Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Sedm nejdivnějších crowdfundingových kampaní, které slavily úspěch

Když se podnikatel ocitne v situaci, kdy má dobrý nápad, ale zároveň málo peněz na jeho realizaci, jeho myšlenky dříve nebo později směřují k bankám. Tradiční finanční instituce ovšem nepůjčují jen tak každému a při hodnocení podnikatelských subjektů, jakož i jejich investičních záměrů, bývají často dosti přísné. A třebaže se říká, že opatrnosti není nikdy dost, restriktivní přístup v oblasti financování může pohřbít mnoho prospěšných inovací už na jejich začátku.

A jaké je vlastně měřítko prospěšnosti těchto inovací? Řada ekonomů by řekla, že jde o to, jaký užitek přinesou samotným lidem, přičemž jak velký bude, to ví nejlépe právě oni sami (a nikoli banky). A naštěstí pro ty firmy, které se svými inovativními vizemi u konzervativních bank neuspějí, se v rámci finančního světa zrodil důmyslný nástroj financování, jenž umožňuje hodnocení investičních záměrů přímo ze strany těchto běžných lidí v podobě drobných investorů.

Tímto alternativním nástrojem, který umožňuje podpořit i poněkud odvážnější projekty, není nic jiného než crowdfunding. A jak přitom ukázala řada úspěšných kampaní, lidem se zdá užitečné opravdu kdeco. Důkazem toho budiž několik opravdu neobyčejných kampaní, které uspěly na crowdfundingových platformách.

Jednotná evropská regulace crowdfundingu na obzoru

Pštrosí polštář

Dnešní doba je čím dál hektičtější, a jednou ze zásadních lidských potřeb, která stále častěji není naplněna, se tak stává spánek. Na to přitom reagoval „pštrosí polštář“ (the ostrich pillow), se kterým si lze vytvořit mikroprostředí pro šlofíka kdykoliv a kdekoliv. Ten je jakousi polštářovou kuklou, která je opatřená otvorem na nos a ústa, jakož i dvěma kapsičkami, kam si můžete dát ruce, když si s pštrosím polštářem chcete lehnout na stůl. I když výrobek na první pohled působí směšně, jeho hluboce aktuální myšlenka získala na platformě Kickstarter více než 35 tisíc dolarů.

Osvětlená toaleta

Budit se v noci s potřebou na malou může být otrava, ne však pokud máte IllumiBowl – noční světlo pro vaši toaletu. Malý přístroj jednoduše připevníte na stranu záchodové mísy, přičemž ta se rozsvítí jednou ze šesti barev pokaždé, když čidlo zvěstí, že vstupujete do místnosti. Vychytávka, která je podle slov autorů užitečná zejména pro ty, „kteří mají potíže se ve tmě trefit“, vstoupila na Kickstarter s cílem 20 tisíc dolarů, nakonec se však podařilo vybrat přes 95 tisíc dolarů.

Jedlý šálek

Měli jste někdy tak dobrý nápoj, že jste se po jeho vypití zatoužili zakousnout do kelímku? Přes dvě stovky investorů na Kickstarteru nejspíš ano. Jelloware, šálek vyrobený z jedlého materiálu, jenž měl navíc doplnit chuť vašeho drinku, zde dosáhl svého cíle ve výši 10 tisíc dolarů, na které se složilo 229 lidí.

Tousty pro věřící

Láska k bohu se dá vyjádřit mnoha způsoby; třeba prostřednictvím snídaně. Nezvyklý toustovač, který na pečivo vypálí obrázek Krista, získal na Kickstarteru financování v částce přes 25,5 tisíc dolarů, dohromady je poskytlo 286 příznivců. Výrobek se dnes na Amazonu prodává za 39,95 dolarů.

 

Mýdlo s vůní slaniny

Zatímco vegani pohoršeně kroutí hlavou, 42 investorům na Kickstarteru nestačilo maso jen jíst, ale chtěli tak dokonce i vonět. Proto zde podpořili výrobu mýdla s aroma vydestilovaného z vedlejších zvířecích produktů. Kampaň byla původně nastavena na 1 500 dolarů, vybralo se dokonce o 4 stovky víc.

Bramborový salát

V patrně nejslavnější kampani na Kickstarteru se zase ukázalo, že lidé prostě mají až moc peněz. Její autor zde přišel s obyčejným bramborovým salátem, z jehož titulu poptával částku ve výši 10 dolarů. Nakonec vybral přes 55 tisíc dolarů od téměř 7 tisíc podporovatelů. Výběrčí byl však štědrý a ze získaných peněz uspořádal velkolepou párty, kde ústřední roli samozřejmě hrál bramborový salát.

Solí proti hmyzu

Úsměvné kampaně lze pak najít i na jiných crowdfundingových platformách. Například na Indiegogo se uchytila pistole na hmyz, ovšem ne jen tak ledajaká. Tato na rozdíl od nejrůznějších chemických prostředků, které vypouštějí nežádoucí látky do životního prostředí, používá na zneškodnění otravných mini živočichů obyčejnou sůl. Ta však letí takovou rychlostí, že v případě zasáhnutí cíle bez problému splní svůj účel. Na platformě přitom získala financování ve výši téměř 578 tisíc dolarů, ačkoliv původní cíl byl pouhých 15 tisíc dolarů.

Konec nudných financí. Crowdfunding nabízí vzrušení reálného investování

 

Newsletter