CEO ClaimAir: Létáte? Pak jsme Vaši andělé na cestách


13:13 • 7. prosince 2017

Tagy: ClaimAir, letecká doprava, Startup

Jsme Vaši andělé na cestách. Takové je motto firmy ClaimAir, která řeší problémy lidí se zpožděnými nebo zrušenými lety či potíže se zavazadly. Šéf firmy Jakub Havej v rozhovoru pro Roklen24 říká, že přístup aerolinek je téměř identický po celém světě. Jejich společným cílem je minimalizovat výplaty kompenzací. Evidentně se jim stále vyplácí investovat raději do soudních sporů než do kompenzací. Ve vztahu k našemu odvětví si lidé prostě chtějí koupit letenku a nic víc neřešit. Toto lidem umožňujeme, a proto jsme na trhu úspěšní, dodává.

Co Vás vedlo k tomu, založit ClaimAir?

Jako podnikatel chci řešit problémy. Zpožděné lety, zrušené lety a potíže se zavazadly při přepravě letadlem problémy jednoznačně představují. Navíc dost velké, protože každý den je po světě přepraveno kolem devíti milionů cestujících a v následujících deseti letech se očekává nárůst tohoto objemu na zhruba dvojnásobek. Chtěl jsem se také věnovat tématu, kterému rozumím a baví mě. Vystudoval jsem obor provoz a řízení letecké dopravy na dopravní fakultě ČVUT v Praze a tématem mé závěrečné práce byla práva cestujících. Šlo tedy o poměrně jasnou volbu.

Prošli jste akcelerátorem Startup Yard. Co Vám to přineslo?

Každému začínajícímu podnikateli bych doporučil projít si cestu startupovým akcelerátorem. Já mám zkušenost s lisabonským Fábrica de Startups a pražským StartupYardem, přičemž především druhý jmenovaný je pro ClaimAir klíčový. Získané zkušenosti jsou jednoznačně k nezaplacení. Poznali jsme tak velké množství lidí, kteří nás na naší cestě za globálním úspěchem podporují. V průběhu programu nás směrovali na správnou cestu co se produktu týče, vystavovali nás náročným úkolům, které nás neustále posouvaly kupředu, propojovali nás s potenciálními obchodními partnery. Neocenitelnou složkou je pak jejich podpora při zajišťování financování. Nejenže nám ukázali, jak to ve startupovém světě chodí a jak správně projekt odprezentovat, ale skutečnost, že máme za sebou velké jméno v podobě StartupYardu, nám už dopředu otevírá dveře k diskuzi s mnohými investory.

Kolik máte nyní zaměstnanců? Co přesně dělají?

Do provozu ClaimAir je nyní zapojeno zhruba 35 lidí. Primární skupinu tvoří lidé, kteří se starají o naše klienty, cestující, a zajišťují pro ně kompenzace od aerolinek. S aerolinkami je mnohdy těžké pořízení, a tak další nezbytnou skupinu tvoří náš právní tým. Většina z těchto lidí s námi v naší pražské kanceláři v Node5 nesedí, protože musí zabezpečovat naše právní aktivity takřka po celém světě. Jsme také technologickou firmou a abychom byli schopni proces automatizovat, potřebujeme tým vývojářů. Nedílnou součástí je rovněž náš obchodní a marketingový tým. Z obchodních aktivit se jedná o vytváření partnerství se společnostmi, které mají k cestujícím stejně jako my také blízko a mohou tak našich služeb využít. Jde o rezervační platformy, online cestovní kanceláře, pojišťovny, apod.

Vaše kancelář je v coworkingovém prostoru Node5. Jaké jsou Vaše zkušenosti s takovým pracovním prostředím?

Velice pozitivní. Node5 je především komunitou startupových nadšenců a úspěšných podnikatelů. Pokud vás takové prostředí láká, budete tu jako doma. Prostory Node5 jsou navíc flexibilní, a tak šetříte náklady tím, že pronajímáte pouze tolik místa, kolik ve skutečnosti potřebujete.

Jaké máte klienty, dají se nějak „roztřídit“ do kategorií?

