Dolar se po včerejším zpevnění proti euru obchoduje pod 1,1500 EURUSD. Zapůsobila situace v Číně. Procyklické měny i měny regionu zůstávají pod výprodejním tlakem. Koruna oslabila nad 24,50 za euro.

Facebook kopíruje Microsoft. A nedopadne to dobře…

Trnem v patě největší sociální sítě na světě je v posledních měsících Snapchat. Ten firmě Marka Zuckerberga, dle Matta Rosoffa z televize CNBC, odlákal velkou část teenagerů. A jaká je odpověď Facebooku? Kopírovat vše, co dělá konkurenta úspěšným.

Reakci nejpopulárnější sociální sítě se nelze divit. Jedná se o klasický přístup technologických firem, které se chtějí vyrovnat nové, silné a dravé konkurenci. Je však toto rozhodní správné? Za použití příkladu jiného technologického giganta Microsoftu lze odpovědět jasně. Ne, není.

Po roce 2000 se vedle Microsoftu na trhu objevil zdatný konkurent, kterým byl Google. Firma s „okny“ ve znaku v té době měla prakticky monopol ve dvou odvětvích, a to v operačních systémech a produktivních aplikacích, jako je například Microsoft Office. Google měl zase nejlepší internetový vyhledávač a začal směřovat do dalších odvětví, například k vytvoření webového klienta Gmail. Movitý Microsoft chtěl tento rozmach bláhově zabrzdit. Jejich plánem bylo zkopírování všeho úspěšného od Googlu a jeho následné zničení masovou distribucí a marketingem.

Závod o bilion amerických dolarů

Povedlo se to Microsoftu? Vzhledem k tomu, jak málo uživatelů v současnosti používá jejich vyhledávač Bing, lze s jistotou odpovědět, že nikoliv. Vyhledávání pomocí Googlu už má i své vlastní sloveso. Co má Bing? Jednoprocentní tržní podíl internetového prohlížeče na mobilních zařízeních. Facebook svou strategií, podle odborníků televize CNBC, směřuje do stejně krátké a slepé ulice.

Podle článku zveřejněného deníkem The Information vytvořil management Facebooku takzvaný „Teenager tým“. Ten se zaměřuje pouze na to, jak přetáhnout nejmladší uživatele od konkurenčního Snapchatu. Mnoho vývojářů Facebooku se totiž řídí mottem „nebuďte příliš hrdí na to, abyste odmítli kopírovat“.

Jakou cenu má jeden „lajk“?

Přes všechny negativní odhady by se však firma Marka Zuckerberga mohla zařadit mezi ty, kterým podobná strategie vyšla. Samotná společnost Billa Gatese před svým „kopírovacím fiaskem“ na počátku milénia už jednou se stejným plánem uspěla, když v 90. letech okopírovala prohlížeč Netscape. Microsoft však byl v pozici monopolisty na trhu s operačními systémy. Facebook (bohužel pro jeho vedení) monopolistou na žádné platformě není.

Aby tak sociální síť přilákala zpět miliony teenagerů, bude muset Mark Zuckerberg se svým týmem pravděpodobně vymyslet něco víc než jen kopírovat teenagerský fenomén Snapchat.

Newsletter