Nechte se obdarovat. Češi chtějí kvalitu, odlišnost a originalitu


17:20 • 24. září 2018

Tagy: iNETPrint, Fundlift, reklama, e-commerce

Čím mají firmy více peněz, tím více požadují originální dárky pro své klienty, kterými se odliší od ostatních. Občas se objeví zajímavé pokusy jako třeba tento rok propisky se svítícím logem. V rozhovoru pro server Roklen24 to řekl zakladatel firmy iNETPrint, Daniel Frouz. Do druhu dárků podle něj silně promlouvá roční období. V rámci České republiky je v posledních letech patrný příklon k vyšší kvalitě, větší odlišnosti, kreativitě a originalitě nakupovaných reklamních dárků. 

Když se podíváme na historii Vašeho podnikání, v roce 2003 jste založil společnost iNET Solutions s.r.o. a prvním projektem firmy byl web vizitky.net s interaktivním návrhářem vizitek a brzy poté web razitka.net. Jak na tyto začátky vzpomínáte?

První zhruba tři roky to byla pravá garážovka, vše vznikalo a řešilo se u mě v bytě 2+1. Na začátku jsem na to byl několik měsíců sám, vyřizoval jsem komunikaci se zákazníky, posílal objednávky do výroby i je následně vyzvedával, balil a vozil na poštu. To samozřejmě velmi rychle narazilo na hranici kapacity, proto jsem najal na obchodní provoz dva z kamarádů, kteří zrovna v té době končili v call centru GE banky. V jedné místnosti jsem programoval nový systém iNETPrint i spal, v druhé kolegové vyřizovali i balili zakázky. Nebyly to žádné kanceláře, vše byl klasický byt, koberce, gauč, knihovna atd. Ale bavilo nás to, bylo to určitě nejdivočejší období z celé historie podnikání. V té době jsem také udělal nejvíce chyb, ale na druhou stranu získal potřebné zkušenosti do budoucna.

Jak moc se od té doby změnily reklamní předměty, které české firmy využívají?

Na reklamní předměty se lze z pohledu vývoje v čase podívat z několika pohledů. Popíšu spíše obecné trendy a vlivy, protože ČR většinou věrně následuje světové trendy a USA, jen má cca dva roky zpoždění.

Část sortimentu je poměrně stabilní a odolává zubu času – sem patří např. klasické psací potřeby, všelijaké hrnky, deštníky a podobné předměty denní potřeby. Mění se jen mírně, většinou se jen zkouší různé nové barvy nebo materiály podle módních trendů. Občas se objeví zajímavé pokusy jako např. tento rok propisky se svítícím logem (uvnitř mají LED, které prosvěcuje vygravírované logo).

Jaké reklamní předměty se prodávají, hodně ovlivňuje ekonomická situace na trhu. Čím mají firmy více peněz, tím více požadují originální dárky pro své klienty, kterými se odliší od ostatních firem. Pak častěji vymýšlí a nechávají si v Asii vyrábět velmi různorodé produkty přesně na míru s netradičním provedení reklamního označení (např. celý předmět ve tvaru jejich produktu, v barvách loga apod.). Naopak čím je finanční situace firem slabší, tím více se firmy přiklání k nákupu klasických levnějších předmětů z první kategorie a ve větším množství pro rozdávání.

Na vývoj reklamních předmětů v čase mají také vliv společenské a módní trendy. V posledních zhruba pěti letech se postupně více a více objevují různorodé Eko a Bio produkty. To znamená například předměty ze dřeva, z bambusu či v přírodě rozložitelných plastů. Tyto produkty nejčastěji poptávají velké firmy a korporace, jelikož mají tzv. CSR programy (závazky ke společenské odpovědnosti).

