Proč dnes věřit v potenciál žen na rodičovské dovolené

M.arter je tu pro všechny ženy i muže, kteří chtějí dál růst stejně jako rostou jejich děti a rodičovská dovolená pro ně neznamená stopku v kariéře či snad v životě. Dávno to není „One Woman Show“ zpočátku bláznivé holky, která tvrdila a věřila, že se ženy na rodičovské budou chtít dál vzdělávat, růst a neztratit sama sebe. Vzdělávat se může každý, ale právě na rodičovské máte spoustu bariér. Finanční možnosti, jiný režim než vaši bezdětní přátelé, problém s hlídáním a podobně. V rozhovoru to pro server Roklen24 uvedla zakladatelka a CEO M.arter Andrea Bohačíková.

V jednom rozhovoru jste uvedla, že věříte v potenciál žen na rodičovské dovolené. Můžete vysvětlit proč?

Vidím to tak, že ženy na rodičovské dovolené či po rodičovské dovolené, zkrátka matky malých dětí, představují nejlépe adaptovatelnou skupinu na trhu práce ze všech takzvaných ohrožených skupin či vyloučených skupin. Ve velkém měřítku samy chtějí něco dělat a někam směřovat. To v tuto chvíli platí dvojnásob. V souvislosti s krizí vyvolanou COVID-19 se nám prostřednictvím komunikačních kanálů M.arter ozvalo hned několik žen, že chtějí či dokonce musí přispět do rodinného rozpočtu. Na druhé straně nás kontaktovali také obchodní partneři, zda jim pomůžeme najít zaměstnance či výpomoc. A tak jsme velice rychle spustily databázi rodičů malých dětí, kteří vinou aktuální krize přišli o zaměstnání nebo ho nově hledají, aby zajistili příjmy do rodinného rozpočtu v nejisté době. Již za první den jsme měly desítky kvalifikovaných uchazeček, a to bez placené reklamy.

Už dříve jsem říkala, že stačí dát flexibilní pracovní dobu, home office nebo part time a zaměstnavatelé většinou získají skvělého a loajálního pracovníka nebo partnera, který měl čas si věci promyslet, hledat sama sebe, zvážit své priority a případně se i naučit novým dovednostem. Zde máte ten potenciál. Shodou okolností se jedná o podmínky práce, které se teď staly díky COVID-19 běžnými. Doma jsme skoro všichni. Úvazky se zkracují a flexibilita práce je tak trochu nutností. Smutné, že musela přijít „Černá labuť“, aby tato změna nastala. Ale přináší nějaké pozitivum.

Jen pro představu aktuálně máme v České republice na mateřské a rodičovské dovolené kolem půl milionu žen. Přičemž jim dříve trh práce moc nepřál. Jelikož před propuknutím COVID-19 až 60 procent těchto žen končilo na Úřadu práce jako nezaměstnané. Tím se ztrácel jejich lidský kapitál a plýtvalo potenciálem, který v nich vidím. Doufám tedy, že po této krizi to bude jinak.

Jak a kdy vznikl nápad založit M.arter?

Díky své kamarádce z vysoké školy, první mámy ve svém kolektivu, jsem poznala pravý svět ženy na rodičovské dovolené. Zjistila jsem, že to není jen pohádka s krásným miminkem a začala jsem se o tuto problematiku více zajímat. Idea založit M.arter, využít barter a vytvořit tak vzdělávací a networkingovou platformu, mě napadla pak na začátku roku 2018 v jednom pražském baru při diskuzi s přáteli na téma „péče o děti vs. kariéra“.

Co byl dál?

Strávila jsem víkend designováním projektu, co neměl ani jméno. Dlouho mi však trvalo překonat sama sebe a můj domnělý hendikep, že nejsem máma… Bála jsem se, že mi ty holky nebudou věřit. Nebudou poslouchat mou myšlenku, když nejsem jedna z nich. Hledala jsem si všemožné výmluvy, proč nemohu uspořádat první akci. Když se na to zpětně podívám, přijde mi to hodně komické, ale také poučné. Příště už to udělám jinak a rychleji.

Pracujete ještě někde jinde? Nebo je M.arter Vaše jediné zaměstnání?

Externě pracuji jako business manager v komoditní společnosti ASB Contrast. Mám na starost business development a business strategii firmy. Z pozice CEO vedu tým M.arter, což je v tuto chvíli dvanáct žen ve třech městech. Také mentoruji na dvou platformách a pomáhám dalším projektům na svět. Trochu chápu, kam s touto otázkou míříte, a tak musím přiznat, že se opravdu nenudím.

