Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Trable v hotelu, na recepci nebo na cestách? Zkuste MyStay!

MyStay poběží na alespoň deseti procentech všech světových nezávislých hotelech. Jeho Premium odnož bude v několika velkých řetězcích. Díky umělé inteligenci (AI) a digitalizaci odejme administrativní zátěž z recepce a personál se bude daleko osobněji věnovat hostům. CheckIn, Checkout bude plně automatický. Taková je vize zakladatele a šéfa MyStay Radka Novotného. V rozhovoru pro Roklen24 také řekl, že cílem je dostat se do tisíců hotelů.

Kdy a kde vlastně vznikl nápad založit MyStay?

Před čtyřmi lety jsem se ubytoval během cest po Srí Lance ve čtyřhvězdičkovém hotelu v centru hlavního města Kolombo. Mockrát jsem do té doby v hotelech nebyl, a když je člověk delší dobu sám, tak začne vnímat své okolí jinak. Zde jsem byl dost překvapený, jak moc mám jiné potřeby od těch, které mi hotel profesionálně nabízí. A to mi začalo vrtat hlavou.

Při odchodu do centra města jsem vytáhl telefon, abych si udělal špendlík na mapě, ale nešel mi internet. Musel jsem se vrátit zpět a vystát si frontu na papírovou mapu, protože v tom městě se ztratíte jednoduše. Situaci mi to ale nevyřešilo, ten papír jsem uměl snadno ztratit. Dostal jsem se tak do nepříjemné situace a přemýšlel, jak to asi řeší ostatní hosté všude po světě. Sledoval jsem, že hotel vlastně umí využívat jen klasická média (papír) a v digitálu je velmi neprofesionální, nemluvě o mobilních telefonech. Ta možnost digitalizace mě velmi přitahovala.

Protože jsem měl společnost, která vyvíjela nové technologie na mobilní telefony, bylo velmi snadné vytvořit pilotní verzi pro hotelového hosta. O hotelech jsme nevěděli nic, v AppStore po zadání slova “Hotel” nebylo vůbec nic, inspirace tedy žádná. Kolegové oslovili nějaké hotely a zajeli do Chateaou Mcely, což je jeden z nejkvalitnějších hotelů v Česku, že to “něco” zkusíme prodat.

Když se přede mnou otevírala velká brána do parku se zámečkem a my tam vjeli se zaprášeným starým autem, tak jsem z toho neměl dobrý pocit. Byl to úplně jiný svět, který jsem vlastně neznal. Styděl jsem se tam vjet. Přemluvili mě a dopadlo to dobře. Měli jsme prvního klienta a podepsanou smlouvu. 

Když jsme se dostali i do budget jednoho mezinárodního řetězce s cenou nad milion korun, tak jsem z vedlejšího produktu společnosti udělal rázem hlavní. Vymysleli jsme název MyStay a začali jej jako samostatné aplikace pro hotely nabízet komerčně. Dali jsme do toho spoustu peněz a energie a narazili jsme na první problémy.

Loni jste se zúčastnili StartupBootCampu (SBC) v Amsterodamu. Co Vám to dalo?  

Já jsem do té doby slovo startup neměl rád, protože jsem viděl řadu českých projektů, které si na to jen hrály. Vůbec jsem s tím neměl zkušenosti.

V SBC ze 400 projektů vybrali 40 a v dalším kole 20 startupů, které se před stovkou mentorů z celé Evropy musely dostat do vybrané desítky.

Akcelerátor StartupBootCamp je škola, jak dělat startupy od nuly. Od hypotéz a výzkumů v terénu, přes složení týmu a pivotování projektů prvních prodejů a investice během třech měsíců. Na místě jsme museli zahodit původní koncept a regulérně začali úplně od nuly. Cílem bylo udělat škálovatelné řešení, které budeme umět nabídnout miliónu hotelům po celém světě. Toto bychom si z Česka nedovolili, nejsou tu zatím takové zkušenosti.

Po šesti měsících velmi intenzivní práce jsme odjížděli s novou holandskou společností, s potvrzenými investicemi, prodaným řešením za 50 tisíc eur a připravenou strategií na několik let. 

