Proč Uber koupil nadějný startup Otto?

Anthony Levandowski dokázal něco, o čem se může každému začínajícímu podnikateli jen zdát. Firmu Otto, kterou založil společně s třemi bývalými spolupracovníky z Google a která působí v oblasti samořiditelných nákladních vozů, dokázal prodat kolosu Uber za 680 milionů dolarů. Na tom by nebylo zase až tolik divného, řada firem se prodá za hezké peníze. Otto bylo přitom založeno teprve letos a funguje od března, napsal server MontyRich.

“Partnerství je klíčové pro naši strategii vývoje samořiditelných vozů, protože Uber nemá s výrobou aut žádné zkušenosti,” říká zakladatel Uberu Travis Kalanick. Uber akvizicí chce více proniknout do segmentu samořiditelných vozů, neboť by pomocí nich mohl ušetřit na své nejdražší položce – totiž řidičích. Zároveň s nákupem Otta oznámil Uber partnertsví s Volvo Car Group a do společného podniku vloží 300 milionů dolarů.

Celý byznys s nákladní dopravou má jen v USA objem asi 725 miliard dolarů, čili možné úspory v nákladech (a naopak zisk v případě Uberu) jsou nezanedbatelné. “Nákladní auta tvoří jen 5,6 procenta vozů na cestách v USA, ale jsou zodpovědná za deset procent nehod, průměrně každý den kvůli nákladním autům zahyne osm lidí,” tvrdí Levandowski, který povýšil a v Uberu bude zodpovídat za celý segment samořiditelné dopravy.

“Uber a Otto jsou Dream Team. Anthony je jedním z nej inženýrů v oblasti autonomní dopravy, jeho první samořiditelná motorka je dnes v muzeu Smithsonian,” chválí svého nového podřízeného Kalanick. Podle expertů bylo zaplacených 680 milionů hodnota ne Otta, ale právě Anthonyho a jeho týmu. Kromě pohádkové sumy, kterou dostanou v akciích Uberu, navíc zakladatelé Otta budou dostávat dvacet procent z veškerých zisků nákladního byznysu Uberu. Nebyla to však žádná náhoda, za úspěchem stojí muž, který pro Google sestavil první prototyp samořiditelného auta.

Láska k robotům

Anthony Levandowski začínal s podnikáním brzy. Již v šestnácti letech programoval webové stránky. Chtěl se však posunout ke komplikovanějším problémům. A jelikož byl již od mládí fanouškem hry Lego, vrhl svůj zájem směrem na roboty. V roce 2001 za robota BillSortBot, který třídil peníze ve hře Monopoly, získal první místo v soutěži. Roboti mu učarovali a tak založil firmu Anthony´s Robots.

Alternativní válka v Číně stála Uber miliardy. Teď jej pohltil lokální lídr

Průlom v kariéře však přišel až po zásahu jeho matky, která mu řekla o závodě robotů pořádaném americkou vládní agenturou DARPA. “Hned se mi to dostalo do DNA. Bylo to jako objevit elektroniku, nevěděl jsem, jak se bude používat, ale věděl jsem, že to zásadně změní běh věcí,” popisuje Levandowski.

S pomocí kolegů z University of California v Berkeley postavil Levandowski z Yamahy motorku Ghostrider. Ta se dokázala pomocí senzorů sama vyrovnávat a jezdit díky GPS a kamerám. “Myslel jsem si tehdy, že problém vyřeší spíše auta a jak je vidět dvanáct let poté, stále konečně řešení není,” vyprávěl Levandowski. Podle něj bude nejpozději do 30 let každé auto autonomní.

Ve správnou dobu na správném místě

Po epizodě s Ghostriderem se do aut ponořil naplno. Na druhém závodě organizovaném DARPOU se seznámil s Sebastianem Thrunem, který jej přivedl do Google, aby společně pracovali na mapovacím Street View projektu.

Touha vrátit se k robotům a autům přetrvávala. Později založil další společnost Anthony Robot´s, aby mohl technologii vyvíjet a v případě neúspěchu s ní nebylo spojeno jméno Google. Za méně než měsíc dokázal s inženýry postavit Pribot – upravenou Toyotu Prius, která se stala prvním samořiditelným vozem na veřejných cestách na světě.

To udělalo velký dojem i na vedoucí duo Google, Larryho Page a Sergeje Brina, kteří byli tak nadšení, že Levandowski dostal peníze a kvůli němu vytvořili novou jednotku Google X, kde se podobnými neuvěřitelnými projekty zabývali. Mezitím postupně Google pohltil obě Anthonyho firmy Anthony’s Robots a 510 Systems. “Google byla dobrá volba, v roce 2008 by mi nikdo jiný nevěřil, že dokážu postavit samořiditelné auto,” říká Levandowski.

Během posledních let pak Levandowski se svým týmem technologii vypilovávali, přičemž o nich mnoho lidí nevědělo.Zkoušeli různé vozy, různé úpravy, až se letos v lednu rozhodl Levandowski Google opustit a rozjet Otto. A zbytek příběhu už znáte. Jaká je Anthonyho rada ostatním?

Sežeňte si práci, kde se budete mít od koho učit

Řada lidí věří, že nejlepší receptem na úspěch je založit si co nejdříve vlastní firmu. Není to tak, ti nejúspěšnější podnikatelé většinou na začátku svých kariér pracovali ve velkých korporacích, které dominovaly určité oblasti, a tam se učili od mentorů, což využili posléze se startem vlastní firmy. Nejinak tomu bylo v případě Levandowského. Ten šel přes soutěž DARPA do laboratoří Google, kde deset let pracoval na vývoji samořiditelného vozu. Až poté s kolegy firmu opustil a společně se vrhli na nákladní dopravu, které si do té doby nikdo výrazněji nepovšiml. To je druhá část rady – zaměřit se na oblast, kde ještě není konkurence a člověk může být lídrem trhu.

Trump, marxisté a Uber: Mají se rádi?

Newsletter