Sama ale tedy děti nemáte?

Ne, nemám. Zatím. Což je na příběhu M.arter nejvtipnější. Každý, kdo zjistí, čím se zabýváme a že jsem to vymyslela, většinou automaticky předpokládá, že mám děti a nápad vzešel z mé vlastní potřeby, jak to většinou bývá. Když řeknu, že ne, je minimálně překvapen.

M.arter však vzešel z potřeby společnosti. Jak jsem již říkala. Bála jsem se, nevěřila jsem si, ale věřila jsem tomu, že je třeba něco dělat. Neustále jsem tedy dávala dohromady data a poznatky. Díky mému prvotnímu strachu M.arter stojí na stovkách hloubkových rozhovorů, desítkách focus group, tisícovkách dotazníků a x dalších vlastních studií či studií dalších subjektů.

Je tedy v pořádku, že ho vedu, i když děti nemám. Dávno to není „One Woman Show“ zpočátku bláznivé holky, která tvrdila a věřila, že se ženy na rodičovské budou chtít dál vzdělávat, růst a neztratit sama sebe. V tuto chvíli znamená tým M.arter dvanáct skvělých holek ve třech městech a deseti z toho na rodičovské, které tvoří velice pestrý tým. Dokazujeme, že rodičovská není brzda, když to tak chcete. To ony to dokazují, ne já. Používáme všechny moderní technologie, které máme k dispozici, aby mohla organizace fungovat, růst a mít čím dál větší dopad. To co, ode mne M.arter a celý tým potřebuje, je jasná vize, strategie jak jí dosáhneme a prostředky, které k tomu využijeme ne dítě v kočárku. I když jednou to asi taky přijde…

Účastnila jste se Social Impact Award (SIA) 2018. Jak Vám soutěž pomohla? Co jste si odnesla?

SIA pro mne znamená první setkání s takzvaným byznysem s dopadem. Za to jsem této soutěži vděčná. Ukázala mi, že jedinou motivací pro mne nejsou peníze. Chci, aby mé aktivity měly dopad a měnily věci. Nejen vydělávaly. Beru ji jako svou startupovou alma mater, ke které se vždy ráda vracím. Z akcelerátoru jsem si odnesla nový pohled na problém, prohloubení dosavadních znalostí, spoustu zajímavých kontaktů, kamarádů i přátel, metodiky jak dělat věci lépe a rychleji. Ale také jsem si zde zažila, jaké to je, když ztratíte směr a sejdete z cesty. To byla hodně cenná zkušenost, která se mi v této obtížné době více než hodí. Díky tomu jsem také o něco více poznala sama sebe, své možnosti i limity a hlavně lidi na které se mohu spolehnout třeba jako svou COO & Community manager, Barboru Hoškovou. Bez které by M.arter nebyl tam, kde je.

Česko má ve startupové scéně řadu významných žen, šéfek i zakladatelek. Inspirovaly Vás jejich příběhy?

Inspiruji se, kde to jen lze a dává smysl. Nezáleží na pohlaví dotyčné osoby. Spíš mi jde o přístup, vnitřní nastavení, zkušenosti a nějakou osobní flow. Nemám tedy jednu osobu či její příběh, který mi ovlivnil život. Ale máte pravdu v ČR je spoustu pozoruhodných žen. Některé příběhy znám, jiné se teprve dozvídám. Vždy mne baví, že si jdou za svým a tvoří tak určité role „models“, které jsou v jakékoliv společnosti třeba. Dost často se vymykají tabulkám tzv. klasického ženského a mužského přístupu, a to se mi líbí ještě více. Ráda dělám věci jinak a ráda se takovými lidmi inspiruji i obklopuji.

Máte nějakou ženu jako vzor? Nebo více žen? Političku, podnikatelku, sportovkyni?

Opět nemohu říci, že bych měla nějaký vzor. V tom Vás asi zklamu. Tou první ženou, ke které jsem vzhlížela byla moje maminka, jak už to bývá. V současnosti se mi líbí přístup Sheryl Sandbergové. Snažím se žít dle výroku Eleanor Rooseveltové: „Každý den udělejte alespoň jednu věc, které se bojíte.“ Někdy se jedná o maličkosti, jindy o věci větší. Je to vážně výzva. Zkuste si to. Líbí se mi příběh vždy upravené Lady Dermacol, Olgy Knoblochové a toho, co dokázala česká „firmička“.

