Výkřik kontrariána: Tesla? Žhavá akcie bez budoucnosti

Jakým směrem se bude ubírat automobilový průmysl? Odpovědí na tuto otázku může být výroba hybridních vozů, především těch elektrických. V tomto směru se největší humbuk objevuje kolem americké společnosti Tesla. I přesto, že poslední výsledek hospodaření neukázal žádné, ať už pozitivní, nebo negativní, překvapení, jeho absenci vynahradil sám zakladatel firmy Elon Musk. Ten svým zářným výhledem, který zahrnuje především agresivní zvýšení produkce automobilů, srazil čelist nejednomu analytikovi. Predikce má však několik velkých ALE, jejichž síla bortí většinu pozitivních představ. Proč tedy není Tesla na „buy“?

Jedním z výrazných pesimistů je Michael Pento, prezident společnosti Pento Portfolio Strategies. Podle něj byl boom Tesly pozorovaný od začátku února pouze dočasný (což ostatně potvrzuje i vývoj posledních dní). Ani z dlouhodobého hlediska by pak nemělo dojít k výraznější změně. Proč? Tesla má totiž jeden velký problém, kterým je její ziskovost.

Když Elon Musk na začátku února představil nový elektromobil vystupující pod názvem Model 3, vzedmula se vlna obrovského zájmu, která vyústila ve více jak 270 tisíc objednávek během prvních třech dnů. Aktuálně toto číslo dosahuje dle některých odhadů více jak 400 tisíc. Přesně tolik lidí touží po tom vlastnit elektrický vůz, jehož cena 35 tisíc dolarů má svědčit o cenové dostupnosti nabízeného vozu. Taková strategie by tudíž měla svědčit každé společnosti, ovšem v tomto případě rozhodně ne samotné Tesle.

Budoucnost bez zisku?

Proč je budoucnost Tesly bez zisků? Pento svůj názor uvádí na příkladu elektrického sedanu Model S. Americká automobilka na jednom tomto voze ztrácí více jak 4 tisíce dolarů, a to vzhledem k jeho nákladům mezi 70 až 108 tisíci dolary. Při takových maržích je tedy jasné, že 35tisícový Model 3 rozhodně nebude tou pravou odpovědí na rudá čísla.

Pokud ani to nepokládáte za evidentní negativum budoucího vývoje, Pento odkazuje na výkaz zisků a ztrát společnosti. Z toho vyplývá, že se Tesla „výrazně krvácí“ v oblasti dostupné hotovosti. Potvrzují to i data serveru The Street Ratings, podle kterého čítá čistá marže podniku -26,38 %. Ukazatel pohotové likvidity, tzv. Quic Ratio, který je vyjádřen poměrem oběžných aktiv bez zásob vůči krátkodobým závazkům, pak dosahuje 0,49. To znamená, že Tesla je schopná vyplatit pouze 49 centů z jednoho dolarů ze svých aktuálních závazků. A ještě hůře je na tom cash flow firmy.

Tesla je tedy podle Penta silně nadhodnocená obzvláště ve srovnání s ostatními podniky z téhož sektoru. Její tržní kapitalizace dosahuje více jak 30 miliard dolarů. Pro srovnání, v případě společnosti Fiat Chrysler se ten samý ukazatel zastavil na 10 miliardách, u Ferrari pak na „pouhých“ 8 miliardách dolarů. Třikrát vyšší hodnota než u Fiatu, ziskové firmy s pevnými základy na trhu, jde doslova o výsměch, pokud víme, že jeho tržby dosahují více jak 130 miliard dolarů, zatímco v případě Tesly jde jen o 4 miliardy.

Mimoto, kapitalizace Tesly dosahuje zhruba třetiny General Motors, a to i přesto, že za GM stojí historický prodej 10 milionů aut za rok, zatímco Muskova firma má na svém ročním účtu méně jak sto tisíc prodaných elektromobilů.  K tomu, aby aktuální valuace byla ospravedlnitelná, by Tesla musela prodat 6,6 milionů aut, což je i se 400 tisíci kusy předobjednávek Modelu 3 naprosto nereálná představa.

Krvelačná konkurence

„Náklady Tesly byly vždycky vyšší než jejich tržby, proto v jejím případě bude stále existovat potřeba doplnění kapitálu,“ řekl v lednu v rozhovoru pro CNBC bývalý vedoucí pracovník General Motors Bob Lutz.

První věc, na kterou tehdy Lutz poukázal, byly padající ceny ropy, v jejichž pozadí se propadá i poptávka po elektromobilech. Druhou oblastí bylo konkurenční prostředí a jeho neúprosný růst, který srazí ceny vozů a s nimi i jejich marže.

