Češi a pandemie: obavy, ale i větší radost ze života

Dvě třetiny Čechů se v souvislosti s pandemií koronaviru nejvíc obávají o zdraví svých blízkých. Víc než polovina má strach ze zhoršení finanční situace. V dlouhodobém horizontu ale převažuje pozitivní očekávání: skoro třetina lidí si myslí, že česká společnost bude více digitalizovaná, pětina předpokládá těsnější vztahy v rodině. Vyplývá to z průzkumu KPMG Česká republika.

Koronavirová krize způsobila, že lidé začali o rodinných financích uvažovat jinak a mění se i nákupní seznamy. 64 % domácností přiznává, že víc zvažují, co skutečně potřebují koupit a bez čeho se obejdou. 28 % se domnívá, že takto se budou chovat i po odeznění pandemie a souvisejících opatření. Víc než polovina (52 %) respondentů přistoupila k vytváření úspor a 38 % se rozhodlo nezadlužit se kvůli věcem, které nejsou nezbytně nutné.

„Nadále panuje určitá nejistota, jak bude ‚nová normalita‘ vypadat, což vede k defenzivnímu přístupu k nakupování. V předtuše finančních dopadů krize jsou zákazníci ve svých nákupech obezřetnější a více přemýšlejí, za co utrácet,“ říká Tomáš Potměšil, šéf týmu Customer & Strategy v KPMG Česká republika.

Kromě zdraví svých blízkých a finančních problémů se lidé bojí omezených možností vycestovat do zahraničí (48 %) a zhoršení vlastního zdravotního stavu (44 %). Následuje strach z omezení politické svobody (37 %), třetina respondentů se obává, že přijde o práci a čtvrtina, že bude nedostatečný výběr zboží a služeb.

Kamenné obchody zaznamenaly pokles, e-shopy na vzestupu

Řada lidí díky pandemii vyzkoušela způsoby nákupu, které dřív nepoužívali, nebo používali méně – čtvrtina zákazníků začala víc nakupovat online s doručením domů. Zhruba desetině se to zalíbilo natolik, že u takového způsobu nakupování zůstane. 42 % lidí uvedlo, že začali používat platební karty více než dříve. „Zvýšený zájem o online nákupy a digitální kanály obecně představuje pro prodejce příležitost poznávat zákazníky na základě dat o jejich chování a nákupní zkušenost personalizovat,“ doplňuje Potměšil.

Digitalizace a zlepšení vztahů v rodině nejsou jediné kladné změny, které způsobila pandemie: pětina respondentů se domnívá, že zaměstnavatelé budou otevřenější vůči práci z domova. 19 % lidí věří, že bude víc času trávit v přírodě a 16 % díky online komunikaci očekává častější nebo snadnější kontakt se svými blízkými.

Průzkumu se v květnu zúčastnilo 1 002 respondentů reprezentujících populaci ČR.

KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, v současné době má více než 1 100 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Ostravě a Českých Budějovicích. Společnost poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a práva. Jako součást celosvětové sítě poradenských společností může KPMG Česká republika využít znalosti a zkušenosti více než 219 tisíc odborníků, kteří působí ve 147 státech světa. Nezávislé členské společnosti sítě KPMG jsou přidružené ke KPMG International Cooperative („KPMG International“), švýcarské organizační jednotce. Každá členská společnost celosvětové sítě KPMG je právně samostatná a oddělená jednotka, a tak se označuje.

Newsletter