Maloobchod v březnu zpomalil, vývoj ovlivnily Velikonoce

AKTUALIZOVÁNO – Maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy se březnu meziročně zvýšily o 4,3 procenta a bez očištění o 5,1 procenta. Zpomalily tak růst z únorových 8,5 procenta. Vývoj v březnu byl ovlivněn rozdílným počtem pracovních dní proti předchozímu roku a velikonočními svátky. Oznámil to dnes Český statistický úřad.

Rostly tržby za pohonné hmoty, zvýšily se o osm procent. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly proti loňskému březnu o tři procenta a za potraviny o 6,8 procenta. Meziroční vývoj maloobchodních tržeb byl ovlivněn rozdílným počtem pracovních dní, byl o jeden pracovní den méně než v březnu 2015. Dále pak tím, že loni se nákupy na Velikonoce realizovaly v dubnu, letos v březnu. U nákupů souvisejících s velikonočními svátky, zejména potravin, převážil vliv Velikonoc nad vlivem počtu pracovních dní.

Prodej potravin v nespecializovaných prodejnách se meziročně zvýšil o sedm procent a prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby o 21 procent. Více Češi utratili také ve specializovaných prodejnách potravin, prodejnách výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o a výrobků převážně pro domácnost. Tržby naopak klesly v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení. Méně lidé utráceli také za oděvy, obuv a farmaceutické a zdravotnické zboží.

Březnová čísla sice mírně zaostala za odhady, avšak i přesto potvrzují, že hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky v letošním roce budou spotřebitelé. Oproti předchozím rokům se domácnosti nebojí utrácet, uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Pozitivní vývoj na pracovním trhu se odráží jak do samotné spotřeby, tak i do vyšší poptávky po úvěrech. Do karet navíc domácnostem hraje i velmi nízká inflace. V souhrnu zde tak máme řadu silných faktorů, které podporují rychlý růst maloobchodu i v letošním roce,“ dodal Novák.

V maloobchodě kromě motorových vozidel sezónně očištěné tržby v březnu reálně meziměsíčně stagnovaly.

Kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu v kombinaci s téměř nulovou inflací jsou podle Nováka hlavními důvody pokračujícího spotřebitelského apetitu v 1. čtvrtletí letošního roku. Za celé 1. čtvrtletí se neočištěné tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily reálně meziročně o 6,1 procenta.

Newsletter