Z 3000 na 0: Proč Tesla v Hongkongu náhle neprodá ani jeden vůz?

Společnost Tesla, vyrábějící automobily na elektrický pohon, v prvním čtvrtletí tohoto roku prodala rekordních 25 147 vozů. Nápadně vysoká byla přitom březnová čísla prodejů v Hongkongu, která následně zase prudce spadla. Proč? A čeká Teslu podobný osud i v Evropě?

Asie je pro Teslu důležitým odbytištěm. Zejména v Číně zájem o vozy s elektromotorem rychle roste. V prvním čtvrtletí letošního roku prodala automobilka v druhé největší ekonomice světa rekordních 4799 vozů Model S a Model X. Obzvláště nápadná jsou přitom čísla prodaných vozů ve zvláštní administrativní oblasti Číny – v Hongkongu. Po 170 nově registrovaných Tesel v lednu vzrostlo toto číslo v dalším měsíci na 600. A v březnu si Model S a X pořídilo dokonce 3000 obyvatel této autonomní oblasti. Ale tím to skončilo. V dubnu Tesla neprodala už ani jediný vůz. Jak to?

Konec dotací

Důvodem tohoto náhlého propadu prodejů doslova na nulu je podle serveru Finazen.net konec státních subvencí na nákup vozů na elektrický pohon. Dotace, které od dubna stát na nákupy elektrovozů v Hong Kongu přestal poskytovat, byly do té doby zřejmě významnou motivací pro mnoho zájemců o koupi Tesly. Podle údajů Wall Street Journal mohla být daň z nákupu vozu, od které byly elektrovozy osvobozeny, v určitých případech dokonce tak vysoká, jako cena nového auta.

Tesla a spol.? Češi by se svezli rádi, jen ta cena…

A co Evropa?

S koncem subvencí tak v Hongkongu zřejmě opadl i zájem o koupi tohoto ekologického typu vozu. Podobné tendence lze však podle serveru sledovat i na evropském kontinentu. Vozy na elektrický pohon, jejichž nákup již není podpořen ze státní kasy, tak ztrácí na přitažlivosti.

Přežijí elektromobily i bez dotací? Velká výzva nejen před Teslou

Příkladem může být Dánsko, kde po ukončení státních subvencí klesly prodeje vozů s elektromotorem nebo hybridním pohonem v prvních třech měsících letošního roku o 60,5 %. Dánská vláda v reakci na to však udělala rychlý krok zpět a své plány na ukončení daňových úlev minimálně odložila. Alespoň dokud prý nebude v letech 2016 – 2018 v Dánsku prodáno 5000 nových vozů s elektropohonem.

To, že vozy na elektrický pohon zatím pro široké masy bez daňových úlev či jiné podpory nejsou dostatečně atraktivní, se ukazuje i v jiných zemích. Ve Švédsku existuje řada finančních pobídek při koupi vozu s elektromotorem, a to se také odráží ve znatelně rostoucích prodejích. V zemi se v prvním čtvrtletí prodalo o 80 % více elektrovozů než ve stejném období před rokem. V Norsku pak bylo v loňském roce na elektrický pohon dokonce každé třetí prodané auto.

Také v Německu zájem o elektroautomobily stále roste. Počet nově registrovaných vozů s elektromotorem se v prvním čtvrtletí letošního roku více než zdvojnásobil. Od ledna do března tam bylo registrováno 10 tisíc aut s čistě elektrickým či hybridním pohonem. I přes státní podporu těchto vozů má však na tomto poli Německo ještě co dohánět. Elektrické vozy na trhu s automobily zdaleka nedosahují ani 1% podílu.

Naděje v Modelu 3

Je nicméně nasnadě, že by konec státních subvencí mohl Teslu i další výrobce elektrovozů dostat pod tlak i na evropském trhu. Zdá se totiž, že samy automobilky nejsou bez státní podpory ještě schopny své vozy s elektrickým pohonem účinně dostat k zákazníkům. Proto také Tesla sází všechny své naděje na nový Model 3 určený pro masový trh, který by se měl prodávat za cenu od 35.000 dolarů, což je výrazně pod cenou prvních dvou modelů.

Alza.cz: Tesla Model 3 se nám líbí, neplní ale představu o prodeji v 21. století

Teď zbývá jen doufat, že bude Model 3 opravdu úspěšný. Státní subvence elektrovozů totiž dříve nebo později ve všech zemích nakonec skončí. Pokud se Tesle a spol. nepodaří přijít na to, jak přimět široké masy na přechod k vozům na elektrický pohon, hrozí jim masívní propad prodejů à la Hongkong i v jiných částech světa.

Newsletter