Komentář: Nenaplnění očekávání v boji s pandemií se podepisuje na zhoršení nálady spotřebitelů i podnikatelů

Indikátor ekonomického sentimentu se v březnu meziměsíčně propadl o 2,7 bodu na hodnotu 87. Nálada podnikatelů i spotřebitelů je v březnu horší, než byla v únoru. Podnikatelé jsou právem o něco větší pesimisté. Indikátor důvěry podnikatelů klesl o 2,9 bodů na hodnotu 87, zatímco indikátor důvěry spotřebitelů klesl o 1 bod na 84.

Pandemický vývoj, dlouhotrvající uzavření ekonomiky a časté změny v platných opatřeních zasáhly důvěru hned v několika klíčových segmentech. Nejvíce důvěra podnikatelů klesla ve vybraných službách včetně bankovnictví, kde indikátor důvěry poklesl o 5,1 bodu na 76,8 bodů. V sektoru služeb posiluje názor, že současná poptávka je nedostatečná a že v dalších třech měsících nedojde k jejímu výraznému oživení.

Poklesu nálady se nevyhnul ani průmysl, který od začátku roku hlásí problém s nedostatkem výrobních vstupů. Zavádění opatření mířených přímo na český průmysl navíc narušilo představu o jeho nedotknutelnosti. Březnová důvěra průmyslu meziměsíčně klesala a podíl podnikatelů, kteří očekávají nárůst výrobní činnosti v následujících třech měsících, klesl. Meziročně je však březnová důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší.

Pomalé tempo vakcinace a stále odsouvaný konec lockdownu ekonomiky se negativně podepisuje na náladě spotřebitelů, která v březnu meziměsíčně klesla potřetí v řadě. Dopady pandemie živí nejčastěji obavy ze ztráty zaměstnaní. Podíl spotřebitelů, kteří mají obavu ze zhoršení vlastní finanční situace a růstu cen, zůstává v březnu ve srovnání s únorem stejný.

 

Newsletter