Pivovar v době koronavirové. Ve sklepě dozrává Znojemský Blondýn

Po neskutečném boomu přijde určitá konsolidace. Taková bude budoucnost minipivovarnictví. Čechům „craft“ zavoněl a neuvěřitelná rozmanitost stylů, chutí, receptur a ingrediencí celou kategorii posouvá vpřed. Ale pivo není kakao a přežijí jen ti, kteří to s ním myslí vážně. V rozhovoru pro Roklen24 to řekl Martin Pacovský ze skupiny Gourmet Invest, která vlastní Znojemský městský pivovar.

Jak jste prožíval první dny pandemie?

Na začátku pandemie a vyhlášení opatření jsem vůbec nebyl schopen uvěřit tomu, že se může vůbec něco takového stát. Totální zastavení veškerého života a ekonomiky. Když jsem šel po Praze a viděl ty apokalypticky prázdné ulice. Nakonec jsem se vnitřně přehodil do pozitivní nálady, že můžeme trávit čas s rodinou a třeba také dodělat věci, které jsem odkládal.

Pomohlo pivo ze Znojma k překonání všech problémů spojených s pandemií koronaviru?

No všech ne, ale části ano. A taky nás pandemie donutila spustit e-shop, takže jsem nemusel čekat, až někdo ze Znojma pojede do Prahy. Teď si objednám a za dva až tři dny mám pivo doma. I když upřímně, pan Harašta, náš Chief Beer Officer, moc tento způsob distribuce nemiluje. Přeci jen nikdy nevíte, jak bylo s pivem zacházeno.

Od května platí nový režim DPH na pivo. Jaký je váš názor na toto opatření?

Celá ta story je samozřejmě velmi úsměvná a také jsme se jí věnovali na našem LinkedIn. Asi kdybychom neměli pandemii, tak by to jistě pomoc byla, v současných podmínkách to ale asi není úplně to nejdůležitější. Jen tak na okraj, některé veselé kombinace, jako koupím si pivo a půllitr v obchodě vypiju si ho před pivovarem, se u nás ve Znojmě opravdu mohou stát, tak uvidíme …..

Krátce před vypuknutím pandemie koronaviru v Česku jste získali od investorů přes investiční platformu Fundlift čtyři miliony korun. Na co jste peníze využili?

Peníze jsme primárně využili na stabilizaci cash-flow a částečně také na expanzi výrobní kapacity pivovaru, i když tam jsme měli také financování z České spořitelny. Peníze nám pomohly překonat pandemii a hlavně dokončit rekonstrukci další části pivovaru. Minulý týden jsme tak otevřeli naši novou „Zahrádku“.

Plánujete získat další finance?

Přemýšlíme o tom. Také zkoušíme získat něco z programu COVID-III, ale tam je to pro nás trochu černá skříňka. Také nyní připravujeme nový Pivovar HARRY v Brně, kde zkoušíme i model s dalšími akcionáři. Zatím se nám to daří, pár nových akcionářů máme, a tak jsme začali s přípravou projektu. Do budoucna chceme vymyslet nějakou investiční strukturu, která by se zaměřovala na investice do malých pivovarů. Přeci jen už nějaké know-how máme a byla by škoda ho nevyužít.

Na co peníze využijete?

Na podzim bychom chtěli začít s rekonstrukcí vnitřní historické restaurace, ale musíme počkat, jak dopadne sezóna.

Máte představu, jak váš byznys postihne výpadek zahraničních turistů?

Myslíme si, že nás výpadek zahraničních turistů až zase tak moc nepostihne. Hlavní část našich zákazníků jsou Češi a Rakušané. Dokonce si myslíme, že dojde k nárůstu tuzemské turistiky.

Co všechno jste museli kvůli omezením upravit?

Asi jako všichni ostatní. Zavřeli jsme restaurace, poslali domů zaměstnance a omezili výrobu na minimum. Na druhou stranu jsme využili oddechový čas k přípravě na sezónu. Opravili, co se opravit dalo, uklidili, co se uklidit mělo, nastavili naše IT systémy.

