Šéf Liftaga: Chceme síť digitální přepravy a chystáme novinky

Cílem Liftaga je v Čechách vytvořit síť digitální přepravy, která bude základem pro další inovace v mobilitě. Chystáme novinky, které naznačí, jaký potenciál v této oblasti máme. V rozhovoru to pro server Roklen24 řekl spoluzakladatel a výkonný ředitel alternativní taxislužby Liftago Ondřej Krátký.

Můžete naznačit, jak se vede Liftagu v letošním roce? Jaký je výhled zisku a tržeb?

Opět porosteme o desítky procent meziročně. Praha, Brno i Ostrava jsou provozně ziskové, do expanze ve zbytku “nových” měst stále investujeme, byť naše investice za celé Liftago směřují zdaleka nejvíce do technologie a inovací.

Kde všude Liftago jezdí, plánujete další expanzi?

Na začátku září jsme se opět rozrostli, takže dnes už jezdíme v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě, Zlíně, Liberci, Ústí n. Labem, Plzni a Českých Budějovicích. Cílem je v Čechách vytvořit síť digitální přepravy, která bude základem pro další inovace v mobilitě. Chystáme novinky, které naznačí, jaký potenciál v této oblasti máme. Další expanze je určitě v plánu, ale rád bych byl konkrétnější, až se to skutečně stane. Náš sektor se vyvíjí rychle a překotně, takže plány jsou jedna věc, realita druhá.

Obrázek ukazuje heatmapu poptávky po odvozu přes Liftago za 2018 v ČR a na Slovensku.

Na co se nyní soustředíte nejvíce?

Za uplynulý rok Liftago hodně zrobustnělo po systémové i procesní stránce, teď se soustředíme hodně na nabírání zkušeností z jednotlivých měst. Každé představuje jinou logistickou i byznysovou výzvu, ale současně můžeme jakékoliv zlepšení v jednom městě promítnout do ostatních. Další kapitoly tvoří koncepty plánovaných inovací nebo legislativa. Ta zabírá dost času, byť to vnímám jako investici do toho, aby chystané zákony vydržely funkční po delší dobu. Snaha o příliš zbrklou nebo neinformovanou modernizaci může být paradoxně zpomalením pro další inovace a odpovědný rozvoj dopravy.

Jaká je nyní struktura klientů Liftaga?

Naši řidiči říkají, že máme nejlepší firemní i soukromé zákazníky.

Vyrostli jsme na soukromé klientele, která stále tvoří majoritu, ale rychle rostoucím segmentem jsou byznysoví klienti, kteří často jezdí na fakturu. Zde jsme nabrali přes tisíc menších firem i korporátních kolosů, které nám po pilotním provozu svěřují větší a větší část své poptávky. Přičítám to naší orientaci na spolehlivost, kvalitu a bezpečnost, to přitahuje i odpovídající klientelu. Čekám, že díky této pozvolné dynamice se bude na trhu dít během následujících 12 měsíců zajímavé přeskupení sil. Nejpomalejší přesun poptávky jsou samozřejmě velké korporace, nejrychlejší naopak bývalí firemní klienti Uberu.

Mění se podle Vás chování a návyky lidí v dopravě v hlavních městech?

Ano, naštěstí máme v Praze i krajských městech kvalitní MHD, takže spolu s nárůstem poptávky po takových Rekolech, car-sharingu nebo dalších módech přepravy se tvoří budoucí základ pro to, aby pasažéři mohli pohodlně kombinovat MHD, kola, taxíky a o víkendu si půjčit sdílené auto na cestu z města. Tyhle komplementy pak mohou přinést snížení tlaku na vlastnictví osobních automobilů a snížení nárůstu potřeby parkování v centrech měst.

Otázkou bude, jak si poradíme s klasifikací a regulací přepravních služeb. Ve Státech například řeší, že digitální taxíky díky agresivnímu dumpingu např. rozhodily dopravní systém a přetahují pasažéry více z velkokapacitní MHD než z vlastních osobních aut, což je samozřejmě špatně. Bylo by fajn, aby místo další regulace spíš zákon umožňoval transparentní a férové fungování trhu bez tahanic mezi lokálními a globálními hráči.

Liftago nedávno uspělo s návrhem předběžného opatření proti Taxify. Můžete vysvětlit, proč vlastně tento spor existuje?

Upřímně, už nás nebavilo pozorovat, jak Taxify zvládne ve svém domovském Estonsku zákony dodržovat, řidiče a vozy prověřovat a u nás tvrdit, že totéž nemusí, protože přeci – navzdory svému jménu – neprovozuje ani nezprostředkovává taxi. Mystifikuje tak nejen veřejnost, ale i zákonodárce, kteří místo odpovědné modernizace zákonů zmateně oscilují mezi stávkami taxikářů a zákonnými kličkami platforem. Zákony platí pro všechny a z jejich zastaralosti těží nejvíce právě ti hráči, kteří je dnes porušují třeba právě výmluvami na to, že jen stojí za vývojem softwaru či aplikace. To je samozřejmě nesmysl.

