Pozitivní nálada trhů pomáhá procyklickým měnám. Dolar globálně slábne. Euro vůči dolaru sílí směrem k 1,1900 EURUSD. Koruna sílí nejvíce v regionu, a to k 26,25 za euro.

Má smysl oceňovat startupy standardním způsobem?

Na startupovém trhu v zámoří právě probíhá zajímavá debata. Jejím jádrem je otázka, jak moc jsou astronomické valuace startupů, zejména těch technologických, relevantní. Další olej do ohně přilily zvěsti, že se čínský gigant Alibaba chystá podpořit populární aplikaci Snapchat. Jednat se má o investici o hodnotě 200 milionů dolarů, při ohodnocení firmy na 15 miliard dolarů. Právě zvýšení tempa růstu hodnoty startupů je zajímavé téma k zamyšlení.

První zádrhel přichází hned v úvodu – jak vlastně ohodnotit společnost, která nemá doposud žádné příjmy? Standardní nástroje jako analýza diskontovaných volných peněžních toků (DCF) selhává. Vzhledem k tomu, že neexistují historická data, na kterých by šlo založit projekci, je snaha odhadnout příjmy hned v prvním roce působení firmy přinejmenším odvážná. Podle čeho se pak investoři, zejména ti s titulkem Venture Capital, při valuaci svojí investice orientují?

Bloomberg Business tvrdí, že výsledky valuací jsou jaksi smyšlené, nebo přinejmenším nadnesené. Odkazuje přitom na rozhovory s více než tuctem zakladatelů startupů, investorů i právníků, kteří vše zaštiťují. Dokumenty, které má Bloomberg k dispozici, mají ukazovat na to, že protistrany se dnes dohadují výhradně za zavřenými dveřmi a tím mlží předpoklady valuace jako takové. Investor operující mimo veřejný trh totiž na sebe bere odlišná rizika. Potom v momentě, kdy jde již vyspělý startup na burzu, o čemž se v případě Snapchatu už taktéž hovoří, nemusí prvotní ohodnocení odpovídat například reálné rozvaze.  

Randy Komisar, Venture Capital investor z firmy Kleiner Perkins Caufield & Byers, tvrdí, že takto nadsazená čísla hodnotící podniky jsou v podstatě nedůležitá. Na tom se shodují i jeho kolegové z oboru. Z ankety Bloomberg vyplývá, že se investoři soustředí na jiné parametry úspěchu, než na položku Enterprise Value (hodnota podniku). Investoři se spíše dívají po tzv. hokejkách, než například po provozních nákladech. Jak se říká, k vydělávání peněz je třeba nejprve utrácet, a proto je důležitější růst ve tvaru hokejky, tedy pokud možno strmě nahoru. Nadto si investoři, už z podstaty soukromých dealů, dokážou smluvně ochránit své investice, a to i na úkor zaměstnanců skrze tzv. senior liquidation preference, či zvětšováním svého podílu, pokud by hodnota firmy klesala. Jason Lemkin ze Storm Ventures na toto konto dodává, že velké valuace nejsou úplně nesmyslné. Startupy mohou mít hodnotu desítek miliard dolarů, ale stále jde o rozdílný druh investice vyžadující určitou ochranu. Oproti tomu Barry Kramer, partner ve společnosti Fenwick & West, považuje tyto druhy ochrany za známku většího rizika, které ve spojení s vysokými valuacemi poukazuje na možnost bubliny.

Nicméně 21. století a rapidní rozvoj FinTechu poněkud konkuruje výhodné pozici venture investorům. Crowdfundingové platformy jako americký Kickstarter.com nebo český Fundlift.cz nabízí řešení, které umožní podnikatelům přímý přístup k drobným, veřejným, investorům bez nutnosti vstupu na burzu a ubírá venture kapitálu roušku nenahraditelnosti. Na druhou stranu investoři se budou muset mezi projekty nějak orientovat a jedním z měřítek jistě bude i valuace, ježto možnosti individuální ochrany jsou v takových případech omezené. Zdá se tedy, že klasickým DCF oceňováním přecijen ještě neodzvonilo.  

Jak investovat do startupů i větších firem: Equity crowdfunding

Peníze hýbou světem. Ale za jakou cenu?

Newsletter