Barel ropy za 25 dolarů? Podíl na tom bude mít i Elon Musk


16:20 • 25. května 2017

Tagy: ropa, Brent, WTI, OPEC, Sdílená ekonomika, elektromobil, Musk, Tesla

Členové skupiny OPEC rozhodli o prodloužení dohody o zmrazení těžby ropy o 9 měsíců, tedy až do března 2018. Cílem jsou vyšší ceny. Ať už jich bude dosaženo, nebo ne, v pozadí ropného dění se pomalu ale jistě rýsuje nový řád. Ten má být v budoucnu spojen s cenou barelu ropy kolem 25 dolarů a ztrátou ekonomické a politické síly těžařů. Jak se to stane?

Podle nezávislého think thanku RethinkX základy tohoto scénáře tvoří nové technologie, především ty z oblasti dopravy. Tony Seba, spoluzakladatel RethinkX a profesor ekonomie na Stanford University, poukazuje primárně na expanzi elektrických a autonomních vozidel, která se stane katem ropného trhu.

„Poptávka po ropě dosáhne svého vrcholu v letech 2010 až 2021,“ řekl pro server CNBC Seba. „Během deseti let dojde na její pokles o 100 milionů barelů až na 70 milionů. Nová rovnováha trhu se pak ustálí na 25 dolarech. Ti producenti, kteří nebudou schopni takové ceně konkurovat, budou rázem bez veškerých prostředků pro možné přežití na trhu,“ dodal.

Pokud by se tento scénář vyplnil, znamenalo by to konec většiny hlubokomořských těžišť, břidlicových nalezišť i ropných písků, který by s sebou stáhl nejen rafinérie, ale i ropovody a plynovody napojené na výše zmiňované vyysokonákladové zdroje.

Sebova myšlenka je založena na tom, že lidstvo nepřestane hromadně řídit, nýbrž se přesune k elektromobilům a autonomním vozům, jejichž podíl se na globální sdílené ekonomice rapidně zvýší. V jejich prospěch hraje především nákladovost, která bude nižší jak z hlediska pořízení, tak i provozu, a to o zhruba desetinásobek.

Spojené státy se topí. Ovšem ne ve vodě ani v penězích

Elektrifikace vozového parku

Vidina elektrifikace vozového parku není pouze představa jednoho think thanku. Za zmínku stojí například Čína a Indie, jejichž výhled pracuje rovněž s postupnou expanzí elektromobilů, ovšem v mnohem pomalejším tempu, než se kterým pracuje Seba. Čína chce do roku 2025 dosáhnout podílu prodejů elektrických aut na úrovni 20 %. V případě Indie by celkové elektrifikace mělo být dosaženo do roku 2032.

Mnohem střídmější postoj zaujaly – logicky – vybrané ropné společnosti. Exxon Mobil společně s BP předpovídají, že zájem o elektromobily sice poroste, ovšem nebude nikterak silný. Do roku 2035 by dle těchto odhadů měl globální podíl aut na elektrický pohon dosáhnout méně než 10 %.

Nepřítel č.1 komoditních trhů? Elon Musk a jeho Tesla

Kdo bude motorem tohoto vývoje? Favority je možné jmenovat již dnes. Jako první snad každého napadne americká automobilka Tesla a její šéf Elon Musk. Hned za ní se může řadit Ford, v jehož případě byl jmenován nový CEO James Hackett. Ten byl ještě donedávna šéfem dceřiné společnosti Ford Smart Mobility, která se zabývá právě vývojem autonomních vozů. Jako další se pak nabízí automobilka GM a japonská Toyota. Poslední zmíněná společnost, resp. pod ní spadající Toyota Research Institute, nedávno ohlásila spolupráci s výzkumným útvarem MIT Media lab a dalšími pěti subjekty, aby společně prozkoumaly využití technologie blockchain v rámci vývoje bezpilotních vozů.

Boom sdílené ekonomiky

Stejně jako by měla růst elektrifikace světového vozového parku, obdobný scénář by se měl týkat i poskytovatelů tzv. ride-hailing služeb neboli jízd na vyžádání. Mezi ty současné a světově nejznámější patří například Uber, Lyft či čínská Didi Chuxing.

Podle posledních odhadů americké investiční banky Goldman Sachs by počet aut v rámci těchto služeb měl do roku 2030 osminásobně vzrůstu, čímž by dosáhl pětkrát větší velikosti, než je trh klasických taxi. Hlavním hnací silou by měl být především boom autonomních vozů.

Epicentrem všeho by podle Goldmanů měla být Asie, především velká města, která se potýkají s problém populační hustoty a znečištěného ovzduší.

Uber „zabíjí“ taxikáře

Co teď s portfoliem?

Pokud bychom se chytli představy o ceně galonu ropy za 25 dolarů a silné expanze elektromobilů a autonomních vozů, bude potřeba upravit skladbu portfolia. Seba v první řadě doporučuje prodej parkovacího místo. Proč? Jednoduše proto, že s nástupem sdílené ekonomiky v oblasti dopravy se razantně sníží počet aut, tudíž asi 80 %, možná i víc, parkovacích míst zůstane ve výsledku prázdných.

V návaznosti na očekávaný pokles ropy nemá cenu ani držet akcie či dluhopisy ropných společností, především těch vysokonákladových, ani cenné papíry s „ropným“ základem. Stejně tak zbytečné budou tituly pojišťoven. S tím, jak bude méně aut, poklesne i poptávka po jejich pojištění, což se nutně projeví v tržbách a zisku zasažených firem. V neposlední řadě je čas na prodej automobilek, které nejsou schopné s novým trendem držet krok.

Insider info: Vstoupí SpaceX na burzu? Budou mít výhodu akcionáři Tesly?

 

Napsat autorovi RSS

Absolvent Vysoké školy ekonomické, Národohospodářské fakulty. Dříve studoval na Gymnáziu Voděradská. Když se rozhodoval o zaměstnání, Roklen pro něho byla jasná volba. Mezi jeho záliby patří ekonomie, finanční trhy, rybaření a vaření.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.