Silný vliv na podobu a vývoj reklamních předmětů pak mají samozřejmě technologie a hlavně jejich stále lepší dostupnost z pohledu ceny. Před mnoha lety začínali jako první masové elektronické reklamní předměty USB flash disky, které se kupodivu drží dodnes, byť už jsou pomalu na ústupu. U USB disků se každý rok výrazně navyšovala kapacita (během cca osmi let z prvních 128MB až na dnešních 128GB) a také vznikaly stovky a tisíce různých tvarů. Eko trendy přinesly např. USB disky ze dřeva a občas se objeví zajímavé nápady jako např. skleněné tělo, které má uvnitř vygravírované logo a může svítit. V posledních třech letech se očekával silný trend v podobě powerbank (záložních baterií), protože lidé mají více a více elektronických zařízení, která potřebují nabíjet. Ale zdaleka nedosáhly takové oblíbenosti jako USB disky a obávám se, že už nejspíše nedosáhnou (část problémů působí např. letecké omezení přeprav baterií kvůli riziku výbuchu). V posledních 3-4 letech je pak vidět rostoucí trend s elekotronických reklamních předmětů – od např. bezdrátových sluchátek a reproduktorů, přes všemožná USB příslušenství k notebookům až třeba po širokou škálu různých fitness a zdravotních náramků. Zde očekávám nejrychlejší vývoj a rostoucí šíři sortimentu, protože se díky výrobě větších sérií postupně prolíná spotřebitelská elektronika s reklamní z pohledu ceny (tzn. dříve byla menší retailová elektronika moc drahá, dnes hodně zlevňuje a tím se otevírá možnost pro firmy dávat elektroniku i jako dárky).

Do podoby reklamních předmětů také hodně promlouvají technologie jejich potisku. Trendem posledních let a hlavně i do budoucna je digitální potisk, který umožní předměty potisknout plnobarevně a co nejméně se omezovat v tom kde a jak lze předmět vizuálně označit. Digitální technologie sice dnes mají ještě různá omezení a potisk bývá dražší než „staré“ technologie jako tampontisk/sítotisk, ale to se v následujících letech vyřeší, je to poměrně jasný trend, všichni výrobci na to tlačí. Důvodem je i snaha celý proces od návrhu potisku, přes schválení korektury až po následnou přípravu tisku a samotný tisk plně digitalizovat =  automatizovat a eliminovat potřebu lidského zásahu. A pouze digitální technologie tisku tohoto může rozumně dosáhnout.

V rámci České republiky je v posledních letech patrný příklon k vyšší kvalitě, větší odlišnosti, kreativitě a originalitě nakupovaných reklamních dárků – firmy mají peníze, větší marketingové rozpočty a chtějí své klienty obdarovat něčím nestandardním co si zapamatují více než propisku z konference.

Můžete jmenovat některé významné klienty iNETPrint?

iNETPrint jsem od začátku budoval na masovém ovládnutí trhu SME pomocí on-line funkcionality, abychom nebyli závislí na pár velkých klientech, jejichž ztráta by znamenala nutnost třeba třetinu firmy uříznout (toto se v našem oboru mnoha agenturám v době krize 2008-2009 stalo). V prvních cca 12 letech jsme obsloužili desítky tisíc firem, které realizují většinou menší/střední zakázky a sám bych je neoznačil přímo za významné klienty, protože to nejsou dlouhodobé kontrakty. Ale vzpomínám si, že z velkých zakázek jsme vyráběli např. pro ČSOB diáře na míru za asi 700 tisíc korun a dokonce si to celé sami vyklikali online i zaplatili zálohu (ne banku nevídané). Několik let jsme pro EKO-KOM vyráběli různorodé předměty od triček po USB disky ve tvaru popelnic na tříděný odpad. V průběhu času jsme také dodávali různým státním institucím jako např. LOM Praha, Ministerstvo pro místní rozvoj a další. Už asi 12 let dodáváme textil na známé a velké dětské tábory Eldorádo. Poslední 2-3 roky začínáme pootáčet naší strategii a začínáme se více zaměřovat na větší a korporátní klienty a dlouhodobé spolupráce, jelikož obsluha masy je poměrně nákladná a naráží na své hranice efektivity. V posledních letech jsme např. získali jako velkého zákazníka ŠKODU AUTO, pro kterou jsme v průběhu dvou let v několika zakázkách dodali celkem přes 50 tisíc speciálních deštníků, dodávali jsme bundy pro CETINu či krabičky první pomoci pro Pražské vodovody a kanalizace.

Jaké reklamní předměty jsou nyní „in“?

