Proč chce Microsoft koupit Activision Blizzard?

Zdroj: Depositphotos

Společnost Microsoft (MSFT.US) na začátku loňského roku oznámila, že chce koupit Activision Blizzard (ATVI.US), herní studio, které stojí za mnoha populárními tituly. Mezi ně patří například série Call of Duty a Diablo. Nejedná se o zanedbatelný obchod, naopak, hodnota transakce se blíží 70 miliardám USD. Přestože transakce ještě nebyla definitivně schválena regulačními orgány, vypadá to, že se každým týdnem blížíme k jejímu úspěšnému dokončení. Nabízí se tedy otázka, proč chce Microsoft utratit tolik peněz za koupi tohoto studia. 

Pokud se podíváme čistě na finanční stránku, Microsoft v minulém fiskálním roce utržil 212 miliard USD a čistého zisku 73 miliard USD. Activision Blizzard utržil 7,5 miliardy USD a čistého zisku 1,6 miliardy USD. Koupě by tedy zisk společnosti navýšila jen relativně malou částkou, takže primární motivací bude pravděpodobně něco jiného. Nutno podotknout, že Microsoft do herního průmyslu proniká dlouhodoběji a v posledních letech koupil několik dalších herních studií, takže jeho ambice jsou zde velké. Herní segment je v případě Microsoftu již tak velký, že jej společnost vykazuje samostatně. Na obrázku níže můžete vidět vývoj tržeb od roku 2016 za herní segment. Zatímco v roce 2016 činily příjmy z této oblasti zhruba 9 miliard dolarů, nyní je to již 15-16 miliard dolarů. Celková hodnota trhu se odhaduje na stovky miliard USD, takže jde o zajímavý segment i pro velké technologické společnosti.

Zdroj: Bloomberg
Zdroj: Bloomberg

Kromě studií vlastní společnost také Xbox a věci kolem něj. Před několika lety přišel Microsoft s konceptem pravidelných měsíčních plateb, které uživatelům za tuto částku zpřístupní knihovnu her. Hry si tedy nekupujete, ale půjčujete, podobně jako Spotify nebo Netflix. Právě tady začíná dávat odkup smysl. Protože společnostem, zejména technologickým, jde o to, aby vám poskytly co nejvíce služeb a vy si dobře rozmysleli, zda službu zrušíte, nebo ne. Jinými slovy, čím více služeb vám Microsoft poskytne, tím spíše u nich zůstanete. Předplacená herní služba by tedy takovým krokem určitě posílila, protože Microsoft by měl pod palcem studio, které vytváří mnoho her. Microsoft bude také provozovat online streamovací herní platformu, do které bude moci být začleněna i produkce ATVI.

Nejzajímavějším segmentem v oblasti her je však hraní na chytrých telefonech. Jedná se o segment, který meziročně silně roste a pod ATVI patří i King, který představuje přibližně polovinu celkových prodejů. Tato divize zase zahrnuje mnoho známých her pro chytré telefony, jako je například Candy Crush. Chytrý telefon používá většina z nás několik hodin denně, což může být pro Microsoft velkým lákadlem. Hry pro chytré telefony jsou také velmi populární například v Asii, kde by toto spojení mohlo Microsoftu pomoci s dalším růstem. Kromě toho má v Asii silnou pozici také společnost Sony se svým systémem PlayStation, který je odvěkým konkurentem Xboxu. Akvizice by tedy teoreticky mohla Microsoftu pomoci oslabit i jeho rivala.

ATVI má také velmi dobrou pozici v odvětví esportu, který v posledních letech také vydělává velké peníze. To může být pro Microsoft další zajímavý segment, do kterého se pokusí proniknout. V neposlední řadě Microsoft vyvinul také headset soupravu HoloLens a v oblasti VR/AR se počítá i s tím, že půjde o zařízení, které bude sloužit mimo jiné k hraní her. Akvizice Activision Blizzard tak zapadá do celkové koncepce Microsoftu hned v několika oblastech a pokud se povede, může teoreticky přinést i poměrně velké změny v poměru sil gigantů herního průmyslu.

Více informací o tomto tématu můžete zjisti přímo ve videu ZDE.

Zdroj: XTB, Bloomberg

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter