Dolar se drží v mírném zisku v dolarovém indexu i proti euru. Evropské i americké výnosy rostou. Měny regionu jsou ve ztrátě, jediná koruna dopoledne zpevnila. Kurz se krátce podíval pod support 25,90 za euro, poté ale zisky mírně zkorigoval.

Trh oken poroste. Bude na něm ale méně hráčů

V poslední době se hodně mluví o stavebnictví. Hlavně proto, že do nebes rostoucí ceny bytů ve velkých městech ukázaly, jak velká propast zeje mezi nabídkou a poptávkou. Jedním z viníků byla i nedávná recese, kdy se až tolik nestavělo, a také komplikovaný povolovací proces. Každopádně už nyní podle čísel vidíme, že se stavebnictví probralo z útlumu a vykazuje meziročně rostoucí trend.

Na co se chci podívat nyní v detailu, je trh, který se stavebnictvím docela úzce souvisí (a jehož vývoj obvykle se stavebním sektorem koreluje), a tím je trh oken a dveří, případně dalších výplní. V České republice měl tento trh v roce 2015 kolem sedmi miliard korun, aktuálně může být kolem o něco nad šesti miliardami, přičemž můžeme očekávat návrat k sedmi.

Podstatnější než absolutní čísla jsou ale trendy a struktura tohoto trhu, protože právě ta se v posledních letech velmi výrazně mění. Pozitivní trend z našeho pohledu je, že společnost bohatne a může si dovolit kvalitnější (ale také funkčnější a výrazně trvanlivější) věci. To se silně týká i oken, ať už v nových stavbách nebo při rekonstrukcích a revitalizacích.

Historicky měla na českém trhu velký podíl takzvaná „polská okna“, nejlevnější plasťáky s mizernou životností, navíc montovaná pokoutně a nekvalitně. Ta však postupně mizí z trhu s tím, jak lidé mají o něco více peněz a chtějí kvalitu. Neříkáme, že zmizí zcela, ale rozhodně už nejsou něčím běžným. Zajímavé je, že vzhledem k problematické pověsti je u polských výrobců stále obvyklejší působit na českém trhu pod českou značkou společnosti s ručením omezeným.  

Pořád se tak na trhu částečně drží ona levná okna od firem bez produktového a vývojového zázemí, které prodávají zastaralá řešení. Někdy může být historie i 20 let, za těch posledních 5 se ale natolik změnily preference zákazníků, technická náročnost a dokonce se zpřísnily normy, že právě bez produktového a vývojového zázemí nelze kvalitní okna konstruovat, vyrábět a vůbec montovat.

Obecně jsou na současném trhu oken nízké úrovně marží, což vytlačuje „střed“, naopak zůstává low-cost i kvalitní (a dražší) dodavatelé. Z trhu tak každý rok mizí firmy – jen za rok 2017 to mohlo být odhadem desetina.

Vliv na menší počet hráčů na trhu má i zaměření vlády na boj se šedou ekonomikou. Prostor pro firmy nebo řemeslníky, kteří dělali projekty „bez papírů“, a tím pádem i bez daně, ale také bez záruk, se stále zmenšuje.

Celkové shrnutí je, že vývoj v sektoru bude letos nejspíš pozitivní co do velikosti trhu i co do vývoje marží. Trh se tak nejspíš dostane přes oněch zmiňovaných sedm miliard korun, o které se ale podělí menší množství hráčů.

Text obsahuje reklamní sdělení 

Newsletter