Čeští mileniálové ve své budoucnosti tápou

Jen třetina mladých Čechů má jasnou představu o své kariéře, každý druhý netuší, čím se bude živit, přesto se na budoucnost těší a nejsou fatalisté. Ukázal to výzkum České spořitelny a agentury Kantar, který má server Roklen24 k dispozici.

Z reprezentativního výzkumu, který zkoumal životní postoje českých mileniálů mezi 18 a 28 lety na vzorku 1036 respondentů vyplynulo, že generace narozená po roce 1989 se chce ve svém životě především realizovat, tedy dělat, co je baví, ale úplně neví, jak na to a postrádá sebevědomí. Ačkoli jsou čeští mileniálové do jisté míry konzervativní – nechtějí finančně riskovat a budoucnost si spojují zejména s rodinou a s ČR – významné procento z nich má podnikatelské ambice a cestování je takřka pro každého z nich tím, do čeho by investovali nejraději.

Budoucnost je nejasná a fajn!

Většina mileniálů nemá jasnou představu o své budoucí práci a kariéře. Přesto jsou mladí optimisté a na budoucnost se vyloženě těší 83 procent z nich (u Čechů nad 30 let je to pouze 69 proecnt). Mladí Češi nejsou fatalisté a 84 procent z nich věří, že „každý je svého štěstí strůjcem“ (83 procent). Méně než polovina je naopak přesvědčena, že život je determinován tím, do jaké rodiny se narodí (40 %). Takřka každý druhý má maturitu (34 %) nebo vysokou školu (11 %).

Rodina je základní (sebe)jistota

Nejdůležitější je pro ně, vedle rodiny a zdraví, práce, která je bude bavit (53 %). Přesto postrádají sebevědomí (za sebevědomé se označuje pouze 24 %) a životní jistotu čerpají především od okolí – od partnerů (21 %) a blízkých (18 %). S důrazem na rodinu a práci souvisí také jejich největší obavy – bojí se samoty (44 %) a životního selhání (40 %). Dvě třetiny mileniálů žijí v páru (68 %), single je pouhá třetina z nich (32 %).

Poznat svět a vrátit se domů

Ačkoli rodiče jsou pro většinu mladých pod třicet hlavním zdrojem financí, takřka polovina z nich (42 %) se živí sama a zhruba každý čtvrtý (22 %) z českých mileniálů by chtěl zkusit podnikat. Pokud by měli k dispozici 200 tisíc korun, investovali by je především do cestování (88 %) a vlastního bydlení (44 %). Českou republiku ale na dlouho opouštět nechtějí a většina z nich se nechce stěhovat z místa, v němž nyní žijí (82 %).

Utrácet ano, zadlužit se ne

Ačkoli nešetří a za optimální finanční rezervu považují dva až tři měsíční platy (28 %) jsou finančně opatrní a nechtějí se zadlužovat. Spíše odmítají produkty jako je hypotéka (44 %), spotřebitelský úvěr (56 %) nebo kontokorent (63 %), ačkoli třetina z nich (28 %) nějakou půjčku má. Ve srovnání se staršími generacemi (nad 30 let) jsou ochotni utrácet zhruba o 20 až 30 procent více – 1000 Kč za večeři pro dva, 300 tisíc za auto a 2000 za boty. Možná překvapivě stále preferují především velké banky (ČS, KB, ČSOB), kde má účet 55 procent z nich.

„Z výzkumu jasně vyplývá, že touha po pracovní seberealizaci a cestování jsou dvě dominantní motivace, které jsou charakteristické pro dnešní mileniály, stejně jako relativně velká nejistota spojená s jejich realizací. Rozhodli jsme se proto, že mileniálům nabídneme možnost vyzkoušet si budoucnost nanečisto v projektu UŽ vím,“ říká Monika Hovorková, ředitelka marketingu České spořitelny. „Nechceme mladým říkat, co mají dělat, ale nabízíme jim finanční podporu jejich projektů, dokážou-li pro ně získat dostatečný počet fanoušků.“

Už vím!

