde už vesměs jezdí už jen školní autobusy a dvakrát denně nějaký autobus pro babičky do města.

Měli bychom se nyní utkat hlavně o to, aby fungovala alespoň dálková doprava. Vysokorychlostní tratě a podobně. Pokud je nepostavíme do 15 let, tak budeme autem bez řidiče jezdit až do Prahy.

Jaký je Váš názor na firmu Uber?

Uber a téma sdílené ekonomiky? To jsou dva rozdílné světy. Uber není sdílená ekonomika. Uber je porušování zákonů a riziko pro všechny uživatele. Sdílená ekonomika je, když máte svůj byt, jedete na dovolenou a pustíte ho do systému a někdo se tam zabydlí. Sdílená ekonomika už není to, že máte byt na Malé Straně a ten používáte jako hotel, protože to už je opravdu podnikání. Pak je to nefér vůči hoteliérům v sousedství, kteří mají spoustu bytů nad sebou, a jmenuje se to dohromady hotel. Musí plnit s tím spojené předpisy a platit daně. Takže pronájem bytu je super věc, ale měl by mít jasná pravidla tak, aby si to stát nějakým způsobem zdanil, aby neznevýhodňoval podnikatele, kteří daně platit musí.

Uber sdílená ekonomika určitě není. Sdílená ekonomika může být carsharing, čili půjčování aut. To je obrovská budoucnost. Tak, jak my si v naší generaci nedokážeme představit, že by vám někdo lezl do auta, tak mladá generace si dokáže představit, že by auto půjčovala. Uber ale není carsharing, protože ten řidič jede tím mým směrem, protože já chci. Nikoli proto, že on tam náhodou jede. Spolujízda se může brát jako sdílená ekonomika. Když někdo pojede cestou a vezme s sebou pár přátel, tak opravdu sdílíte auto. Ale nikoli řidič Uberu, na něj by se měla vztahovat stejná pravidla jako na taxikáře. Respektive na taxikáře by se měla vztahovat stejná pravidla jako na Uber.

R24: České dráhy se podle firmy RegioJet dopustily nekalé soutěže, když na trasu Praha-Ostrava nasadily dumpingové ceny jízdného. Státního dopravce žalujete o 717 milionů korun. Jak může spor podle Vás skončit?

Dopadne to v náš prospěch. Byl by to důležitý signál pro budoucí soutěžitele, kteří budou chtít vstupovat na železnici. Železnice je za posledních 25 let po revoluci takřka netknutá. Je to výjimečné odvětví, které má obrovskou budoucnost. V případě, že bychom to prohráli, tak by to v podstatě znamenalo – nikdo nechoďte do této země, protože zde nefunguje právní stát. V případě, že vás dominant, který je podporovaný státem rozdupe, tak se za vás nepostaví ani Antimonopolní úřad, ani soudy. Je hrozně důležité, když ve chvíli, kdy zneužije dominantního postavení, tak je soutěžní právo v evropské i světové politice velmi důležitý instrument, který má chránit ty menší, kteří vstupují do soutěže a chtějí rozbít monopol nebo dominanci velkého. Vstupující má právo přijít s podnákaldovými cenami. Na začátku se vždy přichází s něčím zajímavým. Naopak dominant toto právo nemá.

Když jsme před pěti lety přišli, tak České dráhy nejenže kopírovaly naše ceny, ale šly 30 procent pod nás. Přestože jsme vyjeli se třemi spoji. Kompletně se nám rozsypal byznys plán a v následujících čtyřech letech jsme prodělali 300 milionů korun. Bylo to nejtěžší období mého podnikání, kdy se mi ekonomicky hroutila firma. Náš konkurent Leo Express je do dneška ve ztrátách. Myslím, že má už kumulovanou ztrátu půl miliardy a také se domáhá škody na Českých dráhách. Naprosto právem.

V dotované dálkové dopravě hrozí kvůli nečinnosti ministerstva monopol ČD

R24: Vy jste se na počátku fungování současné vlády netajil podporou Andreje Babiše, později jste, i v souvislosti kauzou Čapí hnízdo, otočil. Jak byste nyní, zhruba osm měsíců do voleb, hodnotil počínání Andreje Babiše ve vládě?

Já jsem neotočil v souvislosti s Čapím hnízdem. To jsem vždy nazýval podvodem, nebo obcházením zákona, ač to tady dělalo tisíce firem. Díky tomu, že to dělaly agentury, které zajišťují evropské peníze. Nabízeli to i nám. Já do toho nešel, ale nabízely to spoustě firem. Jednu dobu jsem se od Andreje Babiše trošičku stáhl, když jsem viděl, že je nedůsledný vůči užívání veřejných peněz. V tom si myslím, že na sobě trochu zapracoval. Nyní se na něho valí další pseudokauzy, jako třeba korunové dluhopisy. Naprosto legální způsob, říkejme tomu daňové optimalizace. Bylo to legální, je to legální, já v tom problém nevidím.

Pan Babiš je nyní pod obrovským tlakem. Všichni se proti němu semkli. To je trošičku nefér. Bude muset ukázat, že je silná osobnost a silný vůdce, aby lidem a voličům ukázal, že toto těžké období pod velkým tlakem přežije, že bude mít, co nabídnout. Nejen pravicovým voličům, ale i levicovým voličům.

Radim Jančura, majitel holdingu Student Agency, se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Na původní předmět podnikání, zprostředkovávání au-pair pobytů, přišel při svém pracovním pobytu ve Velké Británii. Jako další oblast zvolil on-line prodej letenek a autobusovou dopravu. Zatím posledními projekty jsou aktivity v oblasti taxislužby TICK TACK, vlakové dopravy pod značkou RegioJet a projekt dovolena.cz – prodej zájezdů dovolena.cz. Vlaky a autobusy RegioJet přepravily za rok 2016 přibližně 16 milionů cestujících. Skupina STUDENT AGENCY zaměstnává zhruba 2700 zaměstnanců a letos plánuje další stovky přijmout. Radim Jančura se také osobně podílí na řadě protikorupčních aktivit.

Newsletter