Léčba startupového prostředí? Chceme čelit eventové horečce

Startupy vznikají díky ekonomické situaci. Přetlak “levných peněz” na trhu svádí investory k rizikovějším investicím. Může to být dobře i špatně. Chceme čelit startupové eventové horečce. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl spoluorganizátor Startup World Cup & Summit (SWCS) a CEO Air Ventures Václav Pavlečka.

Jaký byl hlavní důvod „fúze“ SWCS?

Chceme čelit startupové eventové horečce. Tedy přílišnému množství akcí s přízviskem “největší startupová soutěž”. Léčba probíhá jedině tak, že spojíme všechny smysluplné akce do jedné velké “vlajkové lodě”. Ta bude umět reprezentovat českou scénu v zahraničí, bude přinášet inspiraci a dobré speakery a bude propojovat talenty a zdroje. A tahle vlajková loď se jmenuje Startup World Cup & Summit. Jedna z jejích plachet je tedy Startup World Cup, druhá Startup Summit.

Startup World Cup & Summit: 160 startupů a boj o 35 mil. a o Silicon Valley

Co jste udělali letos nového? Můžete čtenářům Roklen24 krátce shrnout, co je 17. října vlastně čeká?

Nechám mluvit fakta. Čeká je výběr z 335 přihlášených startupů z 29 zemí. Čeká je možnost sledovat soutěž o téměř 40 milionů korun v investicích. Čekají je například zakladatel Angry Birds Peter Vesterbacka, COO Hyperloop Transport Technologies Andres de Leon, čeká je dění na dvou pódiích, specializovaná networking zóna, odborné diskusní stoly…

Startup World Cup & Summit přiveze designéra Muskovy Tesly

Co za necelý rok zažily vítězové loňského pitche SWCS – Daytrip, Dateio, Apifier a Byzance. Sledujete je?

Vítěze loňských ročníků samozřejmě sledujeme, všechny startupy “jedou dál”, žádný z nich se zatím nestal pověstným jednorožným koněm. Myslím, že obecně v businessu Dateio je velký potenciál, monetizace dat je obří kapitola, zvlášť v adtechu.

Jak se podle Vás daří loňskému vítězi Startup World Cup – firmě ShipVio?

ShipVio dynamicky roste, expanduje na německý trh a věřím, že brzy uzavřou další kolo větší investice. Dobrý tým, dobrá myšlenka, dobrá exekuce. Držíme jim palce!

Máte mezi letošními (zatím devíti) finalisty SWCS favorita?

Vzhledem k tomu, že jsem v porotě, budu se snažit zachovat kamennou tvář. Favorita tedy samozřejmě nemám (smích).

 

 

Vidíte v ČR potenciálního „jednorožce“? Která firma by této pomyslné mety mohla dosáhnout?

Budu to brát, s dovolením, jako kategorii česko-slovenského jednorožce. U našich bratří roste zajímavý křemíkový startup Tachyum, za kterým stojí Rado Danilak, architekt mikroprocesorů a úspěšný businessman, který v minulosti vyexitoval svůj business za stovky milionů dolarů. Baví mě i létající auto Aeromobil. Kvalitní tým má třeba český fintech startup Twisto, o kterém ještě uslyšíme. Zajímavých projektů je ale samozřejmě ještě mnohem víc.

CEO ShipVio Dravecký: Sice čtvrtí, ale na pódiu s Wozniakem

Přeje současná ekonomická situace startupům? Co by se mohlo zlepšit?

Myslím, že startupy vznikají právě díky ekonomické situaci. Přetlak “levných peněz” na trhu svádí investory k rizikovějším investicím. Může to být dobře i špatně. Dobře proto, že vznikne řada mladých týmů, které nasbírají hluboké zkušenosti a postaví firmy, které mohou přetrvat. Špatně proto, že se může ředit kvalita, ze slova startup se může vytratit obsah. Pokud vyhraje to dobré, můžeme se těšit z rychlejšího technologického pokroku. Pokud spíš to špatné, bublina buď splaskne, nebo se trochu ufoukne.

Investorka a mentorka Margareta Křížová v rozhovoru pro Roklen24 nedávno uvedla, že česká startupová scéna je „zajímavá, mírně nafoukaná a dost fragmentovaná“. Souhlasíte?

Zajímavá rozhodně, možná trochu zhýčkaná a fragmentovaná určitě. To se právě snažíme postupně měnit se Startup World Cup & Summitem. Jsme prostě malá země, musíme držet pohromadě.

 

 

Založil jste první evropskou pobočku původně chicagského inovačního centra Farmhouse a působil jste v hongkongském startupu Whoolala. Jak odlišná je třeba startupová scéna v Hongkongu nebo Chicagu od té české? Máme nějaká specifika?

Ve Státech jsme spolu s Honzou Beránkem (U+) několik let spolupracovali na brandingově-technologické agentuře Kliché Killers. Tu jsme nakonec vyexitovali, dnes je z této firmy Brandium Inc. Byla to dobrá zkušenost, jet se sadou vizitek za moře, obrnit se hroší kůží a neustále pitchovat, prezentovat, networkovat. Odlišné je hlavně to, že musíte budovat silné vnitřní sebevědomí. Češi umí dělat výjimečné věci, o kterých umí výjimečně mlčet. To je asi ten rozdíl oproti Státům. Z Chicaga jsme pak s Martinem Klčem (Leo Burnett) přenesli koncept Farmhouse, který měl ambici měnit reklamní trh a spolupracovat s adtech startupy, hodnotit Chicago si ale netroufám, natolik jsem to místo nepoznal. Pokud jde o Čínu, má kratší zkušenost s Whoolala mě přesvědčila o tom, že v Číně se můžete prosadit jen se silnou lokální podporou. Není to tak docela “svobodný trh”, pokud chcete růst přímo z Číny. Pokud se ale naučíte pracovat s lokálními specifiky, naučíte se hezky mlaskat a umíte se potkat s těmi správnými lidmi, může být Čína místo pro vás.

 

Newsletter