AFP: Americká média otevřeněji zpochybňují Trumpovo vystupování

Pět týdnů před prezidentskými volbami si americká média přestala s republikánským kandidátem Donaldem Trumpem brát servítky: jeho výroky a kroky stále otevřeněji zpochybňují a někdy ho už rovnou označují za lháře, napsala agentura AFP.

Obvykle odměřený deník The New York Times nedávno odsoudil miliardářovy „lži“ za to, že se snažil hodit odpovědnost na demokratickou kandidátku Hillary Clintonovou za konspirační teorii o místě narození nynějšího prezidenta Baracka Obamy.

Vlivný deník podpořil Clintonovou 24. září předtím, než zveřejnil o dva dny později kousavý úvodník proti Trumpovi, kandidátovi, který podle listu šíří „netoleranci, fanfarónství a falešné sliby“.

Po více než rok trvající bouřlivé kampani dotlačila magnátova obvinění proti Cllintonové a Obamovi televizní stanici CNN, aby opustila svou neutrální linii. Na běžících titulcích na spodní části obrazovky je rovnou označila za křivá.

Po celé měsíce se Trump těšil zdánlivě neomezenému pokrytí v médiích, ale zdá se, že se tento proud zvrátil.

„Média si pomalu začala uvědomovat, že tuto kampaň nelze pokrývat tak jako normální prezidentskou kampaň,“ soudí profesor žurnalistiky ze Severovýchodní univerzity Dan Kennedy.

„Trump opakoval dezinformace tak často, že se z nich staly lži. Šíří lži úmyslně. Nikdy jsme to doposud neviděli u žádného kandidáta na prezidentský úřad,“ řekl.

Trump ze své strany odsoudil „nechutná a zkorumpovaná média“, osobně útočil na některé novináře a před zaníceným publikem urážel některé reportéry referující o jeho shromážděních.

„Není to samozřejmě poprvé, co kandidáti kritizují média, ale nikdo je nikdy nenapadl tak tvrdě jako Donald Trump, který z toho udělal zásadní součást svého sdělení,“ podotýká politický historik na Americké univerzitě ve Washingtonu Allan Lichtman.

Věrohodnost realitního magnáta u médií dosáhla takového dna, že i desítka tradičně konzervativních médií buď vyzvala voliče, aby nehlasovali pro Trumpa, protože ho označila za „nevhodného“, aby sloužil zemi, anebo otevřeně vyjádřila podporu pro Clintonovou.

The Dallas Morning News a Arizona Republic převzaly historickou iniciativu k podpoře demokratické kandidátky. List USA Today, který se za 34 let své existence k nikomu nepřiklonil, vyzval v pátek své čtenáře, aby „odolali vábení nebezpečného demagoga“ a odmítli Trumpa. Zároveň ale nepodpořil demokratku Clintonovou, protože se na tom redakční rada zcela neshodla.

Skalně republikánský Chicago Tribune se rozhodl postavit za libertariánského kandidáta Garyho Johnsona, který je v průzkumech veřejného mínění třetí s podporou osmi procent potenciálních voličů. I tento deník má za to, že Trump „není schopen“ vést zemi.

Miliardář jako obvykle reagoval na twitteru. Po úvodníku USA Today napsal: „Lidé jsou opravdu chytří, že zrušili své předplatné novin Dallasu a Arizony a nyní i USA Today ztratí své čtenáře!“.

Podle politologa na Dartmouth College Brendana Nyhana republikánský kandidát přinutil média překonat hranice čistě objektivního zpravodajství. „Trump donutil média rozpoznat hranice pokrytí ‚on řekl, ona řekla‘, které dělá vše pro to, aby se vyhnulo tomu, aby komukoli stranilo,“ sdělil.

V rozděleném mediálním prostředí nalezl Trump v twitteru ideální odrazový můstek, aby hovořil přímo k potenciálním voličům. Opírá se i o ultrakonzervativní webové stránky, podotkl Angelo Carusone, který vede jeden z analytických mediálních webů.

Trumpovým stoupencům se podařilo prosadit klíčová slova #TrumpWins (#Trumpvyhrává) do horní části nejdiskutovanějších témat na twitteru po pondělním duelu s Clintonovou, ačkoli některé průzkumy veřejného mínění označily právě ji za vítězku.

„To, co média nyní dělají, je dobré, ale je to příliš málo a příliš pozdě,“ soudí Angelo Carusone. „Věnovala (Trumpovi) více než rok nekritické medializace, která mu umožnila snadno prorazit v (republikánských) primárkách,“ dodal.

Podle Allana Lichtmana by mu to ale nemělo stačit k tomu, aby vyhrál prezidentské volby, které podle průzkumů budou zřejmě těsné. „Musí jít za hranice svých skalních podporovatelů, aby vyhrál. A to nedokáže přes alternativní média,“ upozornil.

Newsletter