Němečtí politici se kvůli americké žalobě na VW bojí o pracovní místa

Žaloba, kterou v pondělí podalo americké ministerstvo spravedlnosti na automobilku Volkswagen, vyvolala mezi německými politiky obavy o pracovní místa. Automobilce, která v Německu zaměstnává asi 270.000 lidí, hrozí v důsledku žaloby pokuta, jež by teoreticky mohla dosáhnout až 48 miliard dolarů (zhruba 1,2 bilionu Kč). Informuje o tom agentura Reuters.

Americké ministerstvo podalo civilní žalobu kvůli tomu, že automobilka do téměř 600.000 svých naftových vozů instalovala zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Skutečná pokuta podle analytiků pravděpodobně bude výrazně nižší než teoretické maximum 48 miliard dolarů. Žaloba nicméně staví problémy Volkswagenu zpět do centra pozornosti v době, kdy firma doufala, že začíná v řešení skandálu dělat pokrok.

„Zprávy ze Spojených států jsou samozřejmě znepokojivé pro ty, kdo mají starost o zajištění pracovních míst v německém automobilovém průmyslu,“ uvedl místopředseda poslanecké frakce německé sociální demokracie (SPD) Hubertus Heil. Vyjádřil nicméně naději, že rychlým a komplexním řešením skandálu se podaří odvrátit „dramatické dopady“.

Místopředseda poslaneckého klubu Křesťanskodemokratické unie (CDU) Michael Fuchs upozornil, že postup vlády Spojených států by mohl podpořit americké automobilky na úkor německých konkurentů. „Začínám mít podezření, že americké úřady nadržují automobilovému průmyslu Spojených států na úkor automobilového průmyslu v Německu,“ řekl agentuře Reuters.

Místopředsedkyně poslanecké frakce Zelených Kerstin Andreaeová nicméně označila kroky americké vlády za očekávané. „Není v ničím zájmu, aby to VW drtilo. Pro firmy tady ale nemůže existovat právní vakuum, a to ani v případě firem, které jsou pro ekonomiku tak důležité jako VW,“ dodala a také vyjádřila obavy z negativních dopadů na pracovní místa.

Kritici tvrdí, že němečtí politici a regulátoři na rozdíl od úřadů ve Spojených státech zacházejí s Volkswagenem v rukavičkách. Němečtí regulátoři už schválili jednoduchou a levnou úpravu většiny vozů, které manipulaci s testy emisí umožňují, zatímco v USA má Volkswagen podle zdroje Reuters stále problém dohodnout se na podobě úprav.

Zdroj také uvedl, že automobilka bude příští týden pokračovat v jednáních s americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) a stále doufá v dosažení dohody do poloviny ledna, kdy vyprší konečný termín. Volkswagen se k vývoji rozhovorů s EPA odmítl vyjádřit. EPA loni v září na skandál přišla.

Newsletter