Už vím dává mladým lidem ve věku 18 až 28 let příležitost realizovat některý ze snů, projektů nebo záměrů, jež nosí v hlavě. Veřejnost a ambasadoři soutěže vyberou z účastníků celkem sedm vítězů, z nichž každý může na realizaci svého snu získat až 250 tisíc korun od České spořitelny. V Už vím mohou soutěžit jen jednotlivci, jakkoli mohou do svých vítězných projektů zapojit i další lidi. Záleží jen na soutěžících, s jakými projekty se do Už vím přihlásí. Může to být cokoli, co soutěžící považuje za přínosné pro sebe nebo pro okolí, od pozorování divé zvěře, pomoci potřebným ve vyloučených lokalitách přes cestu kolem světa na koloběžce až po domácí párty s herci Hry o trůny.

Do 29. dubna mohou soutěžící na webu www.uzvim.cz registrovat jakýkoli svůj sen či projekt, pro který musí následně získat podporu fanoušků na webu uzvim.cz. Soutěžící, kteří do 29. dubna získají na webu alespoň 50 lajků, postupují dále. V druhém kole rozhodne o 21 semifinalistech porota, složená z ambasadorů soutěže Už vím – Elišky Podzimkové, Paulie Garanda a Radka Jaroše. Sedm vítězů Už vím pak vybere veřejnost v internetovém hlasování od 28. května do 17. června. Každý hlasující bude moci podpořit libovolné množství finalistů, ale vždy jen jedním hlasem. Každý ze sedmi vítězů může získat na realizaci svého snu až 250 000 Kč, přičemž svůj projekt musí realizovat během července až září 2018.  

“Česká spořitelna patří díky své nabídce studentských produktů k nejvíce preferované bance mezi mladými klienty do 28 let. Už vím nicméně vnímáme primárně jako projekt, který mladým lidem pod 28 pomůže s realizací jejich snů, bez ohledu na to, zda jsou klienty České spořitelny,” doplňuje Hovorková.

„Přijde mi, že mladí se bojí vrhnout do něčeho nového, co neznají. Často to bývá asi z důvodu, že nemají finanční zabezpečení a bojí se neúspěchu. I ten neúspěch člověku dá strašně moc a tak se nebojte něco zažít!“ vyzývá Eliška Podzimková, ambasadorka soutěže.

Soutěž Už vím vznikla ve spolupráci s agenturami Švédská 22, Young & Rubicam, Peppermint a Wavemaker. Komunikační kampaň probíhá zejména v online prostředí na webu www.uzvim.cz a na sociálních sítích. Hlavní spot, jehož autorem je režisér Jára Moravec a v němž vystupují ambasadoři projektu, běží do konce dubna také v televizi na stanicích skupiny Nova a na Óčko TV stejně jako v síti kin Cinestar a Cinema City.

Eliška Podzimková je mladá výtvarnice, která v šestnácti letech překonala vážné onemocnění a následně prorazila v New Yorku se svým instagramovým projektem Animate NY – dokreslenými fotografiemi města. Její ilustrace si vybral i známý kuchař Jamie Olivier, objevila se taky na titulní straně newyorské verze deníku Metro.
Paulie Garand je jeden z nejúspěšnějších českých rapperů. Spolu s rapperem Lipem a Kennym Roughem tvořil projekt BMP (Básníci před mikrofonem) a za jeho album Horizonty získal v roce 2009 hudební cenu Anděl. V roce 2013 založil Garand Brand, značku oblečení a doplňků s vlastním designem.
Radek Jaroš  patří k nejznámějším českým horolezcům a jako jediný Čech zdolal všech 14 osmitisícových vrcholů světa bez použití kyslíkového přístroje a pomoci výškových nosičů. Na celém světě to dokázalo jen 15 lidí. O svých expedicích vydal několik knih, o jeho dobytí osmitisícovky K2 vznikl i dokument Cesta vzhůru.

 

Newsletter