Americké výnosy rostou rychleji než evropské. Dolar v zisku pod 1,0650 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Světlík: Náš průmysl? Chytrost a inteligence, ne hrubá síla

Východiskem českého průmyslu jako komplexu, služeb a Česka vůbec, je chytrost a inteligence. To je moje úvaha, jaká by budoucnost měla být. Pokud to budeme dělat špatně, tak se staneme hrubou silou a klesneme ve své důležitosti někde mezi 100. až 180. zemí na světě. V exkluzivním rozhovoru pro server Roklen24 to řekl hlavní vlastník skupiny Vítkovice Machinery Group (VMG) Jan Světlík. Dodává, že skupina si prožila těžké období. Dvě z dcer se ale z problémů dostanou velmi rychle.

R24: Můžete zhodnotit loňský rok skupiny Vítkovice Machinery Group?

Loňský rok byl naprosto atypický. Po mnoha letech nejhorší, jaký jsme zažili. Začalo to rokem 2015, kdy neproběhly zkoušky v elektrárně ČEZ v Prunéřově, protože nefungovala turbína, což představovalo značné potíže. Druhý problém bylo provozování elektrárny v Turecku. Investor se zapletl do prezidentského puče, což vedlo ke znárodnění elektrárny. Byl na nesprávné straně. Investor je dnes znárodněn. Dluží nám spoustu peněz, celkově přes 60 milionů eur. Třetí problém, asi klíčový, byl útok insolvenční mafie. Už od února 2015 se pokoušela zcela neoprávněně na nás podat insolvenci. Naše soudy se touto skutečností zabývaly velmi dlouho, což vedlo k destabilizaci. Bez dostatku finančních prostředků je těžké realizovat projekty. Především studené procesy se dostaly do problémů. Do konkurzu spadlo také ČKD, jeden z našich klíčových dodavatelů. Objevily se i daňové problémy. To vše se sečetlo a do toho obrovská mediální kampaň proti nám, která vyvrcholila loni 29. dubna. Proto jsme celý rok řešili bankovní sektor. To vše bylo velmi nepříjemné. Společnosti si prožily obtížné období, ale dnes jsou schválené reorganizace. Dvě z dcer se z problémů dostanou velmi rychle. To druhé pololetí bylo opravdu velmi těžké.

R24: Můžeme dnes tedy říct, že Vítkovice už nejsou firmou jednoho muže?

Ale to nikdy nebyly, stočlenný management není jeden muž. Dvakrát ročně se schází těchto 80 až 110 manažerů k jednání.

R24: A Váš přechod na post šéfa předsedy dozorčí rady?

To byla dlouhodobě plánovaná záležitost, která nemá souvislost s událostmi, o kterých jsem hovořil. Naopak, chtěl jsem do dozorčí rady vstoupit podstatně dřív, ale museli jsme vše pozdržet právě kvůli všem turbulencím. Rozhodně nešlo o jakýsi útěk. Jedná se o naprosto obvyklý model, přešli jsme na německý model. Nemohl jsem zůstat v představenstvu. Akcionáři šli do dozorčích rad. Místní folklór je takové věci patřičně zneužít.

R24: Jedná se o spory s „nájezdníky“, s majitelem KKCG Karlem Komárkem. Jak situace vypadá nyní?

Víte, my s Karlem Komárkem nemáme žádný spor. Od roku 2007, kdy jsme kupovali Hutní montáže, s ním mám dohodu, že je vše vyrovnané, že se nebudeme soudit. Soudy, které nyní probíhají, jsou s Davidem Beranem. Ale vše je v zásadě řízeno z centrály KKCG. Je to takový paradox. My s nimi nic nemáme, ale oni tu válku vedou a ani se tím netají. Vesměs se jedná o firmy, které jsou na ně propojené. Oficiálně říkají, že je neznají. Ale jsou to struktury, které pro ně pracují, fungují na základě jejich pokynů. Ačkoliv máme uzavřený mír, fakticky zuří válka.

R24: Chtěl bych se zeptat na firmu, které se daří, na lahvárenskou skupinu Cylinders Holdings. Můžete odkrýt proč?

Víte, nebudeme si představovat, že ty byznysy jdou pořád nahoru, že se stále daří. Teď všichni kupují „automotive“. Nemyslím, že je to dobře. Automotive je na vrcholu, ale dál nahoru už nepůjde. Jenom dolů, potom zase nahoru. Jedná se o normální cyklus. Cylinders má zase své cykly. My tam máme i něco jiného než ve Vítkovicích. Vyvíjeli jsme řadu věcí, máme ve Vítkovicích řadu neuvěřitelných technologií, jak převážet vodík, to máme vyřešeno. On to ale ještě nikdo nechce, a my už to umíme. Možná naše věci jdou dřív, než jsou potřeba. Cylinders se musí dostat nahoru tím, že bude aplikovat nové vývojové věci. Ve Vítkovicích se to daří pomaleji. Před třemi lety nebyl Cylinders v dobré kondici. Vždy jde o různé vazby, fáze.

R24: Jaké problémy nyní tíží Vítkovice?

Vítkovice mají problém ve svých studených procesech. Nebýt problémů s bankami, tak dnes máme z Vítkovic Heavy Machinery – čili dcery se zaměřením na těžké strojírenství a technologické celky – totální hvězdu. Ještě před rokem bylo Heavy jedničkou v Evropě. Vítkovice jsou dobrou firmou, je zainvesntovaná, umí dělat spoustu věcí. Jsou to moje děcka, my jsme do nich investovali. Dokážou se podporovat. Vítkovice mají spoustu nádherných věcí. Problémem je dnes jejich destabilizace. Není problém, že bychom neměli zakázky, nebo to neuměli, nebo neměli technologie. Protože Vítkovice jsou dnes technologicky špičkovou firmou. Aktuálně mají problém s bankovním sektorem a s „nájezdníky“ samozřejmě.