Z konkurence je možné jmenovat Chevy Bolt od General Motoros, který by měl být oceněn obdobně jako Model 3 a jeho „vypuštění“ by mělo proběhnout ještě letos, dále pak Nissan Leaf, další vlnu vozů typu BMW i3 či dokonce i Apple Car. Pozadu v tomto směru nezůstává ani Čína, kde je nejakčnější firma LeEco, která nedávno představila svůj první elektromobil se schopností samořízení a samostatným parkováním ovládaným hlasovou aplikací.

Pravdou tedy je, že Tesla má oproti velkým automobilkám silnou nevýhodu. Ford, Toyota či Volkswagen rovněž vyrábějí elektromobily, ovšem není to pro ně hlavní zdroj zisků. Naopak, v jejich případě  jde o ztrátovou činnost, kterou jsou však ochotny nést, aby mohly o to víc profitovat z prodejů vozů s benzínovými motory. Tesla v tomto případně jinou možnost nemá.

Záložní plán Elona Muska

Elon Musk má však záložní plán, pomocí kterého chce snížit náklady spojené s elektromobily. Ten zahrnuje úspory z rozsahu, které mají snížit výrobní náklady další oblasti, a to akumulátorů. Plánované osekání by mělo čítat zhruba 30 %. Vše však záleží na úspěchu nevadského projektu Gigafactory.

Hlavní zaměření projektu je výroba baterií. Dosud byla tato činnosti prováděna ve spolupráci se společností Panasonic, která se rovněž podílí na výstavbě nových výrobních prostorů. Očekává se, že Gigafactory by ročně měla vyrobit více jak 30 gigawatt hodin, což je mnohem více, než dokáží pojmout všechny továrny na lithiové baterie z celého světa. Velikost megalomanského projektu pak odpovídá americkému Pentagonu a jeho náklady na vybudování by měly dosáhnout 5 miliard dolarů.

Muskovo nasazení je v tomto směru maximální. Podle vlastních slov chce svou snahou zcela změnit základní energetickou infrastrukturu celého světa. Jeho vize čisté energie by tak doslova měla představovat energetickou revoluci, ALE….i zde platí, že ne každý tomu věří, alespoň v takovém světle, jak celou věc podává Musk.

Skepticky na situaci shlíží, možná paradoxně, samo vedení firmy Panasonic. I přesto, že je společnost významným partnerem Tesly, na Muskovo cíle se dívá s velkou nadsázkou.

„Nacházíme se teprve na začátku výzkumu skladování energie,“ řekl pro CNBC Phil Hermann, hlavní energetický inženýr Panasonic Eco Solutions. „Většina aktuálně rozjetých projektů jsou pouze demoverze, které mají přinést první poznatky o možné aplikaci v realitě.  Od Elona Muska však slýcháváme, že jsme schopni je provést hned teď. Přáli bychom si, aby to byla pravda, ale bohužel stále není.“

Kdo to zaplatí?

Pravdou je, že celý projekt Gigafactory se potýká s problémy. I přes partnerství se společností Panasonic, Tesla již dřív vyslovila obavu ohledně nákladů a provozu celého projektu, stejně tak není jistý ani termín dokončení. Proč? Důvodem je pouze a jen megalomanství. K vybudování továrny o takové velikosti s jasně nastaveným operačním cílem jednoduše Musk nemá potřebné partnery, a tedy ani peníze.

Otázka tak zní, kdo to vše zaplatí? Kdo zaplatí výdaje společnosti, která je zadlužená a potýká se s problémem nedostatku hotovosti? Nebude to nikdo jiný než její akcionáři, v jejich případě se dá očekávat rozředění akcií, případně američtí daňový poplatníci. S vysokou pravděpodobností to budou obě skupiny dohromady, jelikož jak někteří tvrdí, Musk je opravdový génius, co se týče práce se státními dotacemi.

Faktem je, že technologie Tesly spočívá především na tzv. „zelené“ administrativě Spojených států. Dokazuje to server Los Angeles Times, který ukazuje, že všechny Muskovy projekty, ať už jde o Tesla Motors, SolarCity či Space Explaration Technologies (SpaceX), získaly od vlády celkovou podporu o velikosti 4,9 miliardy dolarů.

Proč? Jednoduše proto, že představa o tom, že jak akcionáři firmy, tak i daňoví poplatníci budou jednou profitovat (nejen) ze snížení znečištění ovzduší, které přijde ruku v ruce s nadvládou elektromotorů napříč celým automobilovým průmyslem.

Ortel zní….

Podle Penta tak může být Musk génius a vizionář nevídaných rozměrů, ovšem nemění to nic na tom, že Tesla pracuje na základě dosud nedokázaného, rádoby ziskového modelu, a že cena její akcie je masivně předražená. Pokud by někdy ve vzdálené budoucnosti opravdu existovala zcela nová energetická infrastruktura a elektromobily by byly jediné vozy brázdící světové silnice, Tesla by čelila natolik silné konkurenci, která by její ziskové marže pohřbila do ještě červenějších čísel.

Ortel tedy zní „rozhodně nenakupovat“, ať už vize í výhled říkají cokoliv.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

 

 

Newsletter