Vybrat co je opravdu „in“ je náročné, protože jen na EU trhu importéři a distributoři nabízí přes 25 tisíc různých předmětů (nepočítám barevné varianty). Do druhu dárků promlouvá silně roční období – minimálně na léto a na Vánoce se dárky hodně liší. Pokud zůstaneme v možnostech menších a středních firem, bavme se o komoditním (skladovém) zboží – viditelný trend je v elektronice všeho druhu, široká nabídka je nově u bezdrátových reproduktorů a u bezdrátových nabíječek. Z pohledu Vánoc má poslední roky silný trend (zážitková) gastronomie a vše co s ní souvisí – od stálic v podobě firemních vín a různého dárkového alkoholu jako jsou exotické rumy a degustační sady, přes potřeby a sady do kuchyně a na vaření (včetně dražších designových kousků)  až po kvalitní kávu, čaje či čokolády. Čerstvou novinkou na EU trzích je aplikace digitálního tisku na celé tělo termohrnků a lahví – oproti jednoduchému potisku logem má plnobarevný potisk kolem dokola celého těla hrnku mnohem větší sílu pro vizuální i marketingovou komunikaci.

Jsou rozdíly mezi tím, jaké reklamní předměty využívají velké firmy a jaké střední a malé podniky?

Určitě, vše je to nakonec o penězích a velikosti vyráběných sérií. Zjednodušeně, čím více kusů potřebujete vyrobit, tím spíše můžete jít do Asie/Afriky obecně a nechat si vyrobit předmět skutečně na míru a naprosto originální. Když budete chtít něčeho středně drahého 100 nebo 200 kusů, tak většinou můžete sáhnout jen po skladovém zboží a na něj natisknout logo. Případně můžete i najít nějakého výrobce v Čechách nebo v okolních zemích a nechat si takto malou sérii vyrobit na míru, ale většinou jsou omezené možnosti a hlavně kusová cena předmětu bude velmi vysoká, ekonomicky se to téměř nikdy nevyplatí. To je hlavní rozdíl mezi předměty, které kupují malé/střední vs. velké firmy. Menší firmy kupují menší série většinou komoditního skladového zboží a většinou jen na konkrétní akci/účel (nenakupují větší série na delší dobu). Případně najdou nějaký produkt, který lze přizpůsobit i v menší sérii 200-500 kusů, ale většinou jde o levnější věci na úrovni 50-300 Kč. Oproti tomu velké firmy mají ucelenější marketingovou strategii, mají peníze na to nechat si u kreativní agentury vymyslet a navrhnout zcela originální a unikátní předmět a pak jsou schopné i zafinancovat výrobu velké série tisíců i desítek tisíc kusů a používat takové předměty třeba i dva roky. U velkých firem je také vidět častější poptávka a příklon k trendům Eko/Bio právě kvůli jejich CSR závazkům (společenská odpovědnost). Malé firmy tyto věci většinou neřeší, jde jim hlavně o poměr výkon/cena výsledného dárku.

Jak byznys ve vašem segmentu ovlivňuje technologie 3D tisku?

Zatím bohužel minimálně a je to škoda. Na různých akcích a konferencích jsem zjišťoval, jaké jsou možnosti dnešního 3D tisku. Měl jsem představu, že by 3D tisk dobře fungoval např. pro prototypování a rychlou fyzickou výrobu a ukázku právě originálních a na míru vyráběných předmětů. Tzn. grafik něco vymyslí a navrhne ve 3D, za pár hodin to 3D tiskárna vytiskne a druhý den má zákazník fyzický vzorek ke schválení na stole. Problém je ale v reklamním oboru barevnost. Fyzicky (tvarově) není problém předmět vyrobit. Ale aby si ze vzorku dovedl zákazník opravdu reálně představit, jak bude předmět vypadat, potřebuje ho mít v přesně požadovaných barvách a s požadovaným potiskem. A tady 3D tisk dnes selhává, respektive není na to stavěn. Umí předmět vytisknout, ale neumí ho efektivně buď tisknout z X barevných materiálů nebo nanést na závěr barevnou vrstvu/potisk. Někdo by musel vyrobený předmět ručně nabarvit a to by úplně rozbíjelo efektivnost 3D tisku. Uvidíme, jak se 3D tisk v dalších letech posune, zatím jsem nezaznamenal, že by se někdo více věnoval směru barevných schopností 3D tisku, jelikož to obory, kde se 3D tisk hlavně uplatňuje, nepotřebují.

