Rozlet finančních technologií aneb sbohem zastaralé banky

Právě probíhající změna finančního světa by se dala v mnoha směrech přirovnat k americkému leteckému průmyslu po zavedení Zákona o deregulaci letectví z roku 1978. Zatímco finančním službám kdysi dominovalo pár velkých bank, které ve svých spárech nekompromisně svíraly vlastní klienty, dnes se všechno mění. Finanční sektor prochází nevídanou revolucí, kde hlavní roli hrají finanční technologie.

Zákon o deregulaci letectví z roku 1978 umožnil novým aerolinkám vstup do v tehdejší době zkostnatělého leteckého průmyslu. To ve výsledku vedlo k významnému poklesu nákladů celého odvětví. Jakmile byl zákon zaveden, letecké náklady klesly o více jak 50 %. V podobném směru zapůsobila i finanční krize z roku 2008. I ta byla ve výsledku katalyzátorem finančních technologií, jež byly v té době ještě v plenkách. Pohár trpělivosti spotřebitelů jako by přetekl a otěže tak byly předány do rukou mladší a inovativnější generace.

Pozůstalostí krize je i regulace finančního sektoru. Ještě před krachem fungoval americký Federální rezervní systém jako kontrolor pouze u vybraných institucí. Dnes už je však figuruje jako dohledový hegemon, který se stará o to, aby se události roku 2008 už nikdy neopakovaly. Tento fakt pobídl například zavedení Dodd Frankova zákona a Zákona o ochraně spotřebitele v roce 2010, které mají společně zpevnit finanční systém a dozor nad ním.

Tato restrukturalizace tak otevřela dveře vzniku fintech společnostem, které se v dnešním finančním světě plném regulací pohybují mnohem snadněji a s větší grácií než jejich strnulí bankovní kolegové. Jejich hlavní výhodou je schopnost mnohem efektivněji odpovídat na požadavky spotřebitelů. Ti sami během krize viděli, jak snadno lze během chvíle přijít o své úspory a práci, proto není divu, že ztratili i ten zbytek důvěry v bankovní systém, který v sobě měli. V podstatě ze dne na den si uvědomili, že dosavadní satus quo jim už nedokáže posloužit tak, jak by opravdu chtěli.

To, po čem spotřebitelé touží, je informovanost a vědomí o tom, že jsou pány své vlastní finanční budoucnosti. Fintech společnosti v tomto směru nesází na agresivní reklamy, nýbrž si staví na vzájemné důvěře se zákazníkem pramenící z osobní zkušenosti. I přesto, že v USA dosahuje velikost sektoru finančních technologií méně než 1 % HDP, potenciál další expanze je nesrovatelně větší. Samo odvětví tak stojí na prahu revoluce, která bezpochyby vdechne život tomu umírajícímu starci, kterým současný bankovní systém je.

FinTech revoluce aneb budou bankéři nahrazeni stroji?

Fintech: budoucnost bankovnictví, nebo jeho zkáza?

Newsletter