Maloobchod zpomalil růst, na odbyt šlo nepotravinářské zboží

AKTUALIZOVÁNO – Tržby v maloobchodě bez aut v dubnu zpomalily meziroční růst na 4,9 procenta. Oznámil dnes Český statistický úřad, který zároveň revidoval březnový růst tržeb z 5,1 procenta na šest procent. Tržby po očištění o sezónní vlivy vzrostly v dubnu reálně meziměsíčně o 0,8 procenta.

Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2016 i 2015 připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc. V loňském roce se velikonoční nákupy soustředily na začátek dubna, zatímco v letošním roce se realizovaly v březnu. Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,8 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 6,7 procenta a potravin o 1,1 procenta.

Maloobchodní tržby za prodej a opravy motorových vozidel ve stálých cenách v dubnu rostly meziročně o 8,5 procenta.

„České domácnosti se nebály utrácet ani v úvodu druhého kvartálu roku. Mezi hlavní faktory slušně rostoucích tržeb v maloobchodě nadále patřily rostoucí mzdy, zkracující se řady nezaměstnaných a klesající ceny u řady výrobků. Z pohledu struktury tržeb sehrál důležitou roli posun velikonočních svátků oproti loňsku,“ uvedl analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský. Oživení se podle něj dotýkalo zejména tržeb za výrobky pro domácnosti, počítače a za oděvy a obuv.

„Návrat k dvouciferným meziročním přírůstků tržeb si zapsali prodejci aut, na které v předchozím měsíci rovněž dolehlo načasování velikonoc a méně příznivé počasí. Podmínky v české ekonomice dávají dobrý předpoklad k tomu, aby si domácnosti udržely nákupní apetit i v nadcházejícím období. Spotřebitelská poptávka tak zůstane jedním z klíčových motorů růstu české ekonomiky,“ dodal Rožumberský.

Analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák dodal, že velmi dobře se v dubnu prodávala motorová vozidla. Poptávka po nových automobilech se oproti předchozím letům netýká již primárně firem, ale stále více se na ní podílejí i domácnosti. Slabý naopak zůstal v dubnu prodej počítačů a komunikačních zařízení.

Růst maloobchodních tržeb bude podle hlavního ekonoma Lukáše Kovandy pokračovat i v dalších měsících. Nálada spotřebitelů sice od svého lednového vrcholu klesá, ale to je pouze korekce neudržitelně optimistické nálady, umocněné povánočními slevami a zlevňováním pohonných hmot, které se na svém cenovém dně ocitly na přelomu února a března, dodal.

Pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby o 19,8 procenta. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen, zejména prodejny výrobků pro domácnost (o 9,8 procenta), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 5,4 procenta), oděvů a obuvi (o čtyři procenta) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 3,1 procenta). Tržby za potraviny vzrostly v nespecializovaných i specializovaných prodejnách shodně o 1,1 procenta.

Newsletter