Našimi koncovými klienty jsou vždy cestující. Můžeme na ně cílit buď napřímo nebo přes naše obchodní partnery, které jsem již popsal. Co se týče cestujících, největší skupinu tvoří lidé, kteří hojně využívají technologie k tomu, aby si usnadnili život. Další kategorií jsou business cestující – cestují hodně, zažívají zpoždění letů a fakt, že kompenzace vždy náleží tomu, kdo je uvedený na letence, je pro ně lukrativní.

Co jsou nejčastější problémy, které řešíte?

Nejčastěji dochází ke zpoždění letů. Pak následují kategorie zrušených letů a zpoždění zavazadel. Kromě tohoto řešíme i kompenzace za odepření nástupu na palubu. Takovou situaci si můžete vybavit z nedávného incidentu United Airlines.

Můžete krátce popsat typický příběh, kdy klient získal kompenzaci?

Jistě, popíšu variantu kompenzace za zpoždění letu odlétajícího z území EU. Nárok zde vzniká při zpoždění alespoň tři hodiny v místě cílové destinace. Představte si situaci, kdy letíte z Lisabonu do Prahy s mezipřistáním v Bruselu. První let do Bruselu je zpožděn pouze o 30 minut kvůli tomu, že aerolinka nezvládla včas připravit letadlo k odletu a propásla tak odletový slot. Nárok na kompenzaci tak v případě tohoto letu původně nevzniká, ale protože kvůli tomuto zpoždění nestihnete navazující let do Prahy, letíte až pozdějším letem a do Prahy dorazíte o 4 hodiny později. Jinými slovy, původní krátké zpoždění způsobilo významné zpoždění v cílové destinace a Vám tak vzniká nárok na 400 eur (v přepočtu více než 10 tisíc Kč. V případě delších letů to může být až 600 eur, tedy zhruba 15 360 Kč. Typicky vám aerolinka jakýkoliv nárok zamítne, a tak se rozhodnete využít služeb ClaimAir, protože nemáte chuť se s aerolinkou dohadovat.

Kolik za služby ClaimAir lidé nebo firmy zaplatí?

Naše služby poskytujeme pouze na bázi 25% success fee. Z případu zpoždění letu z Lisabonu si tak ponecháme 150 eur, a to pouze v případě, že kompenzaci od aerolinky získáme. Cestující tak předem nic neplatí, ani pokud dojde na soudní spor. Naši obchodní partneři neplatí vůbec nic. Naopak, za doporučení klientů dostávají zajímavou provizi – pro ně jde o lukrativní spolupráci, kdy získají skvělou službu pro své klienty a navíc si tak zajistí další zdroj příjmů.

Uvádíte, že Vaše vize může být ve smyslu „Řešit vše předtím“. Můžete to čtenářům podrobněji vysvětlit?

Ve skutečnosti již nejde o vizi, ale realitu, protože jsme tuto novou funkcionalitu v nedávné době zpřístupnili všem našim uživatelům. Využíváme kombinace několika zdrojů k tomu, abychom v reálném čase zjišťovali detaily nadcházejících letů a vyhodnocovali nároky na kompenzace. Stačí tedy, abyste nám prozradil detaily letů před samotným odletem a my se již postaráme, abyste byl vždy správně informován. Detaily zpoždění či zrušení letů samozřejmě poskytují i samotné aerolinky, ale ClaimAir vám k tomu prozradí i detaily nároku na kompenzaci a poradí vám, jak danou situaci efektivně vyřešit. Toto vám aerolinky neřeknou, protože jejich postoj ke kompenzacím je silně negativní. Kromě naší hlavní služby provozujeme i službu, která se jmenuje ClaimBag. Zjednodušeně řečeno jde o naši základní službu kompenzací zavazadel na steroidech. Kdykoliv před odletem za ClaimBag zaplatíte 4,99 eur, a pokud aerolinka zpožděné zavazadlo nedoručí do 72 hodin, okamžitě vám vyplatíme 300 eur. Na rozdíl od běžného pojištění ke ClaimBagu získáváte řadu dalších benefitů. S ClaimAir a ClaimBagem už tedy nebudou nutné žádné slzy nad zpožděným letem nebo zavazadlem. Vždy totiž budete vědět, jak se v dané situaci zachovat.

Spolupracujete s právníky, advokátními kancelářemi? Jak tato spolupráce vypadá?