Co se týče zákaznického přístupu a kouzla značky, tak mne baví CEO a Founder Glossier, Emilly Weissová. Opravdu bychom tu byli dlouho, než bych Vám řekla, kolik žen pro mne má velké „Ž“. A to se bavíme jen o těch, co známe z televize, časopisů, knih či internetu, ale existují i jiné.

Je pro ženu těžší být CEO a founder než pro muže?

Ano. Stále se jedná tak trochu o „Pánský klub“. To nemyslím nijak zle vůči pánům. Oni za to vlastně nemůžou. Spíš si my ženy moc nevěříme. Což je téma, které v M.arter hodně řešíme. My ženy se často bojíme myslet ve velkém nebo do toho pořádně šlápnout…

Když se podívám na sebe. Před třemi lety jsem zavrhla možnost stát se founderem či CEO jakéhokoliv startupu, jelikož nejsem „ajťák“. No a teď? CEO i founder už na mém profilu na LinkedIn najdete. A tak si začínám hrát i s tím kódem. Limity jsou zkrátka v naší hlavě.

Ale zpět k Vaší otázce. Jelikož stále není v Česku tolik žen CEO´s, investoři či strategičtí partneři na vás hledí jinak a někdy musíte „dokazovat“, že v dané zasedačce máte právo být a víte o čem mluvíte. Musím však říct, že díky naší misi a vizi se žena tak trochu předpokládá, a tak nezažívám na jednáních trapné momenty typu: „Kde je váš šéf?“

Co je tedy hlavní myšlenka M.arter? V čem má největší potenciál?

Rodičovská není brzda, když to nechcete. Jsme tu pro všechny ženy i muže, kteří chtějí dál růst stejně jako rostou jejich děti a rodičovská dovolená pro ně neznamená stopku v kariéře či snad v životě. Představte si nás jako takovou lampičku, kterou si vezmete do ruky, když chcete osvětlit to, co nevíte nebo vám není jasné. Zaměřujeme se na návrat do práce – stávají nebo nová pracovní pozice, osobní rozvoj v obecné rovině či začátky a řízení vlastního podnikání. Tím pokrýváme všechny možnosti, které žena či muž po ukončení rodičovské má. Což je zvláště teď velice důležité.

Udržujeme či zvyšujeme cenný lidský kapitál. Vytváříme bezpečné a podpůrné prostředí na míru dle potřeb cílové skupiny. Propojujeme dva světy. Svět profesionálů a jak by někdo řekl „maminek malých dětí“. Světy, o kterých si můžete myslet, že k sobě vůbec nepatří. Opak je však pravdou. Naši lektoři si posilují svou osobní značku v případě freelancerů či CSR nebo Employer branding v případě firem. Účastnice aktivit si zase udržují či zvyšují své know-how. Fungování tohoto modelu ukazuje i fakt, že workshopy prošlo přes 380 žen a v portfoliu odborníků máme více jak 90 profíků. Přidáváme stále nové produkty a rosteme. Jen za dobu karantény jsme na trh uvedli tři novinky, upgradujeme některé produkty a pracujeme na dalších.

Dále se mohou samotné ženy na rodičovské zapojit jako lektorky, což podporuje jejich sebedůvěru a ukazuje potenciál, o kterém mluvím.

Jaké složité je podle Vás dnes pro ženu, která je na mateřské, se dál rozvíjet nebo pracovat?

Nebudeme si nalhávat, že se nic nezmění, když se z ženy stane matka. Změní. Změní se její priority, dost často přístup k životu. To však neznamená, že nechce dál pracovat, rozvíjet se a plnit si své sny i cíle a chce být „jen doma“. I když teď jsme doma tak nějak všichni… Ale víte, jak to myslím. Problém je, že jako žena na mateřské či rodičovské dostanete od společnosti nálepku: máma někdy dostanete ještě druhou: přítelkyně či manželka, a to je celé. Vy máte však i další role, které jakoby, byly zapomenuty, a to pomáháme měnit.

Jak?

Vzdělávat se může každý, ale právě na rodičovské máte spoustu bariér. Finanční možnosti, jiný režim než vaši bezdětní přátelé, problém s hlídáním a podobně. Některé děti jsou moc malé na hlídání. Jindy zase nechcete své dítě dávat někomu cizímu, babičky jsou daleko a není nikdo blízký, kdo by hlídal.