Nebojíte se konkurence? Existují podobné služby ve světě?

Já jsem za konkurenci strašně rád, protože první roky jsme byli asi jediní na světě. Když se konečně začala nějaká objevovat, tak jsme si mohli porovnat, jak jsme na tom. Potvrdil se tím i existující trh. Dnes je té konkurence velmi mnoho a de facto vzniká každý měsíc další. Na světě je několik miliónů hotelů a dalších několik miliónů ubytovacích zařízení, které prostě budou digitalizovat a trh není saturován ani z pár procent.

Naše obrovská výhoda oproti konkurenci je, že už to děláme podruhé. Víme, co chce trh, máme nejvíc škálovatelné řešení ze všech. Ti, co nás znají, náš řadí mezi světovou špičku, která je zainvestována i 20krát více než my (zatím).

Trh je velmi segmentovaný, jak to na začátku bývá. Na konci vyhraje několik společností, které trh celkově pojme. MyStay má na to být světovou jedničkou a děláme vše, abychom v cíli byli první my.

Využíváte rad mentorů nebo „Angel investorů“? 

Tohle je absolutní základ, bez mentorů a rad od Angel Investorů bychom to nikam nedostali. Investici bychom bez mentorů vůbec nedostali. Při důležitém rozhodování potřebujete oponenta, který vám velmi jednoduše a bez servítek řekne, co děláte špatně a jak se to dá udělat líp. Zřídili jsme i Advisory board. Jsou v něm mentoři, kteří mají podíl na společnosti. A bez Angel investorů už bychom několikrát zkrachovali, s těmi se tedy nedá probírat úplně vše do detailu, ale mají autoritu a bojíte se o každou jejich propálenou korunu. Nejlepší CEO mají vždy nejlepší mentory.

Kolik peněz jste již proinvestovali a kolik nyní sháníte?

Proinvestovali jsme cca 450 tisíc eur v několika fázích seed investic. Pro dokončení produktu do světové podoby, nastartování světového obchodu a marketingu potřebujeme cca 600 tisíc eur. Příští rok očekáváme break even (cca 500 uzavřených smluv), který bychom měli snadno splnit. Cílem je ale dostat se do tisíců hotelů.

Na čem tedy chcete vydělat? 

Jsme SaaS (software jako služba) pro B2B trh (hotely) a nabízíme B2C řešení (pro hotelové hosty), které je zdarma. Aktuálně hotel platí základní měsíční servis podle své velikosti. Ten je extrémně levný (maximálně jednotky tisíc u velkých hotelů). Toto způsobilo na trhu docela velký povyk a začaly nás oslovovat společnosti, které turistům nabízí jejich služby – výlety, taxi, jídlo… Nám garantují slušnou provizi. Zde je potenciál byznys plánu dokonce několikanásobný oproti základnímu MyStay.

Aktuálně testujeme i přímý checkin do hotelu (jako to známe z letiště), toto nám hotely doslova trhají z rukou. Aktuálně pilotujeme s řetězci typu Accor Hotels či Radisson Blu Premium verzi produktu.

S kolika hotely nebo servery, které se zaměřují na ubytování, spolupracujete?

Tento rok si nás vybral Booking.com pro pilotování jejich nového obchodu, který nabídne i s MyStay všem hotelům světa! Pozvali nás na jejich VIP konferenci, kde jsme před top management prezentovali naši vizi. Booking ve vlastních prezentacích ukazuje stejnou vizi moderního hotelu jako my. Skoro jsme měli pocit, že používají i naše slogany.

Obchod má nyní rozpracováno několik set hotelů, kontrakty máme už ze 13 zemí. Máme několik resellerů, kteří nás začali prodávat například v Itálii. I tohle je jedna z cest, jak trh saturovat.

Můžete popsat, jak funguje aplikace? Co všechno se díky ní dá zařídit mobilním telefonem?

Po rezervaci hotelu (například přes booking.com, Expedii nebo přímo ze stránek) hostovi přijde SMS na jeho telefon, která jej navede na instalaci aplikace. Po spuštění se dostane do připraveného profilu konkrétního hotelu. 