My se vždy snažíme situaci vyřešit mimosoudně, nejsme fanoušci hromadných žalob a právních tahanic. Pokud ovšem aerolinka odmítá mimosoudní řešení, případně nechce sdělit detaily rozhodné pro určení nároku, neobáváme se soudního sporu. Řekněme tedy, že zhruba po dvou měsících neúspěšných pokusů o mimosoudní vyrovnání nastupují do hry naši právníci, kteří se již postarají o další kroky. Právní systémy mohou být v jednotlivých zemích odlišné, a tak máme partnery v každé pro nás klíčové zemi. Momentálně jich je kolem dvaceti.

Jaké máte zkušenosti s českými aerolinkami?

Přístup aerolinek je téměř identický po celém světě. Jejich společným cílem je minimalizovat výplaty kompenzací. Evidentně se jim stále vyplácí investovat raději do soudních sporů než do kompenzací. Já ale pevně doufám, že si aerolinky postupem času uvědomí důležitost zákaznického servisu – může to být koneckonců jejich konkurenční výhoda – a že budou cestujícím vycházet více vstříc a podporovat je při řešení jejich problémů. Takto to může znít, že služeb ClaimAir už poté nebude potřeba. Opak je ale pravdou, protože aerolinky mohou našich služeb využívat také. Můžeme fungovat jako důvěryhodný filtr relevantních nároků a naše platforma může sloužit jako centrála pro zákaznický servis aerolinek. To je ovšem hudba budoucnosti. Zpět k podstatě vaší otázky – v Travel Service podstatu zákaznického servisu nepochopili vůbec, kdy je jejich reakcí na žádost o kompenzaci v 99 procentech mlčení. Takové případy je poté nutné řešit soudní cestou.

Lze například uvést, s kterými aerolinkami se nejobtížněji řeší soudní spory?

Obtížnost soudních sporů je především dána právním systémem dané země a konkrétními požadavky k zahájení řízení. Následně je vše o prokázání faktů, takže zde pak už velké rozdíly v úspěšnosti nejsou. Co se jednotlivých zemí týče, obtížnější je situace například ve Španělsku. ClaimAir vše řeší v zastoupení cestujících tak, aby naši klienti neměli s vyřízením žádné starosti. Ve Španělsku ovšem soudy vyžadují notářsky ověřenou plnou moc, která je navíc opatřena apostilou a podobnými specialitkami. K zajištění takové plné moci je nutné, aby cestující navštívili španělský konzulát ve své zemi a po uhrazení zhruba 80 eur jim plnou moc vystaví. To nemluvím o dalších nákladech spojených se zasláním této plné moci buď k nám do ClaimAir nebo přímo na soud. Je jasné, že k získání kompenzace ve výši 250 eur podobný postup nedává smysl a ani není v souladu s naší vizí bezproblémového řešení. Nějakou dobu nám to trvalo, ale v ClaimAir i takové požadavky soudů řešíme jinou a elegantní cestou.

Co podle Vás čeká letecké odvětví v následujících letech? Co by Vám mohlo hrát do karet?

Jak jsem již zmiňoval, je jasné, že objem přepravených cestujících poroste. V Evropské unii jsou práva cestujících regulována nejvýrazněji. Existuje ovšem viditelný trend vytváření podobných právních rámců i jinde po světě, takže očekávám, že o cestující bude v budoucnu lépe postaráno. Nejen v leteckém odvětví vnímám požadavek lidí na dostupné a pohodlné služby. Lidé nechtějí nic hledat nebo vyplňovat složité formuláře. Ve vztahu k našemu odvětví si lidé prostě chtějí koupit letenku a nic víc neřešit. Toto lidem umožňujeme, a proto jsme na trhu úspěšní. Samozřejmě si ale uvědomuji naše rezervy a potenciál, který tento požadavek přináší.

Fungují ve světě podobné firmy, jako je ta Vaše? Je to konkurence?

Ano, je jich poměrně hodně, a to protože problém je velký a potenciál také. Jako konkurenci je samozřejmě vnímám, ale zároveň je na trhu vítám. Jedním z problémů, který řešíme, je nevědomost lidí o kompenzacích za zpožděné či zrušené lety nebo zpožděná zavazadla. Společně s konkurencí tak trh zároveň vzděláváme a do jisté míry i měníme. Je samozřejmě nutné jít vlastní cestou a podobné firmy pouze nekopírovat. Já věřím, že se nám to daří.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.