Praha jako (dočasná) světová metropole startupů. Pomůže nakopnout andělské investování?

Petr Šíma, zdroj: DEPO Ventures

Evropské startupy to ve srovnání s těmi ze Silicon Valley nemají jednoduché. Narozdíl od amerických se stále obtížně dostávají ke kapitálu pro svůj další rozvoj. Je tomu i proto, že na starém kontinentu není tak rozvinuté tzv. andělské investování, jak je běžné v USA.

Petr Šíma z DEPO Ventures se proto snaží tento rozdíl v neprospěch Evropanů aspoň trochu zmenšit. Rostoucí osvěta a investičně jednoduché produkty by mohly povzbudit zájem investorů vložit své peníze do vysoce rizikových, ale potenciálně velmi výnosných začínajících firem. Nicméně, stále to je běh na dlouhou trať.

Zájem o tento typ investování snad taky zvýší rovnou dvě startupové akce konané v říjnu. DEPO Ventures pořádá konferenci Engaged Investments. V jejím rámci se středoevropské firmy poperou o postup do Startup World Cup & Summit, evropského finále, konané o den později.

Jak se DEPO Ventures snaží usnadnit andělské investování? Do čeho investoři nejraději vkládají kapitál? Přečtěte si rozhovor s Petrem Šímou.

Co mají společného konference Startup World Cup & Summit a Engaged Investments?

Spolupracují spolu, protože se tematicky vzájemně propojují a doplňují. Koupí vstupenky na Startup World Cup & Summit (SWCS) máte zdarma účast na konferenci Engaged Investment, která bude v předvečer velkého SWCS. Obě akce se konají offline v Praze, SWCS zároveň online jako hybrid. Z hlediska obsahu je konference Engaged Investments převážně pro investory.

Jakou podobu bude mít regionální finále na Engaged Investments?

Na Engaged Investment konferenci se uskuteční regionální finále startupů ze zemí V4 (Česko, Polsko, Maďarsko, Slovensko), které pořádá SWCS. Startupy absolvují “pitch”, tedy obchodní prezentaci před porotou, která následně vybere nejlepší startup. Ten postoupí do European Continental Finale, které bude o den později, tedy 6. října na SWCS. Vítěz získá půl milionu dolarů a vstupenku na Grand Finale v Silicon Valley.

Zároveň budou probíhat workshopy o investování do startupů od současných investorů nebo expertů z oboru.

Před dvěma roky jste se vyjádřil, že „v ČR a v Evropě celkem máme menší množství investorů ochotných riskovat“. Dva roky nejsou dlouhá doba, přesto, stále to tak platí, nebo se situace mění k lepšímu?

Bohužel, toto stále platí. Svou roli určitě sehrál také covid, i když nejen negativní. Náš andělský network a s ním spojené pitch eventy jsme bez problémů překlopili do online prostředí a díky tomu tak investorům zmizely časové a geografické bariéry.

Zlepšení vnímám v řadách vyššího a středního managementu. Zde jsou lidé, kteří chtějí začít investovat do startupů, ale neví, jak na to. Na základě této rostoucí poptávky jsme se rozhodli otevřít druhý andělský fond, který je takovým inkubátorem pro investory. Už se nám jej úspěšně daří plnit zajímavými osobnostmi, které mají chuť startupům pomáhat.

Jak je na tom „angel investment“ v Česku? Daří se mu?

Řekl bych, že je stále v plenkách. Doufejme, že se bude rozvíjet, alespoň my na tom pracujeme. Ať už to jsou zmíněné andělské fondy, nebo andělský network. Vychovávat budoucí andělské investory je dlouhodobý závazek, ale pro nás velice smysluplný. I proto organizujeme konferenci angažovaného investování. Investory edukujeme, pomáháme jim s výběrem investiční příležitosti, zjednodušujeme celý proces a propojujeme je s evropským i americkým startupovým ekosystémem.

V USA je více než 70 procent investic od andělských investorů, kteří jsou ochotni přijmout vysoké riziko začínajícího startupu. Tady v Česku, potažmo v celém regionu střední a východní Evropy, je mnoho venture kapitálových fondů, které ale do takto raných projektů neinvestují. Vzniká velká propast, kterou se snažíme zaplnit a pomoc startupům dostat se do další fáze.

Jaké jsou výsledky posledního andělského průzkum DEPO Ventures?

Zjistili jsme zajímavé věci a potvrdili si data z našeho prvního průzkumu. Příjemným překvapením pro nás například bylo, že se 77 procent andělských investorů rozhodlo v roce 2020 investovat navzdory pandemické situaci. To je velmi pozitivní informace, která poukazuje na to, že chuť investovat v Česku stále existuje i v takto nestabilní době. Průzkum dále odhalil, že více než polovina dotázaných investorů už někdy ze startupu exitovala. Pouze osm procent z nich svou investici nikdy nezhodnotilo.

Důležité pro nás bylo rovněž zjištění, že zhruba 70 procent českých andělských investorů investuje v syndikátech, nebo je preferuje. Jen za posledních šest měsíců jsme udělali pět syndikací v celkové výši téměř 700 tisíc eur.