Velmi cenný je předpobytový servis, protože řada lidí neví, jak se dostat bezpečně z letiště do hotelu, kde nejlépe zaparkovat, zda jsou v okolí nějaké otevřené restaurace. Necítí se bezpečně a chtějí si cestu připravit. 

Nejen byznysmeni ocení zrychlený checkin (sken občanky a podpis na displej telefonu) a možnost otevření dveří pokoje telefonem místo kartou / klíčem. Samozřejmostí je mapa s nejbližšími důležitými místy v okolí, seznam služeb hotel a jejich partnerů, úklidové služby, zpětná vazba na čistotu pokoje a kvalitu zaměstnanců.

V jaké fázi je nyní produkt (aplikace)? 

Máme verzi 1.0, která obsahuje to nejdůležitější, ale těšíme se na další updaty, které produkt zvednou kvalitativně výš. K aplikaci také přidáme mobilní web s některými funkcemi, který samozřejmě využije více lidí.

Kolik jazyků aplikace podporuje?

Jazyková bariéra je jedním z argumentů, proč lidé MyStay používají. Číňan se v Itálii prostě nedomluví. V nadcházejícím updatu je MyStay jazykově neomezen, aktuálně jsou profily hlavně v angličtině a češtině. V brzké době přibude mimo evropských jazyků i právě čínština.

Na koho cílíte? Kdo je typickým uživatelem, dá-li se to tak říci?

Z pohledu obchodu cílíme hlavně na menší a střední čtyřhvězdičkové hotely, které nepatří pod striktní řetězce. Obrovský úspěch máme u apartmánových hotelů i apartmánů, které se nabízejí i přes AirBnB. Testujeme i další segmenty (řetězce, hostely i pětihvězdičkové hotely). Zde je také byznys potenciál, ale spíše na jiný typ produktu.

Pokud se zaměříme na regiony, kde chcete být nejsilnější? Kde vidíte největší potenciál?

Chceme obsadit Česko, a to za jakoukoliv cenu. Těším se na Slovensko, kde si vyzkoušíme obchodní strategii, aniž by nás tam znali. Digitální obchod si otestujeme v Nizozemí a na nějakém progresivním severském státu (Švédsko, Anglie). Musíme se pobít s konkurencí o celou Evropu, která je turisticky nejsilnější na světě. Kdo vyhraje v Německu, tak prý vyhrál v Evropě.

Náš advisor má velmi silné kontakty na středním východě a Asii. Tam určitě budeme směřovat v dalším kole a dovedu si tam představit novou pobočku.

Letos jste se podle agentury Czech Tourism stali „Startupem roku“. Jak významné je to pro Vás ocenění?

Já jsem rád hlavně za tým, protože to je ocenění celku, který do toho jde naplno. Pro mě bude ocenění při pohledu na investory, až jim předám čísla, že jsme dobyli světový trh.

Získali jste i další ocenění. Které další byste vyzdvihli?

Asi nejcennější je pozvánka od Bookingu na jejich konferenci, kde před všemi potvrdili naši světovou vizi a zařadili nás tak mezi světové leadry. 

Jaké jsou krátkodobé cíle? Co Vás čeká v následujících měsících?

Uzavření dalšího seed investičního kola tzn. řadu jednání s byznys angely a prvními VC fondy. Chci dotáhnout produkt do verze, která bude neuvěřitelně dobrá (takový kvalitativní facelift). Velmi mnoho energie pustíme do vytvoření profesionálního mezinárodního sales týmu (minimálně pět lidí) a online marketingu.

A jaká je dlouhodobá vize, čeho byste chtěli dosáhnout třeba za desetiletí. Jak vidíte MyStay v roce 2027?

MyStay poběží na alespoň deseti procentech všech světových nezávislých hotelech a jeho Premium odnož bude v několika velkých řetězcích. Díky umělé inteligenci (AI) a digitalizaci odejme administrativní zátěž z recepce a personál se bude daleko osobněji věnovat hostům. CheckIn, Checkout bude plně automatický. MyStay se nejspíše stane součástí nějaké velké technologické platformy pro hospitality.

Newsletter