Češi mají chuť utrácet. A „žně“ jsou teprve před námi

Tržby v českém maloobchodě bez aut v říjnu meziročně stouply o 5,6 procenta, v září vzrostly podle revidovaných výsledků o 5,2 procenta. Růst tržeb zaznamenali obchodníci ve všech hlavních skupinách prodejen.

Svižný růst mezd a nízké ceny pohonných hmot, to jsou základní ingredience neutuchajícího spotřebitelského apetitu Čechů. Jejich spotřeba zůstala i v říjnu klíčovou složkou růstu tuzemské ekonomiky.

Mírný srpnový útlum je definitivně překonán. Češi utrácejí jak v maloobchodě jako takovém, tak v segmentu motorových vozidel.

Zvláště tehdy, pokud se míra inflace bude dvouprocentnímu cíli České národní banky přibližovat jen velice pozvolna, zažijí Češi zejména v první polovině roku příštího roku „spotřebitelské žně“. Při poměrně svižně rostoucích nominálních mzdách budou čelit jen nízké inflaci (včetně nízkých cen pohonných hmot). Tudíž i růst reálných mezd bude velice solidní, což jen dále podpoří jejich spotřebitelský apetit. Z hlediska možností spotřeby by tak měl rok 2016 být vůbec tím nejpříhodnějším od předkrizové éry. 

Newsletter