Švýcarští hodináři se Applu nebojí. Povolali Google a Intel

Spojení krásy a užitečnosti, nebo chcete-li kvality, slibuje čerstvě oznámené partnerství švýcarského hodináře TAG Heuer s elitou technologického sektoru, firmami Google a Intel. Jasným plánem je konkurovat rozvíjejícímu se byznysu tzv. chytrých hodinek firem Apple, Samsung atd., jimž kritici vytýkají malou trvanlivost.

Pro ty, kteří na ruce rádi nosí dražší hodinky, ale model zlatých luxusních Apple Watch za 10 tisíc dolarů je nepřesvědčil, se zřejmě chystá kvalitní alternativa. Výrobce hodinek TAG Heuer patří, spolu se značkami Hublot a Zenith, do skupiny LVMH a je prvním tradičním hodinářem, který se spojí s technologickým gigantem formátu Google.  

Šéf „hodinkového byznysu“ skupiny LVMH Jean-Claude Biver označil dnešní oznámení za „největší“ ve své 40leté kariéře a slíbil „nejúžasnější spojení v oblasti hodinek“. Šéf Googlu pro nositelná zařízení s operačním systémem Android, David Singleton dodal: „Hodinky představovaly vždy snoubení krásy a užitečnosti. Přesně to je cílem našeho partnerství.“ Zatímco TAG Heuer by se měla postarat o design a výrobu, Intel dodá čipovou technologii a Google výrobku propůjčí operační systém a pomůže s vývojem softwaru. Nové hodinky by měly být představeny ke konci roku, stejně jako podrobnosti o funkcích a ceně.

Boj o Vaše zápěstí

Světový trh s chytrými hodinkami by měl letos vzrůst na 28,1 milionu prodaných zařízení z 4,6 milionu v roce 2014, odhaduje Strategy Analytics. Apple by měl přitom dosáhnout podílu 55 procent trhu. Taková čísla přece nemůže ignorovat ani jinak vysoce konzervativní švýcarský hodinkový byznys. Konkurence na hodinkovém trhu se vyostřuje především se vstupem Applu, který má po celém světě širokou fanouškovskou základnu. Nové „elektronické“ rysy tak na své hodinky „lepí“ již přední švýcarští výrobci Swatch, Breitling, Montblanc či Frederique Constant.

Tzv. smartwatch z dílny TAG Heuer nebudou z dílny švýcarské, ale LVMH zde vsadí na Silicon Valley a tamní zaběhnutý dodavatelský řetězec.

„Bilion funkcí, jimž stejně nikdo nerozumí“

Podobu a funkce Apple Watch firma zveřejnila tento měsíc, a ačkoli se tyto hodinky dostanou na ruce prvních majitelů až v dubnu, zástupci trhu hodinek kritikou příliš nešetří. Zásadní otázka zní: vsadit na rychle se měnící technologie, nebo se držet století starého receptu na kvalitu. Vždyť přece platí, že když hodinky, tak švýcarské…

Velký den Applu: Apple Watch a nový MacBook

Podle šéfa TAG Heuer, pokud jde o hodinky za 10 tisíc dolarů, kvalita Apple Watch a ta švýcarská se nedá srovnávat. „Budou je moci nosit vaše děti? Ne, protože už nebudou fungovat! Ta technologie bude dávno mrtvá,“ říká Biver na adresu Apple Watch. Problém elektroniky spatřuje v tom, že technologie rychle zastarávají. A takový názor není zdaleka výjimečný. „Hodinky nejsou jen na měření času, jsou symbolem postavení a prestiže, což myslím Apple Watch – s dvěma miliardami funkcí, jimž nikdo nerozumí, nenabízí,“ řekl prezident Longines Walter von Kanel.

Neštěstí silného franku

I na švýcarské hodináře dopadá sílící domácí měna poté, co centrální banka v lednu zrušila svůj kurzový závazek franku vůči euru a způsobila tak rally domácí měny. Silný frank snižuje konkurenceschopnost švýcarského exportu. Je to „pohroma“, přisadil si šéf Swatch.

Newsletter