Co-working či sdílené pracovní prostory: pracoviště budoucnosti?

Využívání sdílených pracovních prostor, tzv. co-working, je momentálně na vzestupu. Může to být vhodný benefit pro zaměstnance a společnosti zvažují, zda je lepší vytvořit pracovní nabídku s výkonem práce na jednom konkrétním místě nebo raději přemístit své zaměstnance do sdílených pracovních prostor. Podle náborových odborníků Hays, existuje několik výhod a nevýhod, které je třeba zvážit.

„Společné pracovní prostory už dávno nejsou jen pro začínající podniky, velké společnosti si začínají tento fenomén osvojovat, ale rozhodně to nemusí být vhodné pro každého,“ řekl Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays pro Českou republiku.

Podle nejnovějšího vydání časopisu Hays Journal, který se této problematice věnuje, se síť sdílených pracovních prostor rychle rozrůstá. V roce 2017 bylo na celém světě k dispozici 11 790 sdílených pracovních prostor, které využívalo 1,74 milionu pracovníků.  Do roku 2022 se očekává nárůst počtu zaměstnanců ve sdílených prostorách na 5,1 milionů.

Jednou z výhod využívání sdílených prostor je vytváření nových kontaktů a příležitostí. Některé společnosti využívají také sdílené pracovní prostory pro pořádání pravidelných společenských akcí, wellness sezení, uvádění nových produktů na trh či setkávání s investory.

„Otevřené pracovní prostory přispívají k neformálnější atmosféře na pracovišti a osobitější dynamické kultuře v rámci organizace. Je však třeba se předem zajímat o to, jaké další společnosti se nachází ve sdílených prostorách a zda korespondují s hodnotami a cíli vaší společnosti,“ uvedl Ladislav Kučera.

Příkladem společností využívajících co-workingové prostory je KPMG. Díky kontaktům s dalšími společnostmi ve sdílených prostorách, zejména těmi začínajícími, se snaží monitorovat a přejímat nejnovější trendy a příležitosti trhu. „Tím, že jsme umístili malé týmy KPMG do společných pracovních prostor, se stáváme součástí vysoce rychlého ekosystému, ve kterém pomáháme novým společnostem například s identifikací pro ně klíčových hrozeb a příležitostí, “ uvedla Kirsty Mitchell, ředitelka pro ekonomický růst KPMG ve Velké Británii.

 „Nejsme všichni stejní, a proto, aby byly sdílené prostory efektivní, je nutné je přizpůsobit potřebám jednotlivých nájemníků a jejich zaměstnancům. Doporučuji zajistit dostatek zasedacích místností a oddělených soukromých prostor, které jsou vhodné pro setkávání s klienty či osobní rozhovory a současně eliminují nevýhody co-workingu, kterými mohou být, přelidnění, hluk či nedostatek soukromí,“ upozornil Ladislav Kučera.

„Pokud neučiníte vhodné kroky, kultura sdílených pracovních prostor se může stát dominantnější než kultura zaměstnavatele. Pravidelné videokonference s týmy na centrále a soukromé kanceláře ve sdílených pracovních prostorách mohou toto riziko minimalizovat,“ dodává Ladislav Kučera.

Jste noví v prostředí co-workingu? Tipy jak se rychle a bezproblémově začlenit

Pokud se domníváte, že by pro vás mohla být cesta co-workingu ta pravá nebo jste již přijali pracovní nabídku s výkonem práce ve sdílených pracovních prostorách, tyto tipy vám umožní bezproblémové začlenění:

  • Snažte se sami sebe prezentovat svým spolupracovníkům  –  důležitý je první dojem;
  • Nastavte si svůj režim co nejdříve. Ve sdílených pracovních prostorách budete mít větší flexibilitu, proto je důležité, abyste si uměli zorganizovat svůj čas  –  jinak by vaše produktivita mohla trpět;
  • Využijte na maximum příležitosti toho, že každý den pracujete s různými lidmi a vybudujte si svou profesní síť, rozvíjejte se a získávejte neustále nové kontakty. Mnohá sdílená pracoviště pořádají pravidelné networkingové akce – neváhejte a zapojte se, kdykoliv je to možné.
  • Přizpůsobte si svůj pracovní stůl, tak abyste se cítili, jako doma  –  experimentujte s různými částmi sdíleného pracovního prostoru a zjistěte, která vám nejlépe sedne;
     
  • Seznamte se s manažerem kanceláře / správcem prostor  –  mít s nimi dobrý vztah vám usnadní život, např. pokud se rozbije tiskárna nebo když nefunguje Wi-Fi;
     
  • Přesuňte se do klidnější části sdílených prostor, pokud víte, že budete na dlouhém konferenčním hovoru či videohovoru, který by mohl rušit vaše spolupracovníky;
     
  • Pokud pracujete pro určitou značku, udržujte tohoto zaměstnavatele na špici raději než kulturu sdílených pracovních prostor. Velice snadno se můžete cítit odděleně, ale pravidelná komunikace a osobní schůzky by vám měly pomoci;
     
  • Nejezte u svého stolu a dělejte si přestávky mimo kancelář.  V mnoha společných prostorách je vše pod jednou střechou, takže se může zdát, že nemáte potřebu chodit ven. Opak je ale pravdou. Pro svůj osobní dobrý pocit musíte chodit ven.

Newsletter