Pojďme se ještě více zaměřit na Cylinders Holding. Jakou má historii?

Cylinders byl celá léta postaven na investičním zboží. Klíčová záležitost byla, že se dodávalo pro velké plynárenské koncerny, celosvětové, jako je třeba Linde, plus lokální distributory. A samozřejmě, když byl pokles průmyslu, tak ty firmy přestaly nakupovat investiční zboží. Přes dvacet let jsem pracoval na tom, aby tyto situace, kdy vám rvou zboží, kdy vás přeplácejí, a pak jste naopak v absolutní depresi, kdy to nejde, firmu neohrožovaly. My jsme ale investovali, postavili Cylinders na další dvě nohy. Ta klíčová je, že část kapacity na plyny zaměřujeme na CNG. Automotive a ty hlavní věci jdou v úplně jiných cyklech. Další věcí jsou to velké a pravidelné objemy. Musíte dodávat just in time, to je trochu jiná záležitost. To je ta druhá noha, kterou ten Cylinders vystabilizujeme a do budoucna dostaneme do jiného levelu. Třetí level, který tam teď budujeme – věda a výzkum – vyvinul neuvěřitelné věci, které nemá nikdo na světě.

Co to bylo?

Šlo o jednu součástku, kterou jsme nabídli automobilkám. Ve Wolfsburgu na to koukali, zavolali konkurenci, oni spolupracují a říkali, to není možné, to se nedá vyrobit. Co nám to tady vykládáte, nějací Češi z východu, tak jsme jim poslali součástku přímo na stůl. Nechceme jít do „automotive“ z páté úrovně, ale z první. Budeme dělat ty špičkové věci. A to je pozice té třetí nohy. Navíc jsme dnes jeden ze tří výrobců, možná dokonce jediný, který umí skladovat vodík, zvládá mobilitu vodíku. To bude velmi významná věc. Protože EU řekla, že budou tři zdroje energie. Vodíkové technologie už narůstají v Americe. Tam je to lehce pragmatičtější, tak jsem zvědavý, jak se to teď usadí s novým prezidentem. Ale opravdu si myslím, ten vodík, to je primární energie, H2 CH4 jsou ty molekuly, které jsou primární a to není žádná spekulace. V budoucnu bude hrát roli.

Může to být šance pro Cylinders?

My musíme být prostě u toho, musíme být tvůrci koncepcí. To se nám v některých věcech daří. Provozovat průmyslovou výrobu v takové velikosti jako my, a nemít vývoj a podobné věci, je hodně komplikované. Nicméně nebezpečí vývoje existuje také. Podle mě existuje jediná kreativita, ne umělecká, technická apod. Nedávno jsem byl na nějaké výstavě v Německu, kde někdo říkal, že ti umělci, novátoři, jsou geniální, že jim jejich výtvor vždy někdo zcizí, že Nobelovy ceny dostávají jiní. Vývoj se musí správně načasovat. Nebo čekat, až se ta technologie prosadí. To jsme si zažívali v posledních deseti letech v CNG. Byli jsme tvůrci koncepcí a v zásadě, když jsme to chtěli ukázat, tak jsme si to museli postavit sami. Asi nebudeme těmi, kdo na tom nejvíce vydělají. Vývojové věci jsou drahé. Já nejsem hrdý na první stanice CNG, které jsme postavili. Byl to nějaký první krok, který jsme museli udělat.

Dnes máme super špičkové technologie. V komplexnosti jsme první na světě. Nemáme se za co stydět. Navíc Vítkovice dnes ve vodíku mají vyvinuté technologie, které jsou neuvěřitelné, mohly by se stát hitem. Ale co neovlivníme, je to, kdy se vodíkové technologie rozjedou. Jestli to bude do roku 2020, do roku 2050 nebo do 22. století. Vyvinuté to máme. To je jako jaderka, unikátní technologie jsou citlivé na politická rozhodnutí. Těch se naseká plno a to problém.

Do budoucna jste tedy optimistou?

Dívám se dopředu optimisticky. Jsme v nějakém období. Cylinders je privatizované v roce 1999. Firma má trošku jinou kulturu než Vítkovice, které jsou na tom jinak. Myslím, že to postupně musí dojet do jiné pozice. Obě skupiny jsou zainvestované. Obě ví, kam jít, kde jsou nové věci. Češi nikdy nebudou chodit hlavními byznysovými dveřmi. Na to jsme prostě ve špatné zemi. Češi budou mít vždy tu možnost umět něco unikátního. Jsou schopni být špičky, a to spousta českých firem dnes dokazuje. Myslím, že jsme chytří. Máme technický background. Umíme ve spoustě věcí zaujmout, ať je to v IT, ať je to ve všem. To je třeba budovat, a proto je důležité vzdělávání. Hrubá síla a masa nebude pro Česko východiskem. Chytrost, inteligence je východiskem českého průmyslu jako komplexu, služeb a Česka vůbec. To je moje úvaha, jaká by budoucnost měla být. Pokud to budeme dělat špatně, tak se staneme hrubou silou a klesneme ve své důležitosti někde mezi 100. až 180. zemi na světě.

Newsletter