Přesto stále existuje čtvrtina respondentů, kteří v syndikátech zásadně neinvestují, a to z různých důvodů, ať už kapitálových nebo kvůli osobním preferencím. Právě pro ty provozujeme síť andělských investorů DEPO Angels, kde mohou investovat do startupu napřímo. V rámci služeb jim vyhledáváme a předvybíráme kvalitní investiční příležitosti a zjednodušujeme celý investiční proces. Ačkoliv se o investicích do startupů mluví jako o vysoce rizikových, z našeho průzkumu to stejně jako minulý rok není vidět.

O jaké startupy mají investoři největší zájem?

Zaměření investorů se oproti roku 2019 výrazně nezměnilo. Více než polovina investorů se zajímá o fintech.

Jaké jsou výhody syndikace, tedy spojení více investorů?

Minimální investiční částka je výrazně nižší, než kdyby měl investor investovat napřímo. Pro kvalifikované investory děláme syndikace od 5000 eur (v přepočtu 130 tisíc korun). Průměrná investice andělského investora, který investuje do startupu napřímo, je dle našeho výzkumu z roku 2020 mezi 10–50 tisíc eur. Z toho vyplývá že syndikace je vhodná i pro úplné začátečníky, kteří nemají dostatek kapitálu, nebo by chtěli diverzifikovat riziko a rozdělit své jmění mezi více startupů.

Jak pro startupistu, tak pro investora je proces časově i finančně efektivní. Nemusí řešit a zařizovat právníky, smlouvy, veškerá komunikace a sjednávání podmínek je na nás. Investor jen podepíše dokumenty a pošle peníze.

A také musím zmínit nižší riziko. Zatím totiž probíhaly syndikace v případě, že se investičního kola účastnil náš andělský fond. Tím pádem byl projekt dobře analyzován, zhodnocen a bylo provedené právní a byznysové due diligence. Další výhodou také je, že neinvestují sami.

Mají české startupy dostatečné globální ambice?

Globální startupy jsou často zaměřené na koncového uživatele, což se z takto malé země, jako je Česko, dělá hůř. Tady je poptávka hodně po B2B a SaaS.

České startupy směřují dřív nebo později k akvizici a nemají takový drive, aby to dotáhly až na burzu. To se jim ale nemůže vyčítat. Netroufám si predikovat, kdo to dotáhne na IPO, ale můžu zmínit Productboard, který tyto ambice určitě má a má skvěle našlápnuto.

Které silné a slabé stránky mají české startupy v zahraničním srovnání?

Mezi silné stránky bych určitě vypíchl technické schopnosti, pracovitost i drajv. V Anglii i v Americe jsou startupoví zakladatelé už hodně zhýčkaní, protože v těchto zemích je hodně peněz. Naopak dostat se k penězům od investorů v tuzemsku a vůbec začít je velice složité. Nemáme tak vyvinutý startupový ekosystém jako je na Západě. No a ti, co se prosadí, jsou fakt dobří. To jsou pro mě buldoci.

Naopak za slabou stránku považuji to, že se Češi neumí prodat. I když má projekt dobrou technologii, neumí ji správně představit a vzbudit nadšení u investorů. A to je velká škoda.

Můžete popsat, jak se dá najít “unicorn” (tj. veřejně neobchodovaný startup s hodnotou více než miliarda dolarů)?

Musíte najít takové lidi, kteří mají potenciál startup tlačit tak daleko a tak dobře, že jsou z něj schopní jednorožce udělat.

Řekl byste před několika lety, že z Rohlíku bude unicorn? Z velké části je to o zakladatelích startupu, o rychlosti o využívání příležitostí. Bez škálovatelného produktu a globálního zaměření to také nejde. V DEPO Ventures se zaměřujeme na startupy v rané fázi vývoje, obvykle ještě před vstupem na trh. Tady je to velice náročné posoudit, ale věříme, že jednoho takového budoucího kandidáta v portfoliu máme – brněnský startup Tatum. Je to vlastně unikátní platforma pro vývojáře, která zjednodušuje a zrychluje vývoj aplikací na bázi blockchainu z let na až hodiny. Myslím, že o nich ještě hodně uslyšíme.

Petr Šíma (1969) udává směr DEPO Ventures – investiční skupiny, kterou založil a ve které je zároveň majoritním společníkem. Řídí přeshraniční investiční iniciativy a syndikaci andělských investorů. Na podzim roku 2020 se stal členem představenstva přední evropské sítě andělských investorů (EBAN). V roce 1993 založil poradenskou firmu NSG Morison se zaměřením na podnikové financování, daňové a právní poradenství. V roce 2000 se s firmou zapojil do asociace Morison International, kde působil v evropském i celosvětovém představenstvu, přičemž evropské svého času vedl jako prezident.  Za posledních 25 let nasbíral spoustu zkušeností v oblasti fúzí a akvizic (M&A) a podnikového financování se zaměřením na malé podniky.

Newsletter