Doba, ve které žijeme, je dobou sociálních sítí. Ty se za poslední roky staly nezbytnou součástí komunikace mnoha z nás a možná i ve značné míře nahradily komunikaci fyzickou. Sociální média lze tedy rovněž považovat za takřka bezednou studnici indícií k tomu, co si lidé myslí. A i když se zdá, že informací je všude momentálně až příliš a přestaly být vzácné, pokud je někdo umí správně setřídit, dá se na nich i vydělat – třeba na finančních trzích.
Pro toho, kdo chce v krátkodobém horizontu vydělat na finančních trzích, totiž často není důležité ani tak to, kde je skutečná hodnota, ale zejména názor většiny obchodníků, který určuje pohyb ceny. Finanční spekulace kdysi John Maynard Keynes připodobnil k soutěži krásy: „Profesionální investování může být připodobněno k novinovým soutěžím, ve kterých musí soutěžící vybrat ze sta fotografií šest nejhezčích tváří, přičemž odměněn bude ten, jehož volba nejvíce odpovídá průměrným preferencím soutěžících jako celku.“
A výzkumníci opakovaně zjišťují, že cenným zdrojem informací, která nám pomůže tyto „průměrné preference“ poodhalit, jsou krátké zprávy, které lidé umisťují na sociální síť Twitter. Nejnovější výzkum na toto téma přinesli Ting Li a Jan van Dalen z holandské Erasmus University, kteří analyzovali více než milion tweetů zmiňujících akcie zařazené v americkém akciovém indexu S&P 100.
Ekonomové (nejen) na Twitteru. Proč neumí komunikovat s lidmi?
Na základě toho výzkumníci stvořili algoritmus, jehož cílem bylo detekovat v jednotlivých tweetech sentimenty a rozpoznat v nich jeden ze tří tradičních signálů, které můžeme nacházet zejména v investičních doporučeních – „kup“ (buy), „hold“ (drž), anebo „prodej“ (sell). Aby pak ověřili, zda jejich technika funguje, prováděli výzkumníci po dobu 21 týdnů simulaci na základě dat ze studie, přičemž zjistili, že i při zohlednění transakčních nákladů simulované výnosy porazily trh, shrnuje výsledky server FinExtra.com.
S počtem nalezených signálů „kup“ u jednotlivých akcií existovala tendence k tomu, že budou vykazovat vyšší výnosy oproti průměru indexu. Tato korelace se přitom ukázala být silnější, pokud šlo o vlivné uživatele Twitteru, tedy značně aktivní uživatele a ty, kteří byli často zmiňováni jinými uživateli. Počet tweetů týkající se konkrétní akcie zase dokázal předpovídat objemy obchodů a volatilitu.
Algoritmus odhalující sentimenty v twitterových zprávách by se tak klidně mohl stát základem úspěšné investiční strategie. Tato vazba by totiž podle Ting Li mohla být využita jak institucionálními investory, tak i drobnými obchodníky. „Zároveň to dokazuje, že Twitter není jen šumem – mohou z něj být získány užitečné informace, které investorům pomohou učinit lepší rozhodnutí,“ dodal jeden z autorů. Výzkum byl minulý rok publikován v odborném časopise Journal of Information Technology.
Investoři, pozor. Toto jsou tři největší rizika pro finanční trhy – https://t.co/5I09iNDDcb https://t.co/pVrknBKQSG prostřednictvím @roklen24 @saxobank #investment #risks pic.twitter.com/2jJn0CqBgD
— Roklen24.cz (@roklen24) 26. září 2018
Experti z holandské univerzity ovšem zdaleka nebyli prvními, kdo odhalil významný vztah mezi twitterovými zprávami a děním na finančních trzích. Již v roce 2011 ekonomové z Technické univerzity v Mnichově na příkladu amerického akciového indexu S&P 500 zjistili, že tweety lze docela dobře použít k předvídání pohybu ceny jednotlivé akcie. O rok později vznikl podobný model na Kalifornské univerzitě, avšak na příkladu jiného amerického akciového indexu, a sice indexu Dow Jones.
Nejnovějším počinem v této oblasti je pak paper Tahira M.Nisara a Mana Yeunga, který vyšel letos na jaře. Zde autoři použili tweety jako nástroj pro predikování pohybů na britském akciovém indexu FTSE 100. Přitom se zaměřili zejména na předvídání vlivu významných politických událostí, jako jsou typicky například volby.
Rytmus ekonomiky. Spotify jako pomoc při řízení měnové politiky?