Proto přišel M.arter, který si definoval všechny bariéry. Začal se jimi zabývat a postupně je odbourávat. Konkrétně: na většinu workshopů nemusíte řešit hlídání. Veškeré workshopy jsou plné praktických informací ihned k aplikaci a to přímo od profesionálů z daných oborů. Nabízíme také několik online programů pro podnikatelky i restart kariéry či mastermind setkání. Pracujeme s komunitou, která chce dál růst a dáváme jí možnosti, aby se tak stalo. Máme napojení na trh práce i na startupové či podnikatelské prostředí aj.

Práce při či po rodičovské je příběh sám pro sebe. Často se setkávám s holkami, které by chtěly někde pracovat, ale není pro ně prostor. Jen pro zajímavost: EU nás opakovaně napomíná, že nemáme adekvátní podmínky pro matky s dětmi ve věku do šesti let nejen matky na rodičovské. Přesto existují i zaměstnavatelé, kteří vidí v matkách malých dětí velký potenciál stejně jako my. Právě s těmito společnostmi pracujeme na tom, jak dělat věci lépe a opět výhodně pro obě strany.

Co role státu? Legislativa? Co by mohlo být lepší? Můžeme se inspirovat v zahraničí?

Situaci by pomohlo více pozic na částečné úvazky a podpora flexibilní pracovní doby. Na částečný úvazek pracuje v ČR pouze devět procent žen, zatímco průměr EU je 32 procent. Zde je však problém, který jako obchodník moc dobře chápu. V České republice máme velké daňové zatížení na platy. Proto je na první pohled tak trochu pro zaměstnavatele nevýhodné částečné úvazky nabízet. Pomohla by zde určitá pomoc, úleva či něco podobného. Není se však čemu divit, když sám stát dává ještě méně polovičních úvazků než soukromý sektor.

Co se týče částečných úvazků, můžeme se podívat třeba na Holandsko. Práci na částečný úvazek zde podporují jako prostředek na snižování nezaměstnanosti ze strany sociálních partnerů i státu. Jelikož se částečné úvazky netýkají pouze skupiny žen na či po rodičovské, ale například seniorů. 

Pamatujete si na úplně první workshop M.arter? Kdo ho vedl?

To víte, že pamatuji. Byla to první zkouška a taky pěkný punk. Nevěděly jsme, do čeho jdeme, a proto jsme do toho možná i šly. Akce se konala v dětské kavárně na Praze 10. Přišlo nám deset žen, a myslím, že šest malých prcků k tomu. Workshopy byly dva. Jeden vedla moje parťačka, Bára. Zabýval se personalistikou, HR a návratem do práce. To je její doména. Druhý vedla lektorka českého jazyka, Eva Suchomelová. Procvičovaly jsme s holkami pravopis, protože si o to samy v našich průzkumech řekly. Doteď před sebou vidím účastnici workshopu Kamilu, jak má svého parťáka v nosítku a píše diktát. V tu chvíli vás skutečně napadne, že rodičovská není brzda. Pamatuji si taky na networking po akci, zpětnou vazbu účastnic, a to, jak byly holky nadšené, že něco takového vzniká…

A na jaký workshop nejraději vzpomínáte?

K dnešnímu dni jsme uspořádaly více jak 45 workshopů. Těžko vybrat jednoho favorita. Každý lektor přinese něco jiného i nového a vlastně i každá účastnice. Je to spíš o momentech, které mi zůstanou v paměti, když nějaký workshop navštívím. Třeba na první workshop v Brně dorazilo devítidenní miminko, první táta na školení, celý workshop pro neslyšící či snad proměny holek doslova před očima, například, když se učily, jak prodat sama sebe během pohovoru, nebo na obchodním jednání…. Dalo by se tedy říci, že nejraději vzpomínám na celý M.arter a všechny ty okamžiky, které přináší. Ne na jediný workshop.

Máte nějakou vizi Vašeho podnikání? Jakou roli budou podle Vás hrát ženy v následující dekádě?

Zajímavá otázka děkuji za ní. Určitě si přeji věci měnit a mít dopad. Budoucnost jsem viděla, a díky pandemii ještě více vidím, v remote fungování na dálku. Není důležité, kde jste, ale jak dobře svou práci odvedete. Na to si teď zvykáme skoro všichni. Svět kolem nás se změní. To však neznamená, že nenabídne spoustu zatím nevyužitých možností, to ať se bavíme o technologiích nebo lidské síle. Tímto směrem se hodlám také ubírat. Vím, že jsem teprve na začátku a těším se, co budoucnost přinese. I když teď je hlavní přežít.

