Rychlý nárůst amerických výnosů podporuje dolar, který sílí proti euru i v dolarovém indexu. Roli hraje i zhoršení tržní nálady projevující se ve výprodeji rizikových aktiv. Risk-off nálada se podepsala i na měnách regionu. Koruna oslabila nad 26,20 za euro. Aktuálně spolu se zlotým i forintem včerejší ztráty umazává.

Philip Morris ČR pomohl k lepším tržbám vývoj měn. Domácí cigaretový trh se stabilizuje, tržní podíl dál klesá

(Aktualizováno 8:58) Domácí tabákový producent Philip Morris ČR ze skupiny Philip Morris International zvýšil v prvním čtvrtletí roku 2014 tržby o 0,4 % do blízkosti 2,8 miliardy korun při obnovení růstu domácího cigaretového trhu, byť o 0,1 % meziročně.

Philip Morris ČR (dále PM ČR) dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2014 tržeb bez spotřební daně a DPH 2,798 miliardy korun, což je zlepšení o 0,4 % proti 2,788 mld. Kč v prvním čtvrtletí loni. Jako hlavní důvod uvádí příznivý vývoj cen na domácím a slovenském trhu, což potvrzují další čísla. Ač celkový cigaretový trh v ČR v tuzemsku v 1Q14 vzrostl o 0,1 % meziročně na 4,3 miliardy kusů cigaret, tržní podíl firmy dle maloobchodního průzkumu ACNielsen klesl meziročně o 3,8 procenta. Domácí tržby tabákové firmy přesto vzrostly o 3,8 procenta na 1,1 miliardy korun. Odbyt, jak napovídá tržní podíl, se přitom v 1Q14 meziročně snížil o rovná 3 procenta na 1,8 miliardy kusů cigaret.

Faktem je, že na růstu tržeb má lví podíl vývoj měnových kurzů (příznivý vliv do tržeb 114 mil. Kč) a na vývoji celkového cigaretového trhu předzásobení. „Nárůst tržeb byl částečně eliminován nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině PMI. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH v porovnání s předchozím rokem snížily o 3,8 %,“ uvádí PM ČR očištěný obraz.

U domácích tržeb PM ČR hovoří o příznivém vlivu cenové politiky v rozsahu 66 milionů korun,  naopak o nižším objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích ve výši 24 milionů korun. Firma zde vidí důsledek zvýšení spotřební daně a DPH, které byly promítnuty v prodejních cenách v roce 2013. Z pohledu vývoje tržního podílu pokračuje pokles u lokálních značek a značky Red & White, částečně kompenzován vyšším podílem značek L&M, Chesterfield, Marlboro a Philip Morris.

Tržby z vývozu za 1Q14 meziročně poklesly o 8,9 % na 1,1 miliardy korun. Vývoz se tedy vrátil na rozsah tuzemského trhu. Klesly zejména dodávky jiným společnostem ve skupině PMI. Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu. Při vyloučení vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,2 %. 

Newsletter