Pojišťovny leteckého sektoru čelí nejvyšším nákladům od roku 2001. Jaký dopad pocítí aerolinky?

Letošní rok bude zřejmě pro pojišťovny leteckých společností nejdražším za posledních 13 let. Havárie letounu malajsijských aerolinek MH17, pád letadel v Mali a na Taiwanu a ozbrojený konflikt na libyjském letišti Tripoli, kde kromě stovky mrtvých zůstalo několik zničených letadel za stovky milionů dolarů, jsou jedním z důvodů, proč nyní pojišťovny čelí nejvyšším nákladům od zářijových útoků na World Trade Center v New Yorku v roce 2001. Odhad celkových škod a kompenzací, které budou muset pojišťovny leteckého průmyslu vyplatit, se mají vyšplhat spolehlivě nad 2 miliardy dolarů, upozornil dle zdrojů server Financial Times.

Obdobné náklady ve výši 2,2 miliardy dolarů, byly odhadované v roce 2009, kdy tlak na pojišťovny zvýšily dvě vážné letecké dopravní nehody – zřícení letadla francouzské společnosti Air France nad Atlantikem a pád letadla jemenských aerolinek do Indického oceánu. Letošek by ale měl být ještě nákladnější.

Některé pojišťovny začaly údajně v posledních dnech požadovat až trojnásobné pojistné za takzvané „válečné pojištění“. Jiné vyžadují přesné detaily leteckých tras a zvažují, že kompletně zruší určité typy krytí letů nad problematickými oblastmi na Blízkém Východě a v Africe.

Požadavky vyššího pojistného kvůli válečným konfliktům jsou způsobeny především ozbrojenými útoky na lybijské letiště Tripoli, kde bylo poškozeno přes dvacet letounů, a nehoda malajsijského letounu MH17. Náklady pojišťoven v souvislosti s válečnými konflikty by letos měly dosáhnout několik stovek milionů dolarů.

Náhlé změny v podmínkách válečného pojištění, které kryje poškození letounů při útocích, citelně zasahuje letecké společnosti. Tento typ pojištění může být navíc kdykoli vypovězen a to během sedmi dnů po oznámení.

Kromě strmého nárůstu válečného pojistného čelí aerolinky také nárůstu výdajů na separátní pojištění, které má krýt „všechna rizika“  – toto pojištění činí v případě největších aerolinek několik milionů dolarů.

Nadprůměrnému nárůstu výdajů budou pravděpodobně čelit Malajsijské aerolinky, kterým  patřil ztracený let MH370 a pouze čtyři měsíce poté i sestřelené letadlo na Ukrajině MH17. Případ těchto aerolinek je však celkově velmi specifický – již před haváriemi byly v červených číslech, denně přicházely podle odhadů o 1,6 milionů dolarů. Po nehodách se situace ještě zhoršila a někteří analytici tvrdí, že z 69% státem vlastněné aerolinky nepřežijí. Malajsie přitom oznámila, že zvažuje privatizaci aerolinek spolu s ostatními možnostmi, jak společnost zachránit, včetně přejmenování a vybudování nové značky. Je však možné, že již teď jde o boj s větrnými mlýny – v průběhu posledních tří let vykazují aerolinky soustavně ztrátu a po posledních událostech se prodeje letenek dále výrazně propadly. Akcie společnosti od začátku letošního roku odepsaly již 29 %.

Události posledního měsíce dostaly pod mírný tlak akcie i ostatních aerolinek, evropských aerolinkám se však zatím daří příjemně překvapovat svými výsledky – provozní zisk francouzské Air France KLM se v 2. čtvrtletí meziročně téměř ztrojnásobil, irský Ryanair dnes oznámil nárůst zisku o 157 % a zlepšil výhled na celý rok. Nízkonákladový konkurent easyjet v minulém týdnu oznámil očekávaný celoroční nárůst tržeb o 14 %. Akcie hlavních evropských aerolinek dnes reagují smíšeně, nejvíce po výsledcích posiluje Ryanair – aktuálně o více než 4 %. Největší světový pojišťovací makléř Aon Corp naopak v poslední obchodní seanci propadl o více než 5 %.

Ryanair zvedl zisk o 152 % a čeká lepší celý rok

Evropské aerolinky aneb víte, s kým (v tom) létáte?

Newsletter