Pozitivní nálada trhů pomáhá procyklickým měnám. Dolar globálně slábne. Euro vůči dolaru sílí směrem k 1,1900 EURUSD. Koruna sílí nejvíce v regionu, a to k 26,25 za euro.

Psychologie nakupování. Utrácíme hlavně ve stresu, opilí a hladoví

Ačkoliv standardní ekonomická teorie tvrdí, že tržními směnami člověk maximalizuje svůj blahobyt, a to tak, že si vždy spočítá, kolik užitku mu daná věc přinese, a koupí jí jen tehdy, pokud je cena maximálně tolik vysoká, ve skutečnosti je nakupování mnohem komplexnější záležitost, ve které se promítá celé spektrum lidských pocitů a trablů. A racionální nakupování se pak mnohdy mění v bezbřehé utrácení, při kterém pláče nejen vaše peněženka, ale později i vy samotní.

Jednou z emocí, která nás nutí nakupovat něco jiného, než chceme, a zejména víc než chceme, jsou bezpochyby stres a úzkost. Právě jeho vlivem na spotřebitelské rozhodování se minulý rok zabývala studie Credit Karma. V rámci té více než polovina respondentů, přesně 52 %, odpověděla, že mají tendenci impulsivně nakupovat, aby zahnali pocity stresu, úzkosti a deprese. Čtyři pětiny z nich přitom přiznaly, že je takováto úzkostná nákupní horečka popadne několikrát do roka, 60 % pak minimálně jednou měsíčně.

Purchasing pain aneb Jak spotřebitelé trpí bolestí z nakupování

Celých 83 % impulsivních nakupujících dále uvedlo, že svých nákupů pod vlivem stresu či úzkosti alespoň občas litují. A co pod vlivem těchto negativních emocí nejčastěji nakupujeme? Ze studie Credit Karma vyplývá, že v otázce impulsivního nakupování pod stresem existují jisté genderové rozdíly, které můžete vidět na obrázku.

Nejvyšší podíl respondentů u obou pohlaví uvedl, že ve stresu nakupuje oblečení, nicméně u žen byl tento podíl nepřekvapivě daleko vyšší. Vyšší podíl žen hledá útěchu dále ve špercích, jídle, kosmetických procedurách a tetování. Muži naopak pod stresem častěji nakupují alkohol, osobní elektroniku, lístky na sportovní akce, letenky či auta.

Sedm marketingových mouder z behaviorální ekonomie

Jiné studie pak naznačují, že lidé často nakupují tehdy, když jsou smutní či naštvaní, anebo se cítí osamělí. To jsou emoce, které příliš ovlivnit nemůžete, nicméně na objem nákupu má vliv i jedna věc, kterou ovlivnit můžete, a sice hlad. Častou radou směřovanou všem věčným dietářům bývá, že jídlo by v žádném případě neměli chodit nakupovat hladoví, jelikož pak nakoupíte jednak více, a jednak nezdravé kalorické potraviny.

Nicméně například studie z University of Michigan tvrdí, že když jste hladoví, tak nenakupujete jen více jídla, ale i všeho ostatního – podle autorů je sice hlad podnětem k nalezení a konzumování živin, tyto stimuly se však podvědomě přesouvají i do dalších oblastí. Vědci experimentálně zkoumali utrácení lidí v obchodním centru, přičemž jak výzkum shrnuje server Forbes, konkrétní závěr je takový, že hladoví nakupující utratili o 60 % více. Server Finder pak upozorňuje na impulsivní nakupování pod vlivem alkoholu, a to nejen v případě pár drinků navíc, ale i v rámci jídla, oblečení a bot, ale také výdajů na gambling a dokonce na prostituci.

Tři obchodní triky, kvůli kterým nakupujete věci, které nechcete

Newsletter