Včerejší komentář viceguvernéra Fedu Claridy o taperingu a načasování zvýšení sazeb podpořil dolar a americké tržní sazby, včetně těch reálných. Euro se proti dolaru obchoduje na 1,1830 EURUSD. ČNB dnes zvýší sazby a představí novou prognózu. Rizikem silnější koruny je rychlejší úroková normalizace. Koruna se obchoduje pod 25,45 za euro.

Volkswagen čelí v USA žalobě ze strany držitelů dluhopisů

Německý automobilový koncern Volkswagen čelí ve Spojených státech první hromadné žalobě ze strany držitelů jeho dluhopisů související s emisním skandálem podniku. Žalobu inicioval penzijní fond Boston Retirement System, uvedla advokátní kancelář Labaton Sucharow LLP.

Žaloba tvrdí, že „nepravdivá a zavádějící prohlášení“ Volkswagenu vedla k tomu, že se jeho dluhopisy prodávaly za uměle vysoké ceny. Ty pak v důsledku vypuknutí emisního skandálu klesly, což způsobilo držitelům dluhopisů ztráty. Žaloba požaduje odškodné pro investory, kteří nakoupili dluhopisy Volkswagenu v období od 23. května 2014 do 22. září 2015, napsala agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software nainstaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

„Ve stejné době, kdy Volkswagen podváděl americké investory a regulátory systémem pro manipulace s emisemi, získával na dluhopisových trzích ve Spojených státech miliardy dolarů,“ uvedl Thomas A. Dubbs ze společnosti Labaton Sucharow.

Americké ministerstvo spravedlnosti začátkem letošního roku podalo na Volkswagen kvůli manipulacím s testy emisí civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle dřívějších informací agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Automobilka v USA kvůli skandálu čelí i dalším žalobám, například ze strany spotřebitelů, akcionářů či prodejců.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s emisním skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (43 miliard Kč), což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Automobilka si na řešení skandálu dala stranou zhruba 16 miliard eur (433 miliard Kč).

Newsletter