A jaký vliv může mít v e-commerce umělá inteligence (AI) a virtuální/rozšířená realita (VR/AR)?

Jsem přesvědčen, že obrovský a do budoucna právě schopnost firem využít datovou analytiku, potenciál umělé inteligence i technologií virtuální/rozšířené reality rozhodne o vítězích a poražených. Nebude to sice hned, technologie se postupně rozvíjejí a lidé si na ně teprve zvykají, ale už dnes jsou vidět první kroky. V případě AI jsou to např. rozvíjející se chatboty, které umožní ušetřit náklady za lidi v call centrech a infolinkách a umožní v mnoha oborech obsloužit řádově více zákazníků a rychleji, než by kdy byli schopni lidé. Kvalita této komunikace sice dnes není perfektní, ale je to jen otázka času, než technologie dospěje. Kombinace dat a umělé inteligence umožní přizpůsobovat e-commerce tak, že každý zákazník uvidí něco jiného, jemu ušitého na míru (nejen např. z pohledu seřazení zboží, ale třeba i z pohledu celého prostředí e-shopu, způsobu komunikace v e-mailech atd.). Úroveň personalizace s těmito technologiemi dostane zcela nový rozměr.

VR/AR si svojí cestu bude myslím hledat trochu déle, adaptace těchto technologií mezi běžné spotřebitele jde pomaleji, než si výrobci představovali (primárně kvůli nákladům a ještě limitované kvalitě a schopnostech technologií). Ale je to dle mého názoru opět jen otázka času. Jakmile se tyto technologie dostatečně rozšíří mezi běžnou populaci, mají potenciál zcela změnit způsob prezentace a nakupování zboží. Už žádné obyčejné fotky a popisky, žádné procházení webového katalogu a stovek produktů. Při spojení VR s hlasovým ovládáním a gesty budete moci vstoupit do prostředí, ve kterém si budete hlasem vyvolávat rozličné produkty, které si budete prohlížet v plnohodnotném 3D a pomocí gest si budete moci produkty různě upravovat. Otevře se obrovské pole nových možností a e-commerce zákazníkům poskytne nové a mnohem silnější zážitky z nakupování.

Na Fundliftu nyní chcete od investorů získat 4,5 milionu korun, a to na cloudovou platformu PromoTron. Co je jejím cílem? 

V iNETPrintu už řadu let chceme vytvořit specializovaný software, který celý proces při řešení reklamního zboží výrazně zefektivní a přinese zákazníkům zcela nové možnosti, co vše půjde realizovat on-line. Problém však je, že vývoj takovýchto aplikací je velmi nákladný, jediné firmě by se takové investice nevrátili. Proto vznikl projekt PromoTron jako spin-off iNETPrintu a výhradně technologická firma a nezávislý subjekt, který nebude reklamní zboží prodávat (nebude agenturám konkurovat). PromoTron bude realizovat tyto velké investice do vývoje specializovaného software a následně bude tento software poskytovat a pronajímat za měsíční fee desítkám tisíc agentur a tiskáren z celé EU. Cílem platformy PromoTron je pomocí těchto SW služeb přinést firmám v reklamním oboru razantní zvýšení interní produktivity práce, zefektivnění procesů, získání nových klientů, obchodní diverzifikaci, zvýšení ziskovosti a také významnou úsporu času lidem na všech stranách obchodu. Kapitál z Fundliftu slouží primárně na dokončení vývoje prvních služeb a získání prvních zákazníků. Následně budeme v dalších minimálně dvou investičních kolech cílit na získání kapitálu 100-150 milionů korun pro vývoj dalších desítek služeb, hloubkovou integraci dat a penetraci EU trhů.

Můžete projekt PromoTron čtenářům přiblížit? Jaké problémy řeší?

