Letošní rok bude zřejmě pro pojišťovny leteckých společností nejdražším za posledních 13 let. Havárie letounu malajsijských aerolinek MH17, pád letadel v Mali a na Taiwanu a ozbrojený konflikt na libyjském letišti Tripoli, kde kromě stovky mrtvých zůstalo několik zničených letadel za stovky milionů dolarů, jsou jedním z důvodů, proč nyní pojišťovny čelí nejvyšším nákladům od zářijových útoků na World Trade Center v New Yorku v roce 2001. Odhad celkových škod a kompenzací, které budou muset pojišťovny leteckého průmyslu vyplatit, se mají vyšplhat spolehlivě nad 2 miliardy dolarů, upozornil dle zdrojů server Financial Times.
Obdobné náklady ve výši 2,2 miliardy dolarů, byly odhadované v roce 2009, kdy tlak na pojišťovny zvýšily dvě vážné letecké dopravní nehody – zřícení letadla francouzské společnosti Air France nad Atlantikem a pád letadla jemenských aerolinek do Indického oceánu. Letošek by ale měl být ještě nákladnější.
Některé pojišťovny začaly údajně v posledních dnech požadovat až trojnásobné pojistné za takzvané „válečné pojištění“. Jiné vyžadují přesné detaily leteckých tras a zvažují, že kompletně zruší určité typy krytí letů nad problematickými oblastmi na Blízkém Východě a v Africe.
Požadavky vyššího pojistného kvůli válečným konfliktům jsou způsobeny především ozbrojenými útoky na lybijské letiště Tripoli, kde bylo poškozeno přes dvacet letounů, a nehoda malajsijského letounu MH17. Náklady pojišťoven v souvislosti s válečnými konflikty by letos měly dosáhnout několik stovek milionů dolarů.
Náhlé změny v podmínkách válečného pojištění, které kryje poškození letounů při útocích, citelně zasahuje letecké společnosti. Tento typ pojištění může být navíc kdykoli vypovězen a to během sedmi dnů po oznámení.
Kromě strmého nárůstu válečného pojistného čelí aerolinky také nárůstu výdajů na separátní pojištění, které má krýt „všechna rizika“ – toto pojištění činí v případě největších aerolinek několik milionů dolarů.
Nadprůměrnému nárůstu výdajů budou pravděpodobně čelit Malajsijské aerolinky, kterým patřil ztracený let MH370 a pouze čtyři měsíce poté i sestřelené letadlo na Ukrajině MH17. Případ těchto aerolinek je však celkově velmi specifický – již před haváriemi byly v červených číslech, denně přicházely podle odhadů o 1,6 milionů dolarů. Po nehodách se situace ještě zhoršila a někteří analytici tvrdí, že z 69% státem vlastněné aerolinky nepřežijí. Malajsie přitom oznámila, že zvažuje privatizaci aerolinek spolu s ostatními možnostmi, jak společnost zachránit, včetně přejmenování a vybudování nové značky. Je však možné, že již teď jde o boj s větrnými mlýny – v průběhu posledních tří let vykazují aerolinky soustavně ztrátu a po posledních událostech se prodeje letenek dále výrazně propadly. Akcie společnosti od začátku letošního roku odepsaly již 29 %.
Události posledního měsíce dostaly pod mírný tlak akcie i ostatních aerolinek, evropských aerolinkám se však zatím daří příjemně překvapovat svými výsledky – provozní zisk francouzské Air France KLM se v 2. čtvrtletí meziročně téměř ztrojnásobil, irský Ryanair dnes oznámil nárůst zisku o 157 % a zlepšil výhled na celý rok. Nízkonákladový konkurent easyjet v minulém týdnu oznámil očekávaný celoroční nárůst tržeb o 14 %. Akcie hlavních evropských aerolinek dnes reagují smíšeně, nejvíce po výsledcích posiluje Ryanair – aktuálně o více než 4 %. Největší světový pojišťovací makléř Aon Corp naopak v poslední obchodní seanci propadl o více než 5 %.