Facebook krvácí, Google se raduje

Když se vedení Facebooku snažilo schovat před dopady kauzy zneužití dat, která snížila hodnotu firmy o desítky miliard dolarů, jeho arcirival Google směřoval pozornost na největší klienty obou firem – reklamky. O tom, jak chce Google využít „krvácejícího“ Facebooku, informoval server Quartz. 

„Slyšíme vás,“ řekl Matt Brittin, ředitel Googlu pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky, když vystoupil na akci Advertising Week Europe se svou prezentací „Advertising that works for everyone“ (Inzerce, která funguje pro každého). „Slyšíme vás, jak říkáte, že chcete transparentnost, bezpečnost a ochranu před podvody. Slyšíme vás hlasitě a jasně,“ zněla jeho slova.

Google, jehož příjmy tvoří z třetiny příjmy z reklamy, se tak snažil uklidnit inzerenty, kteří se strachovali o bezpečnost značek a transparentnost, případně i nalákat nové. Současné starosti Facebooku jsou pro něj totiž ideální příležitostí, jak si ukousnout ještě víc z pomyslného koláče placené reklamy.

Pravdou je, že někteří inzerenti a reklamky serveru Quartz sdělili, že skandál se zneužitím dat společností Cambidge Analytica pro Trumpovu prezidentskou kampaň zatím není důvod ke snížení reklamních výdajů  na Facebooku.  Na druhou stranu ale zároveň uvedli, že tyto výdaje nebudou nikterak navyšovat. Proč? Facebook totiž neinovuje svoje reklamní modely tak rychle jako někteří jeho rivalové. Navíc, přírůstek nových uživatelů se v minulém čtvrtletí snížil více, než se čekalo. Dalším negativem je pak i fakt, že uživatelé  tráví na „FB“ síti o desítky milionů hodin méně času, a to každý den.

„To není úplně lákavé pro společnost ze žebříčků Fortune 500 nebo Fortune 100, která u vás utrácí hodně peněz,“ uvedl Michael Bertini z digitální marketingové společnosti iQuanti, jejíž klienti nedávno snížili své výdaje právě na Facebooku. „Jejich názor je takový, že by mohli utratit tyto peníze spíše za remarketingové kampaně, případně je mohli dát do reklamy na Googlu či YouTube,“ přiblížil situaci.

Google oproti tomu zavádí nové reklamní formáty. Minulý týden představil program, který maloobchodníkům umožňuje vložit své produkty na sponzorovaném „Nákupním prostoru“ (Shopping space) a na dalších platformách. Minulý měsíc zase spustil nástroj, který využívá strojové učení k umístění reklam. Letos byl na svět vypuštěn i reklamní filtr pro prohlížeč Chrome, který blokuje reklamy nesplňující standardy stanovené skupinou pro obchodní odvětví, s níž pracuje. Společnost také uvedla, že v roce 2017 odstranila 3,2 miliardy závadných reklam.

Problémy a jejich řešení

Před rokem se Google, stejně jako Facebook dnes, omlouval inzerentům poté, co se u něj objevily reklamy s extrémistickým či urážlivým obsahem. Kritice čelil i tehdy, když filtry YouTube nedokázaly zachytit videa se zneužíváním dětí. Tím však problémy neskončily. Na YouTube Kids následně pronikly klipy nevhodné pro děti, na YouTube Trending se pak zase objevila konspirační videa zaměřená na přeživší masakru ve škole v Parklandu na Floridě.

Google na základě toho slíbil, že zaměstná více specializovaných pracovníků, aby těmto excesům zamezil. Rovněž se rozhodl pro využívání strojového učení, aby tak snáze přišel na další závadný obsah. Navíc se rovněž zavázal, že ověří každé video v programu Google Preferred, což zahrnuje pět procent nejlepších kanálů na YouTube, které by měly být pro inzerenty bezpečné.

A výčet inovací pokračuje dále. Google minulý týden představil služby zaměřené na vydavatele, kterým nevyhovují nové algoritmy Facebooku. Jedná se o službu Subscribe with Google, díky níž si uživatelé mohou předplatit média. Agentura Bloomberg k tomu uvedla, že si vydavatelé nechají 85-90 % z příjmů, když si čtenáři koupí první předplatné prostřednictvím tohoto programu, z předplatného na Google Play pak mají 70 %. Google  v příštích třech letech také plánuje financovat projekty „kvalitní žurnalistiky“, a to ve výši 300 milionů dolarů.

Nicméně, Facebook má i přes všechny problémy stále obrovské publikum o velikosti 2,2 miliardy měsíčních aktivních uživatelů, které marketéři prostě nemohou ignorovat. Nutnost řešit současné potíže spojené s únikem dat však může Facebook omezit v inovacích a tím i zamezit přílivu dalších uživatelů. Digitální inzerenti tak nakonec mohou skončit u někoho jiného.

„Facebook má příležitost řešit některé problémy, které tu byly již dříve,“ řekl Kyle Bunch, ředitel společnosti R / GA. „Pokud však budou potíže pokračovat, můžeme vidět znatelný přesun k jiným platformám,“ potvrdil.

Newsletter