Kdyby tu s námi ještě debatoval Uber nebo Taxify, pak by hned bylo zřejmé, kdo má motivaci zákon odpovědně modernizovat a kdo jen zdržuje a využívá nekalé tržní výhody.

O co Liftagu ve sporu jde? Jaký je výklad zákona?

Liftagu jde o to, aby Taxify začalo respektovat platné zákony a zprostředkovávalo svou aplikací výhradně prověřené vozy i řidiče tak, jak to dělá i doma v Estonsku. Bez toho nezíská motivaci spolupracovat na modernizaci legislativy pro všechny přepravní služby, které u nás podnikají. Výklad zákona mimo jiné jasně říká, že pro komerční odvoz osob, ať už jako výdělek nebo přivýdělek, je v každém městě potřeba nejméně licence nebo registrovaný vůz. To je základ, který platí i na trzích, které již dávno digitální přepravu do zákona přijaly.

Jsou podobné spory také jinde ve světě?

Podobné spory jsou rozšířené, byť snad jen u nás si Taxify trouflo takhle veřejně nerespektovat platný verdikt soudu, ale i obecné zásady etického podnikání jak vůči konkurenci, tak zákazníkům. To je špatný signál. V Londýně Taxify do druhého dne od zákazu místními úřady své služby přerušilo. I takový Uber se chová daleko profesionálněji a přes vytrvalé porušování zákona nakonec verdikty soudů respektuje. Ostatně v drtivé většině EU už Uber funguje naprosto legálně. Naším cílem není, aby se naše konkurence zakazovala. Stačí, když bude zákon respektovat, jak to dokáže kdekoliv jinde a společně pak můžeme soutěžit kvalitnějšími službami.

Jak by podle Vás měla vypadat modernizace legislativy, která ošetřuje taxislužbu? Co pro to děláte?

Liftago je členem pracovní skupiny Ministerstva dopravy a snažíme přispívat k odpovědné novelizaci pravidel taxislužby. Už několikrát jsme předali anonymizovaná data magistrátům, aby lépe poznaly, jak k digitálním přepravním aplikacím přistoupit. Někdy je to velmi těžké, třeba u taxametrů. Do novely tlačíme odpovědnost zprostředkovatelů a platforem i jejich (naší) datovou transparentnosti. Bez tohoto by například digitální služby nebyly o nic lepší nebo daňově transparentnější než taxametry. Trh nemůže fungovat, dokud v něm nebudou různé druhy taxi postaveny na stejných pravidlech. Navrhujeme, aby taxikář mohl svobodně střídat klasický i digitální mód, aby nedocházelo k zahlcování ulic zbytečně dvěma dopravními módy. Snažíme se také o to, aby novela modernizovala taxi, ale současně nezablokovala budoucí inovace. Přispíváme i do legislativy, která se týká  autonomního řízení. Je toho hodně a často se nabízí rychlá a zdánlivě snadná řešení, ale chceme to dělat odpovědně. Populismus ještě nikdy nic dobrého nepřinesl.

Jaká je Vaše vize taxi služeb v Praze? Jejich budoucnost?

Moje přání a energie směřují do budoucnosti, kde si taxi s MHD a dalšími módy přepravy nekonkurují, ale doplňují se. Kde vzrůstající e-commerce i digitální platformy přemýšlí, jak jejich byznys dopadá na dopravní situaci ve městech, včas inovují a svoje negativní dopady eliminují.

Na závěr otázka na odlehčení. V taxíku asi jezdíte často. Můžete uvést nějakou zábavnou historku?

V Liftagu máme mezi řidiči celou řadu opravdu sympatických chlapů, proto občas řešíme různé kuriozity. Jednou např. jedna slečna zákaznice “vydírala” snížením hodnocení po jízdě, pokud ji neodnese až do postele. Jindy jsme řešili potenciální “útok”, přičemž nakonec šlo jen o zákazníka, který prostě jen zoufale dokola poptával taxíky a hledal tak po Praze svoji oblíbenou řidičku. O životní dramata a příběhy není v taxíku nouze, hlavně po dvanácté večer.

Spoluzakladatel a ředitel společnosti Ondřej Krátký (34) vystudoval VŠE v Praze, v 28 letech vyhrál zlato v největší světové soutěži pro mladé kreativce na festivalu Cannes Lions a po 5 letech zaměstnání opustil kariéru, aby pomohl společníkům Juraju Atlasovi a Martinu Hausenblasovi založit Liftago.

Newsletter