Produktoví manažeři chybí v Česku i ve světě. V Praze jich je o třetinu méně než v Londýně a 6× méně než v San Franciscu

Produktoví manažeři chybí v Česku i ve světě. Tito specialisté na vývoj produktů, které řeší konkrétní problém, se v posledních 15 letech posunuli z fyzického do digitálního světa, kde dohlíží na vývoj softwarových nástrojů a jejich byznysovou hodnotu. Zatímco se však počet technologických firem rozrůstá, kandidátů na tuto roli je zoufalý nedostatek, a to celosvětově,“ říká Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO productboardu. Z dat LinkedInu vyplývá, že v pražské metropolitní oblasti, čítající 2 miliony obyvatel, lze najít pouze 546 lidí, kteří se hlásí k roli produktového manažera v IT a softwarovém vývoji. To je 273 manažerů na milion obyvatel. Praha tak ztrácí na významná startupová centra, jako je Londýn s 359 produktovými manažery na milion obyvatel a San Francisco s poměrem 1 737 na milion obyvatel. Aby Praha dohnala Londýn, potřebovala by o 32 % produktových manažerů více, k dorovnání San Francisca by jich musela mít šestinásobek. Startup productboard, který pomáhá produktovým manažerům ve více než 3 000 firmách efektivně navrhovat digitální produkty, vidí příčiny hned v několika oblastech.

„Produktoví manažeři existují ve světě fyzických produktů dekády. Ovšem digitální svět je novinka. S rozvojem těchto služeb narůstá i jejich komplexita. Data nám ukazují, že nedostatek produktových manažerů je problém nejen rozvíjející se české startupové scény, ale pozorujeme jej i v globálním měřítku. Tato pozice je proto hůře sehnatelná než vývojář. Je to dáno především nároky na všeobecný byznysový přehled, stejně jako na odbornost ve vývoji a řízení projektů. Jsou to zkrátka lidé, kteří se na rozdíl od projektových manažerů dívají na problémy z jiného úhlu pohledu: nesledují pevný cíl, ale ptají se, zda a pro koho má daný produkt smysl. Nejčastěji se rekrutují z řad vývojářů a technologických konzultantů, kteří k nim mají po technické stránce nejblíže,“ říká Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO productboardu.

Aby se Praha dotáhla na ostatní startupová centra, musela by mít o 32 % více produktových manažerů na dorovnání Londýna (8,9 milionu obyvatel) a více než šestinásobek na San Francisco (7,8 milionu obyvatel, pokud se připočítají oblasti Sanfranciského zálivu, v jehož nejjižnější části se nachází Silicon Valley). Na trhu je navíc podle dosavadních dat nejen velký nedostatek produktových manažerů, ale i velký nepoměr ve srovnání s projektovými manažery. V Praze a okolí jich působí pouze 546 oproti 1 400 projektovým manažerům. S obrovským nepoměrem se potýká i Londýn: 3 197 oproti 5 400. San Francisco má poměr opačný: 13 550 produktových manažerů na pouhých 6 700 projektových manažerů.

Zároveň se podle dat LinkedInu, která shrnul na svém talentovém blogu, zásadně zvýšila poptávka po technologických manažerských pozicích, a to zejména v práci na dálku. V této kategorii byli produktoví manažeři čtvrtým nejpoptávanějším povoláním za měsíc červen. Předčili tak sales, projektové i account manažery.

Proč je ČR pozadu?

Příčinu v nedostatku produktových manažerů lze hledat zejména v historické pozici České republiky, kde úspěšné softwarové firmy v oblasti B2B SaaS (Software as a Service) začaly vyrůstat teprve nedávno. „Podhoubí pro rozvoj technologické a vývojářské scény vybudovaly v České republice první velké startupy typu GoodData, Socialbakers a další. Dnes je díky tomu startupů mnohem více a mohou růst rychleji. S tím ale rostou i nároky uživatelů a komplexita produktů, což je přesně práce produktového manažera. Ti se dříve vůbec nemuseli řešit, doba se však posunula a nyní jde o jednu z rolí, bez které se úspěšné B2B SaaS startupy neobejdou,“ dodává Daniel Hejl.

Gartner: S čím se produktoví manažeři potýkali během pandemie covidu-19?

Podle Gartneru firmy začaly kvůli koronakrizi měnit své priority, především na udržení stávajících zákazníků či digitalizaci prodejních procesů. Rovněž začaly klást požadavky na dostupné nabídky produktů a jejich vyzkoušení, takzvaně try & buy nabídky. Tomu se museli přizpůsobit i produktoví manažeři – pozastavili část vývoje nových produktů a pozornost upřeli na byznysovou hodnotu těch současných, zvýšili důraz na podporu stávajících zákazníků. V neposlední řadě si museli zvyknout na roztříštěné týmy a kombinaci remote a kancelářské spolupráce.

Dopady koronakrize se pak projevily ve ztrátě stávajících klientů, změně potřeb zákazníků a dynamice ve vzájemných vztazích. V neposlední řadě to bylo i přerušení dodavatelských řetězců a zpoždění v dodávkách produktů. Tyto následky zásadně ovlivnily práci produktových manažerů a vystavily je dosud nevídané zatěžkávací zkoušce. Málokdo tak zároveň kvůli stávající nejistotě vstupoval na trh práce.

Názory zástupců předních technologických startupů, jako jsou Mews, Wrike či Socialbakers, ohledně hledání produktových manažerů, si můžete přečíst zde.

Více o productboardu

Online platforma productboard zefektivňuje život všem, kdo jsou zodpovědní za návrh, realizaci a obchodní úspěch digitálního produktu. Přes 3 000 startupů i etablovaných firem ji integruje do svého product managementu pro lepší porozumění zákazníkům, ujasnění si strategie, sjednocení práce týmů na společném cíli a uvedení správných produktů na trh v pravý čas. Productboard v roce 2014 založili a stále vedou Hubert Palán s Danielem Hejlem. Jejich více než dvousetčlenný tým dnes na systému pracuje z kanceláří v Praze, San Franciscu a Vancouveru a stojí za ním renomovaní investoři Sequoia Capital, Bessemer Venture Partners, Kleiner Perkins, Index Ventures, Credo Ventures, Reflex Capital a Rockaway Capital. Bližší informace najdete na www.productboard.com nebo na sociálních sítích pod @productboard.

Newsletter