To tweet, or not to tweet? Nebo spíš – proč nakoupit

Akcie provozovatele sociální sítě Twitter zažívají od svého vstupu na burzu rozporuplný vývoj. V první obchodní den na burze se titul vyhoupl až téměř na dvojnásobek stanovené emisní ceny 26 dolarů, vlna zájmu následně střídavě opadávala a znovu rostla (viz přiložený graf), aby se akcie nyní – po 17 měsících veřejného obchodování – prodávala o pětinu výš nad emisní cenou. Proč by měl titul mířit stále výš a ukázat, že není krátkodobým pozlátkem technologického sektoru nebo nedotaženou konkurencí všudypřítomného Facebooku?

Analytici Jefferies přiřadili akciím Twitteru doporučení „koupit“ a cílovou cenu 65 dolarů. Ta značí téměř 29% růstový potenciál a o zhruba 22 % překonává průměrnou laťku stanovenou v průzkumu mezi analytiky na Wall Street. Kdo Twitter přímo nemiluje, staví se k němu neutrálně, a pouze dva z 42 oslovených (FactSet) pak doporučuje akcii prodat (resp. doporučení „underweight“). Jednoznačně negativní názor na Twitter je tak mezi analytiky vzácný. Jefferies jsou v tomto ohledu býky a mají k tomu čtyři hlavní důvody.

Reklama. Twitter měl v posledním čtvrtletí loňského roku z reklamy zhruba 90 procent z celkových příjmů, tj. 432 milionů dolarů, a analytici Jefferies vidí další prostor pro růst v tomto segmentu. Světové výdaje na webovou reklamu by podle nich měly za rok růst 15procentním tempem a v případě mobilní reklamy dokonce o 41 procent do čtyř let. Broker odhaduje, že trh video-reklamy na webu nabídne v roce 2017 příležitost o velikosti 17 miliard dolarů, ruku v ruce s přesunem výdajů inzerentů od televize k webu. A slušný dílek tohoto nově pečeného koláče by si měl ukrojit právě Twitter.

Lepší funkce. Analytici Jefferies věří, že posilování platformy Twitter formou dalších nových produktů i vylepšení těch stávajících bude přinášet nové uživatele. Z tohoto soudku lze jmenovat poslední aplikaci na stream videí zvanou Periscope. Služba, kterou Twitter zařadil do svého portfolia minulý měsíc, umožňuje uživatelům rovnou sdílet aktuálně nahrávané video přímo svým „followerům“. Nejedná se o nic jiného, než o odpověď na konkurenční aplikaci Meerkat. „Video bylo posledním chybějícím dílkem do naší mozaiky,“ uvedl Twitter.

Twitter tasí novou zbraň – live video Periscope

Více než platforma. Twitter má dosah také za hranice balíku aktivních uživatelů, který se stále rozšiřuje skrze neregistrované návštěvníky přicházející z třetích stran, webových vyhledavačů a soukromého sdílení. Analytici Jefferies odhadují, že zhruba půl miliardy nepřihlášených unikátních uživatelů měsíčně „konzumuje“ obsah Twitteru, dalších 700 milionů uživatelů pak díky syndikaci „twitterovského“ obsahu. Online syndikace je opětovným dodáváním aktuálních informací obsažených na internetu, kdy uživatelé vyhledávají zdroje informací, spíše než informace přímo na konkrétním portálu. A Twitter má podle Jefferies potenciál na těchto aktivitách vydělat.

Zadobře s vývojáři. Zatím je tu Fabric – v loňském říjnu „hozená rukavice“ směrem k ambiciózním externím vývojářům, která vybízí k tvorbě nových aplikací. A na příjmech firmy se podílí zatím titěrně. Ale podle Jefferies je to začátek a lepšících se vztahů Twitteru s vývojáři bude možno dál využít…

Newsletter