V rámci M.arter i jiných svých aktivit pozoruji, že ženy chtějí mít čím dál více něco vlastního. Být svým pánem, něco vybudovat, něco vést. Je tedy logické, že se pouštějí do podnikání a jejich role určitě ještě poroste. Ostatně my tomu také pomáháme. I ženy mají své sny. Někdy to může být malý e-shop či lekce jógy. Jindy zase stát se CEO a vybudovat startup s globálním působením. Jak jsem již řekla, limity jsou pouze v naší hlavě určitě ne v pohlaví.

Jak reagujete na aktuální situaci?

Musím přiznat, že propuknutí COVID-19 pro mne představuje „Černou labuť“. Neměla jsem tedy žádnou strategii. Jediným plánem byla strategie růstu a škálování. Měli jsme na trh uvést nové produkty, otevřít nová města či navázat strategická partnerství. To vše muselo do šuplíku. Poté jsme udělali jedinou věc, která nám dávala smysl. Zjistili, co naše komunita potřebuje a začali jí to nabízet.

Na svět tedy přišla online mastermind setkání s hostem: můj byznys v aktuální situaci, která pořádáme dvakrát do měsíce. V prvním týdnu karantény jsme také spustili zmiňovanou databázi uchazečů o práci z řad rodičů malých dětí. Dalším problémem je, co s dětmi. Proto jsme ve spolupráci s našim mediálním partnerem rozjeli mimořádnou rubrikou: Zabavte děti doma. Plnou her na doma, tvoření i poznání pro všechny věkové kategorie. Spoustu lidí také čeká restart kariéry, a tak jsme ve spolupráci s přední kariérovou poradkyní, výherkyní několika Národních cen kariérového poradenství, Petrou Drahoňovskou, vytvořili intenzivní výběrový měsíční online program Career Designer právě na toto téma. Nezapomněly jsme ani na zaměstnavatele. Jsme si vědomi, že spousta firem na tom není a nebude dobře a tak stavíme B2B služby i pro ně: programy zaměřující se na návrat do práce stejně jako na propouštění a nalezení nové práce. Společnostem nabízíme pomocnou ruku v této nelehké situaci, naše metodiky i know-how a hlavně reálnou hodnotu a tím i reálné CSR či Employer branding  vně či dovnitř firmy. A v neposlední řadě převádíme část našich workshopů do online prostředí díky partnerství se společností WebMeeting. Již na začátku karantény však padlo rozhodnutí, že M.arter nebude ze sta procent online platforma, když to okolnosti jen trochu dovolí. Sociální kontakt je pro naší cílovou skupinu důležitý a proto uděláme maximum, abychom jim ho mohli dopřát.

Další reakce je má osobní. S kamarádkami Terezou Jurečkovou (Pragulic) a Žofií Miller jsme založily platformu pomáhající živnostníkům konkrétně: kadeřníkům, holičům, kosmetičkám, vizážistům, pedikérkám, manikérkám a masérkám či masérům najít zákazníky, kteří stojí o tyto služby u sebe doma. Klienti nemusí nikam chodit a zbytečně se tak potkávat s dalšími lidmi. Propojení pro poskytovatele i příjemce služeb je zdarma. Projekt je sice v plenkách, ale naši poskytovatelé si ho již pochvalují. Což nás, po méně než týdenní práci všechny, moc baví. Vidíte, další projekty stavím rychleji. Navíc díky zájmu z obou stran věříme v potenciál platformy i v „éře pocovidové“.

Andrea Bohačíková vystudovala magistra mezinárodní vztahy a evropská studia na Metropolitní Univerzita Praha. Je  CEO & Founder startupu M.arter: vzdělávací a networkingové platformy pro ženy i muže na rodičovské dovolené, která pomáhá s návratem na pracovní trh či se začátky vlastního podnikání. Externě působí také jako Business manager v komoditní společnosti ASB Contrast, stará se o Business development a business strategii. Je mentorkou jednotlivců, startupů, menšího podnikání i neziskových projektů.- Účastnila se akceleračního programu Social Impact Award 2018 a Freedompreneur of the Year 2019 Central European Startup Awards.

Newsletter