Dolar se drží v mírném zisku v dolarovém indexu i proti euru. Evropské i americké výnosy rostou. Měny regionu jsou ve ztrátě, jediná koruna dopoledne zpevnila. Kurz se krátce podíval pod support 25,90 za euro, poté ale zisky mírně zkorigoval.

Oceňovací bublina indických startupů? Zomato důkazem?

Nejvíce znepokojivá otázka, která se již nějakou dobu vznáší kolem indických startupů, nabývá konkrétních obrysů – především v kontextu stratupu Zomato, jenž je dobře znám i v České republice. O co jde? O ocenění. Analytici HSBC ve zprávě z minulého měsíce odhadují hodnotu této společnosti na 500 milionů dolarů, což je o 50 procent méně, než tomu bylo v září 2015. Tato zpráva samozřejmě spustila řetězec událostí v čele s nepříjemnými dotazy, které na start up začaly směřovat. Následovala rázná obrana vedení Zomata a „zápasení“ na sociálních sítích.

ZOMATO: Konkurence? Prakticky nemáme

Zpráva HSBC, která vyvolala pozdvižení, byla ve skutečnosti spíše o Info Edge, která vlastní webové stránky Naukri, které jsou jedním z akcionářů Zomata. Ve zprávě se dle novin Mint píše, že podle diskontovaných peněžních toků se ocenění společnosti Zomato pohybuje na zhruba 50 procentech původní valuace ve výši 1 miliardy dolarů. Zomato je přítomno na 23 trzích a žádný z nich není rentabilní. V tomto kontextu aktuální ocenění nedává smysl. Zpráva HSBC tvrdí, že stávající zdroj příjmů „nepracuje“ pro Zomato. Pouze 6-8 procent restaurací na platformě platí za reklamu. „Pokud se chce Zomato.com stát vedoucím hráčem na trhu ve výběru restaurací, je třeba se zaměřit na on-line objednávání jídla a budovat doručovací kapacity,“ píše ve zprávě HSBC.

Tato zpráva však Zomato v klidu nenechala. Mluvčí Zomato napsal serveru Quartz, že analytici HSBC by měli být propuštěni, protože businessu společnosti nerozumí. Argumentuje tím, že investoři zůstávají optimističtí, a že Zomato stále rychle roste a je na cestě, aby se stalo velmi brzy ziskové. Reklamní business dosahuje v různých zemích až 93procentní hrubé marže. Zomato je ziskové v osmi zemích. S reakcí nečekal ani zakladatel Info Edge, Sanjeev Bikhchandani: „Společnost má spoustu peněz a její ekonomika je opravdu dobrá. Výnosy se v posledních devíti měsících více než zdvojnásobily a tato tendence pokračuje. Náklady byly racionalizovány a sníženy o více než 70 procent.“

Jedná se o bublinu?

Možnost vzniku oceňovací bubliny v prosperujícím ekosystému indických startupů pravděpodobně posiluje. Příkladem může být také letošní snížení valuace gigantu v oblasti e-commerce Flipkartu. Důvod, proč jsou analytici a investoři náhle na pozoru, je jednoduchý. Některé z těchto firem negenerují žádné peníze. Navíc nikdo neví, jak tyto firmy na tak obrovské ocenění dosáhly. „Oceňovací hra se z vědy změnila na „černou magií“, poznamenal v roce 2015 Ravi Gururaj, tehdejší předseda Národní asociace softwarového průmyslu a služeb (NASSCOM). „Není pochyb o tom, že jsme v oceňovací bublině,“ poznamenal Mahesh Murthy, spoluzakladatel investiční firmy Seedfund. „Konkrétně ocenění společnosti Zomato, je poměrně ambiciózní. Jeho příjmy pochází z oblastí s nízkou hodnotou a nízkou podnikovou marží. Je těžké uvěřit, že společnost s výnosy ve výši 14 milionů dolarů je oceněna na 1 miliardu dolarů.“

Co se popřít nedá, je to, že „food tech startupy“ založené v Indii čelí již nějakou dobu slušnému protivětru. Většina firem se rozrostla příliš rychle. Nabídly minimální poplatky za dodání v prostoru, kde jsou významné náklady na logistiku. Není překvapením, že do konce roku 2015, se kolečka jejich businessu začala zadrhávat. Co se stalo? Investorům bylo slíbeno specifické tempo rychlosti růstu a odhady ziskovosti, které byly použity pro odhad ocenění, říká Arvind Singhal, předseda představenstva a generální ředitel poradenské firmy Technopak. „Obojí však nebylo splněno. Tyto společnosti nedodržují to, co slibovaly.“ A dodal, že „počáteční nadšení překonal pragmatismus.“

Newsletter