Asijské akcie navázaly na pokles amerických. Futures Wall Street v červeném. Ropa a zlato roste. Evropské i americké výnosy obrátily k růstu. Dolar nepřekonal 1,0600 za euro. Koruna kolem 25,30 za euro.

Chcete půjčku? A s kým se přátelíte na Facebooku?

Sociální síť Facebook rozhodně není potřeba představovat. Za dobu své existence si „Fejs“ prošel nejen několika designovými změnami, ale vyvinul se i z hlediska reklamních a marketingových služeb. Jeho hlavní přednost spočívá ve sběru informací. Právě ty jsou totiž pro mnoho firem tou nejcennější komoditou.

Příkladem bude zmiňovaná reklama. Na základě profilu jednotlivých uživatelů si provozovatel sociální sítě vytváří preferenční škálu produktů a služeb, které by měly upoutat zájem sledovaného člověka. Paletu využití dostupných informací by však mohla rozšířit další služba, konkrétně jde o úvěrový scoring. Ten by bylo možné provádět na základě ohodnocení bonity přátel, které ve svém „friendlistu“ má sám žadatel o půjčku.

Facebook totiž před nedávnem získal od amerických úřadů patent na autorizaci a schvalování uživatelů na základě jejich informací zveřejněných na zmiňované sociální síti. Samotná žádost o patent zahrnovala filtraci spamů či pomoc s vyhledáváním dotazů, zároveň však obsahovala explicitní povolení k využití profilů jakožto metody udělení úvěrového hodnocení klienta.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

„Pokud jednotlivec žádá o půjčku, věřitel může ověřit úvěrový rating žadatelových přátel na sociální síti, kteří jsou na něj navázáni patřičným způsobem. Pokud je průměrné ohodnocení těchto členů alespoň na minimální úrovni, kterou věřitel požaduje, může být žádost projednávána dál. V opačném případě bude zamítnuta,“ přepisuje slova patentu server Fortune. Samotný patent je součástí portfolia služeb, které Facebook zakoupil od svého konkurenta Fiendsteru.

I přes samotné schválení není jasné, zda provozovatel sociální sítě tuto službu opravdu zavede. Je totiž běžné, že si společnosti zařizují povolení ke službám, produktům či aplikacím, které nakonec vůbec nerealizují.

Využití informací ze sociálních sítí není v rámci poskytování půjček žádnou velkou novinkou. Tento způsob využívají například některé fintech společnosti, jako je Affirm. Právě ty si v rámci nekonvenčního úvěrování snaží využívat ty nejmodernější technologie, aby získaly všechny potřebné informace.

 

Newsletter