Už dnes máme vymyšleno přes 25 specializovaných služeb. Popíšu zatím první dvě služby, které nyní intenzivně vyvíjíme a které budeme spouštět na začátku 2019. TronLogo je služba, která má za cíl celý proces od vizuálního návrhu potisku předmětu, přes jeho korekturu a schválení až po přípravu výrobních tiskových dat zkrátit z hodin až dnů na pouhé minuty a vše umožnit vyřešit on-line. Zjednodušeně přijdete do e-shopu s reklamními předměty, jednou nahrajete své logo a okamžitě ho uvidíte na veškerém zboží v realistickém zobrazení. Poté rovnou provedete on-line korekturu (tzn. nastavíte si velikost a umístění loga na předmětu), schválíte, jak vizualizace vypadá a pro agenturu systém rovnou vygeneruje výrobní tisková data. Už žádné posílání e-mailů a dopisování si s grafikem, aby logo trochu zvětšil a posunul doleva. Na jednoduché zakázky nebudou grafici, obchodníci ani produkční vůbec potřeba. Až bude tato služba v plné funkčnosti (cca konec 2019), dokáže ušetřit mezi 50-70% interních nákladů za pracovníky, kterým jinak zakázka musí projít rukama.

Druhá služba, TronDesigner, má za cíl umožnit lidem řešit zakázkové a na míru vyráběné zboží on-line. Přímo na webu a v plnohodnotném 3D prostředí si otevřete např. pero, deštník, hrnek či další předměty, budete moci tyto produkty konfigurovat (tzn. měnit materiály, barvy a další vlastnosti) a ihned v reálném čase uvidíte veškeré změny. Předmět si budete moci díky plnohodnotnému 3D prohlížet ze všech stran a samozřejmě v reálném čase uvidíte také kalkulaci ceny. Hned tak budete vědět, které provedení už třeba zvýšilo cenu nad rámec vašeho budgetu. Tyto zakázkové produkty se dnes řeší off-line přes e-maily a trvá i několik dnů, než se doberete vizuálního návrhu, které se klientovi líbí. S naší službou si budou marketéři ve firmách moci sami „hrát“ a navrhovat nové a originální předměty. On-line a během pár minut včetně okamžité znalosti ceny.

Jak se podle Vás bude byznys v segmentu dál vyvíjet, řekněme v horizontu pěti let? Jaké trendy budou dominovat? Co naopak skončí?

Určitě bude docházet ke konsolidaci, na trhu je obrovské množství subjektů (agentur), které nevytváří žádnou přidanou hodnotu. Větší budou kupovat malé a ti nejmenší a nejslabší budou krachovat. S očekávatelnou ekonomickou stagnací se tento proces jen urychlí. Velkým trendem dneška je digitalizace celého procesu reklamní zakázky, která je dnes hodně náročná na lidské zdroje. Cílem bude dosáhnout stavu, kdy si zákazník něco „vykliká“ na webu, ze skladu se zboží přiveze ke stroji a stroj začne tisknout s minimem lidského zásahu. Tuto cestu otevírají stroje na digitální plnobarevný potisk. Největší EU importéři a distributoři na tomto již intenzivně pracují. A na stejný trend míří i projekt PromoTron, tedy vše co nejvíce automatizovat a umožnit, aby práci odvedl stroj/software a co nejvíce se vyloučila lidská práce i lidská chyba. Samozřejmě ještě dlouho nebude možné pracovníky z procesu vyřadit úplně, ale software může 50-70% jednoduchých zakázek opravdu dobře automatizovat a lidé by se pak věnovali jen složitým anebo kreativním věcem místo stereotypní a stále dokola stejné práci. To je celosvětový trend, kam míří i robotizace a nejnovější technologie včetně AI.

Jaká je Vaše vize firmy v následující dekádě? Čeho byste chtěl dosáhnout?

V rámci PromoTronu je naší vizí pro pětiletý horizont stát se TOP 1 poskytovatelem specializovaných on-line služeb, nástrojů a pokročilé datové analytiky v oboru distribuce reklamního zboží v celé EU. Chceme být prioritním zdrojem dat a hlavní komunikační platformou pro všechny účastníky na trhu. Naším cílem je se také stát nejznámějším technologickým inovátorem v celém oboru.

V rámci iNETPrintu je naší vizí zařadit se mezi TOP 3 leadery na českém trhu a následně rozšířit koncept iNETPrintu do celé Evropy a stát se pro firemní zákazníky první volbou při řešení reklamních potřeb.

Jaký je Váš oblíbený reklamní předmět, pokud takový máte?

Powerbanka spojená s bezdrátovým reproduktorem – velmi praktická záležitost např. na grilování a různé akce.

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.