Ministr Ťok: Kvůli problémům s EIA nebude nutné přesouvat evropské peníze

Kvůli problémům s uznáváním posudků na dopad staveb na životní prostředí (proces EIA) nebude nutné přesouvat evropské dotace z dopravního stavitelství do jiných oborů. Ministerstvo dopravy má pro tyto peníze jiné smysluplné využití. Na dnešním Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj ministerstva životního prostředí a dopravy stále vyjednávají s Evropskou komisí o uznání výjimek pro problémové stavby.

Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.

Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají.

I přes problémy s uznáním vlivů staveb na životní prostředí plánuje letos ministerstvo dopravy zahájit stavbu 115 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic za zhruba 20 miliard korun, uvedl Ťok. Kromě toho bude na opravy a údržbu silnic prvních tříd směřovat devět miliard korun a 3,2 miliardy na opravy a údržbu dálnic.

Z významných staveb, které mají být letos zahájeny, zmínil ministr mimo jiné stavbu dálnice D3 Ševětín – Borek, nebo D7 Postoloprty – Bítozeves. Na železnici půjde o modernizaci tratí Český Těšín – Dětmarovice, Bludov – Jeseník či Beroun – Králův Dvůr.

Newsletter