Jak vlastně pivovar fungoval v karanténě?

Vlastní pivovar fungoval v trochu menším složení než obvykle. Spíše než na vaření piva jsme se zaměřovali na dokončení rekonstrukce. Snažili jsme se nepropadat panice.

Na kolik vyšla investice do nové stáčecí linky?

Stáčecí linka byla v Jarošově, ale celkově jsme tam investovali přes tři miliony korun do navýšení stáčecí kapacity.

Teď už se situace přeci jen obrací k lepšímu. Jaké máte krátkodobé plány?

Ve Znojmě rozšiřujeme výrobní kapacity, rozjíždíme pivovarskou Zahrádku, plánujeme rekonstrukci pivovarské restaurace a připravujeme novinky.

V Brně jsme přesvědčeni, že momentálně chybí signature beer brand. Brno není město, to je životní styl a jako takové potřebuje i svoje pivo – pivo originální, překvapivé až nečekané, pivo se kterým je sranda, někdy až lehce bizarní a hlavně pivo, které spojuje a zastřešuje neuvěřitelnou pestrost a rozmanitost komunit a stylů a energii, kterou je Brno proslulé. Proto Harry, proto malý pivovar v centru Brna.

Chystáte nějaké novinky?

Ve sklepě nám dozrává Znojemský Blondýn, kterým rozšiřujeme naši stálou nabídku o svrchně kvašený Blonde Ale. Na začátku srpna chceme přímo v areálu oslavit 300 let pivovaru a otevřít lahve pro tento účel speciálně připraveného speciálu 1720 inspirovaného dobovými surovinami a stylem. Půjde o svrchně kvašený speciál s využitím 300 let starého kmene kvasnic a okořeněný například měsíčkem lékařským. Na vinobraní připravujeme další edici našeho skvostu – piva s přívlastkem Sauvin. Ale bude i originální pivní pálenka z našeho Doppelbocku a na podzim oblíbený IPL a Medová 13ka.

Můžete přiblížit, jak bude vypadat pivní laboratoř?

Mikropivovar v Brně, kde chceme vyvíjet nové, originální a neotřelé receptury. Využijeme ho pro všechny pivovary jako testovací centrum, ale primárně bude teď sloužit jako laboratoř pro Harryho. Umožní nám nejenom vývoj originálních receptur, ale už teď ve fázi vývoje zapojit budoucí konzumenty. Chceme, aby se podíleli nejenom na vývoji receptur, ale i příběhů, které chceme v Brně vyprávět.

V Česku v posledních letech vznikla řada malých pivovarů. Jaký čekáte další vývoj?

Tipl bych si, že po neskutečném boomu přijde i vzhledem k době určitá konsolidace. Čechům „craft“ zavoněl a neuvěřitelná rozmanitost stylů, chutí, receptur a ingrediencí celou kategorii posouvá vpřed, ale pivo není kakao a přežijí jen ti, kteří to s ním myslí vážně. Budou dále vznikat nové malé pivovary, ale zároveň některé varny vyhasnou. 

Mění se chování typického českého pivaře? Lze ho vůbec nějak definovat?

Češi jsou jeden z nejkonzervativnějších pivních národů. Je to logické, pivo je náš národní poklad a tak máme pocit, že ten náš spodně kvašený ležák je nejlepší na světě. Což samozřejmě je. Ale i přesto  k nám dorazilo vícero globálních pivních trendů, které souvisí s dobou. Pivaři se daleko více zajímají o to, co pijí, kdo to vařil, kde, jak, z čeho. Rádi objevují nové styly a nechávají se chuťově překvapit. S tím jde ruku v ruce i to, že se pivo pomalu vymaňuje z pozice nápoje, za který nejsem ochoten dát víc peněz než za vodu. Zaplať pánbůh.

Martin Pacovský sbíral zkušenosti na různých pozicích ve společnosti ČEZ působil v různých státech Evropy. Na konci roku 2014 vstoupil jako předseda správní rady do společnosti Znojemský městský pivovar. Zároveň působí na stejné pozici také v Jarošovském pivovaru.

 

Newsletter