Sázka na dluhopisy aneb honba za co největší alfou

Investiční manažeři na Wall Street jsou neustále konfrontováni se svými soupeři. Mezi ty patří v naprosté většině případů souhrnné indexy, jejichž výkon se odvíjí od vývoje vybraných akcií, dluhopisů či obou instrumentů najednou. Cílem každého manažera je pak co nejvíce předčít tento benchmark, a to jak k vlastní, tak i klientské spokojenosti.

Nadvýnos nad sledovaným referenčním ukazatelem se v investiční slangu nazývá alfa. Ta v podstatě ukazuje, jak strukturované portfolio manažera překonává či naopak zaostává za výnosem sledovaného trhu.

Faktem poslední doby je však to, že se alfa většiny manažerů v posledních letech drží velice nízko. V situaci více jak pět let trvajícího prostředí minimálních sazeb má většina cenných papírů tendenci se vyvíjet stejným směrem. Z toho důvodu je honba za co nejvyšší alfou lítým bojem, kdy se investoři snaží narazit na co nejvýnosnější příležitost.

Jednou z oblastí, která se prostředí minimálních výnosů vymyká, jsou firemní dluhopisy. Firmy, které nechtějí žádat o financování banky, jednoduše vydají své vlastní dluhové instrumenty, jejichž zhodnocení je v naprosté většině případů vyšší než u státních bondů. Důvod je jednoduchý, jakmile firma vydá vlastní bond, je mezi jeho výnosem a výnosem sledovaného benchmarku relativně velký rozdíl, a to až do doby, než bude samotný instrument do referenčního ukazatele sám zařazen.

Dle dat agentury Bloomberg se potvrzuje, že jakmile je během prvního měsíce zájem o daný instrument vážný, manažeři, kteří do něj na začátku zainvestovali, se těší razantnímu zvýšení alfy, tedy výkonnosti vlastního portfolia (viz graf). Jason Shoup, úvěrový stratég z americké banky Citigroup, odhaduje, že tito investoři mohou zvýšit svou alfu až o dvacet bazických bodů, jakmile do svého portfolia zařadí nově emitovaný korporátní bond.

Prostředí nízkých sazeb společně a neutuchajícím hladem po co nejlepším výkonu tak společně napomohly k mohutné expanzi amerického trhu firemních dluhopisů. Silná poptávka společnosti přesvědčila, že emise vlastních dluhových instrumentů je ta správná cesta k získání dodatečných financí. Od roku 2009 se tak tento trh zvětšil z 5,9 bilionů dolarů až na 7,8 bilionů. Průměrné roční obchody za posledních šest let dosahují velikosti 1,2 bilionů dolarů, v porovnání s 885 miliardami dolarů za období 2001 až 2007.

Na americké akcie dopadá tlak z trhu dluhopisů

Akcie vs. dluhopisy aneb jak to vidí Barclays

Newsletter