Roš ha-šana prodávejte, Jom kipur nakupujte

Investování podle kalendáře má své kouzlo. Snad každý obchodník už slyšel o „Santa Claus rally“, která je spojována s růstem akciových trhů kopírujících vánoční nákupy, či o pořekadle „sell in May and go away“, kdy investoři zavírají pozice, aby se vyhnuli sezónním výkyvům v období od května do října. O něco méně známé je investování podle židovského kalendáře. A právě podle něj se blíží doba, kdy by tradeři měli začít prodávat. Stručně řečeno: „Roš ha-šana prodávejte, Jom kipur nakupujte“.

Raš ha-šana je židovský Nový rok, který se slaví 1. a 2. dne měsíce tišri. Letos tento svátek připadl na sobotu a neděli 1. a 2. října. Druhou významnou událostí je Jom kipur, neboli Den smíření, který je vrcholem deseti dní pokání. Tradičně se tento svátek koná 10. den měsíce tišri, což v roce 2016 spadá na 12. října. Dave Lutz, šéf oddělení investic do burzovně obchodovaných fondů ve společnosti JonesTrading, na základě historické analýzy zjistil, že oba tyto svátky jsou z hlediska investování poměrně jasnou příležitostí nejprve k prodeji a poté i k nákupu.

Oko za oko, Deutsche Bank za Apple?

„Historická zkušenost z Wall Street jasně velí – prodávejte při Roš ha-šana (rudá šipka) a nakupujte Jom kipur (černá šipka), “ přepisuje Lutzova slova server Business Insider. „S tím, jak se se dostáváme do doby významných židovských svátků, mnozí investoři se začnou věnovat náboženským zvyklostem a své rodině. Souběžně s tím tak dojde na zavírání pozic a k poklesu obchodovaných objemů. Na trhu vznikne nákupní vakuum.“

Z historického pohledu je tedy patrné, že trhy (resp. index S&P 500) mají mezi oběma svátky tendenci klesat. Investoři, kteří se tak rozhodnou prodávat v době Roš ha-šana, mají reálnou šanci na úspěch.

Pravdou však je, že kalendářové investování argumentované historickými daty není vždy úspěšné, což nejlépe potvrzuje letošní rok. Obchodníci, kteří se na začátku května rozhodli prodávat, přišli o bezmála 4% růst indexu S&P 500. Stejně neúspěšně skončili ti, kteří s vidinou horentních zisků vsadili na tzv. „lednový efekt“. Začátek roku 2016 byl u akcií naopak jeden z nejhorších za celou historii.

Proto investujte opatrně. Šalom!

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter