Nálada německých spotřebitelů před Vánoci klesá, ale pomaleji

Nálada německých spotřebitelů pokračuje v poklesu. Propad je ale menší, než se čekalo, a ochota nakupovat se dokonce zlepšila. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Index spotřebitelské důvěry pro prosinec sestoupil na 9,3 bodu z listopadových 9,4 bodu. Dostal se tak na nejnižší úroveň od února. Analytici v anketě agentury Reutersale očekávali propad až na 9,2 bodu.

Důvěra německých spotřebitelů v domácí ekonomika klesá již šestým měsícem v řadě, byť tempo poklesu nyní výrazně zpomalilo. Propad souvisí především s obavami ohledně vývoje na pracovním trhu. Zhruba 69 procent respondentů očekává, že kvůli rekordnímu přílivu žadatelů o azyl do země stoupne nezaměstnanost. V Německu bylo od začátku letošního roku podle čtvrtečních dat zaregistrováno už zhruba 945.000 nově příchozích migrantů. Spolková vláda přitom za celý letošní rok počítala s 800.000 běženci.

Ochotou německých spotřebitelů utrácet ale vývoj z poslední doby podle všeho neotřásl. Dílčí index vzrostl o tři body na 48,9 bodu. Odpovídají tomu také příznivé údaje z maloobchodu za prvních devět měsíců roku. Data naznačují, že soukromá spotřeba bude nadále hlavním pilířem německé ekonomiky.

Průzkum GfK, kterého se zúčastnilo zhruba 2000 lidí, se uskutečnil před teroristickými útoky v Paříži. Je otázkou, zda se obavy z dalších podobných útoků nějak odrazí v plánech na vánoční nákupy.

Analytik GfK Rolf Bürkl ale uvedl, že letošní vánoční tržby vidí optimisticky. „Je možné, že tu a tam se pár lidí nákupům na vánočním trhu nebo návštěvě nákupního střediska vyhne,“ uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. To by ale naopak mohlo pomoci internetovému prodeji.

Agentura GfK také uvedla, že Němci letos plánují utratit za dárky v průměru 274 eur (7404 Kč), o 11 eur méně než loni.

Newsletter