Nové možnosti diverzifikace – vsadíte si na ženy?

Tak a je to. Další milník emancipace. Britská banka Barclays připravila pro své investorky a investory nový produkt ETN, který je navázán na veřejně obchodované společnosti s ženami ve vedení. Podmínkou je, aby byla žena buď v roli generální ředitelky nebo aby bylo alespoň 25 % žen v představenstvu. Informuje o tom agentura Bloomberg.

Exchange Traded Note – ETN – je specifický instrument vydaný bankou, který se snaží zkombinovat výhody dluhopisu a ETF fondů. Podstatou je nezajištěný dluh, ale výnos tohoto instrumentu je navázán na specifický index (v tomto případě na index, který kopíruje vývoj společností s ženským vedením). Vlastník ETN má pak možnost buď se svým cenným papírem volně obchodovat na burze, nebo si ho nechat až do splatnosti – v tom případě dostane zpět splátku počátečního dluhu. Tento instrument je bance Barclays více než známý, byla první na trhu, kdo ho vydal.

ETN s názvem Women in Leadership (Ženy ve vedení) začne obchodovat zítra a obsahuje 83 amerických společností obchodovaných na burze Nasdaq nebo NYSE, které mají tržní kapitalizaci alespoň 250 milionů dolarů. Ženu v roli CEO má 34 z nich a patří k nim například společnosti IBM nebo Yahoo.

Barclays se tímto přidává k několika dalším institucím, které vytvářejí podobné produkty s cílem nabídnout rozmanitější produkty a reagovat na údajné „výhody žen v managementu.“ Kritéria spojená s pohlavím – jako například počet žen v představenstvu firem – již v rámci investičních strategií navrhli svým klientům i manažeři bank Bank of America a Morgan Stanley. Porovnávat výkonnost firem v závislosti na tom, jestli jsou ve vedení výrazně zastoupeny ženy, se pravděpodobně při zvyšujícím se počtu takových společností nabízí, z pohledu emancipace to však může být tenký led. Nedovedu si moc představit, jak feministky plesají nad tím, že index společností s ženami ve vedení je horší než srovnatelný index bez tohoto kritéria. Celá ta léta dřiny a přesvědčování, že ženy mohou vést společnost stejně dobře jako muži, by byly v tahu. Pro to, aby tato investice měla horší výsledky než průměr trhu, si ale určitě banky na ženy nevsadily. 

Je v každém případě fascinující, jak se jednotlivé instituce snaží vyplnit díru na trhu a v rámci svých marketingových tahů vymyslet co nejlákavější a nejspecifičtější investici, aby si mohl vybrat opravdu každý. Prý s cílem rozšířit možnosti diverzifikace. Loni například banka Credit Suisse vydala index, který sleduje akcie společností podporující lesbičky, gaye, bisexuály a transsexuály. S čím přijdou finanční společnosti příště? A do čeho byste nejraději investovali vy?

Newsletter