Průzkum CBRE: Coworking a servisované kanceláře koronavirovou krizi ustojí

Ač se na první pohled může zdát, že současná koronavirová krize vystavila coworkingovým centrům a servisovaným kancelářím stopku, realita je odlišná. Jejich provozovatelé velmi rychle zareagovali na nástup pandemie a zefektivnili své hygienické postupy i přístup ke klientům, takže jim zdarma umožnili využívat uzavřené kanceláře, i když mají členství pouze ve sdílených prostorách. V této krizi se jasně projevilo, jak strategickou roli mohou flexibilní kanceláře sehrát v životě firem – nejen z hlediska finančního, ale i jako součást firemní politiky či možnosti rozprostření rizik. Z průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE mezi 36 tuzemskými provozovateli flexibilních kancelářských center (od malých coworkingů až po velké řetězce) vyplynulo, že 63 % z nich se domnívá, že je současná krize nijak kriticky neovlivní, 26 % ještě více upevnilo spolupráci se současnými klienty a 4 % dokonce očekávají růst poptávky po flexibilních kancelářích po odeznění pandemie. Firmy totiž budou do budoucna vyžadovat ještě větší flexibilitu v délce nájemních smluv i ve velikosti využívaných kanceláří, aby byly schopné se rychle přizpůsobit dalším nejistotám a potenciálním krizím.

Coworkingová centra dodržují přísná hygienická opatření

Celkem 34 z 36 dotazovaných provozovatelů mají v současnosti centra otevřená a zesilují v nich hygienická opatření. „Každý den probíhá důkladná dezinfekce prostor. Například společnost Regus ve všech svých provozovnách provádí v noci hloubkovou dezinfekci a během dne průběžně čistí exponované plochy,“ komentuje Lenka Hrudíková, Coworking and Flexible Office Specialist společnosti CBRE, a dodává: „Klienti, kteří mají členství v coworkingovém sdíleném prostoru, se zdarma přesunuli do menších kanceláří. Recepční nosí stejně jako všichni členové povinně roušky. I když se coworkingy nacházejí v budovách s kvalitní vzduchotechnikou, někteří provozovatelé navíc zajistili speciální čističky vzduchu, které zachycují patogeny. Výběrově jsou zaváděna i další opatření. Například v Cowo Brno mohou společně v jedné kanceláří sedět pouze dvě osoby s rouškou. V kancelářích značek Scott & Weber a Flexi Office se nad rámec zvýšené hygieny dbá na dodržování odstupu dva metry. Další dvě centra z našeho průzkumu omezila klientské návštěvy.“

Odklad plateb a ukončování některých členství nahrazuje zvýšená poptávka nových klientů

Většina respondentů se shodla, že převážná část klientů servisovaných kanceláří i coworkingu v současnosti pracuje z domova a do práce chodí pouze omezeně anebo jen v některé dny. Z toho důvodu se často objevují požadavky na odklad plateb za členství či jeho pozastavení. Nechybí ani výzvy k poskytnutí slevy anebo prominutí členského poplatku za dobu, kdy klient kanceláře nevyužívá. Kromě toho 25 center uvedlo, že 10 % jejích klientů členství vypovědělo. Čtyři centra zaznamenala úbytek větší než 20 %. Ovšem šest center nepřišlo ani o jediného klienta a další evidují rostoucí poptávku od nových členů z jiných segmentů podnikání. „Téměř polovina dotazovaných uvedla, že i přes současnou krizi dostává nové poptávky od potenciálních klientů, a to zejména od firem z nyní prosperujících oborů jako třeba z IT. Některé společnosti navíc začaly využívat servisované kanceláře jako své druhé zázemí k rozprostření rizik nákazy anebo jako pracovní místo pro zaměstnance, kteří doma nemají ke své práci ideální pracovní podmínky,“ říká Lenka Hrudíková.

Důvody jsou nasnadě: příliš malý byt, pomalé připojení k internetu, absence stimulů pro kreativní práci, nedostatek sociální interakce anebo neustálý zájem dětí hlásících se o pozornost. Naopak v servisovaných kancelářích vládne klid, je zde vysokorychlostní wi-fi, kopírovací centrum a zasedací místnosti. Recepce funguje nepřetržitě, provozovatelé zajišťují donášku obědů a občerstvení přímo do budovy. Kromě toho mají klienti flexibilní podmínky pronájmu: smlouvy na měsíční bázi, které mohou dlouhodobě prodlužovat. Prohlídky coworkingů přitom stále probíhají: nejčastěji živě, ale také online přes web kameru.

O CBRE
CBRE Group, společnost figurující na žebříčku Fortune 500 a indexu S&P 500 se sídlem v Los Angeles, je světovou vedoucí společností v oblasti realitních služeb a investic (z hlediska výnosů za rok 2019). S přibližně 100 000 zaměstnanci poskytuje služby majitelům nemovitostí, investorům a nájemníkům prostřednictvím více než 530 poboček po celém světě (do tohoto součtu nejsou započteny dceřiné společnosti). Společnost CBRE poskytuje širokou škálu integrovaných služeb od správy a údržby nemovitostí, obchodních transakcí, projektového managementu, investičního managementu přes oceňování nemovitostí, pronájmu a prodeje nemovitostí, strategického poradenství až po hypoteční a developerské služby. S téměř 350 zaměstnanci CBRE v České republice spravuje téměř 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze téměř 1,2 mil. m2. Pro více informací navštivte internetové stránky společnosti na www.cbre.cz.

Newsletter