FinTech Daily: MasterCard chce ulovit Facebook i Twitter

MasterCard oslovuje sociální sítě. Alipay vstoupí na evropský trh. BNP Paribas rozjíždí „pokročilý“ crowdfunding.

MasterCard má zájem o Facebook a Twitter

V Kodani se momentálně koná jedna z největších FinTech konferencí Money 2020. V jejím průběhu se představí jak zcela nové, tak i ostřílené FinTech společnosti, do toho navíc veřejně vystoupí i mnoho významných osobností ze světa financí. Mezi takové patří například i Anna Cairnsová, šéfka oddělení mezinárodních trhů ve společnosti MasterCard. Ta v rozhovoru pro server CNBC otevřeně „přiznala“, že její firma má zájem na spolupráci se sociálními sítěmi Facebook a Twitter, kterým by byla nápomocná při tvorbě vlastních platebních systémů.

„Společnosti jako je Facebook a Twitter mají pod palcem oblast sociálních médií a my jsme připraveni s nimi jednat,“ řekla Cairnsová. „Dokážeme s nimi spolupracovat stejně dobře, jako se všemi ostatními technologickými giganty. Společně bychom přišli na to, kde je možné spojit síly a jak jim naše síť může být nápomocná. Logicky by pravděpodobně šlo o formu platebního systému, přičemž mluvíme-li o firmě, jako je Facebook, pravděpodobně by šlo o službu na bázi peer-to-peer.“

Pravdou je, že oba provozovatelé sociálních sítí nejsou v oblasti plateb úplnými nováčky. Facebook během minulého roku rozjel v USA možnost P2P financování prostřednictvím aplikace Messenger. Aktuálně se pak spekuluje o tom, že by tato služba mohla být rozšířena o platební systém, skrz který by bylo možné provádět nákupy u vybraných amerických obchodníků.

V případě Twitteru zase existuje tlačítko „Buy Now“, které si mohou prodejci připojit k vlastním produktům a zákazníci pak mohou nakupovat pomocí jednoho tweetu. Od roku 2014 rovněž existuje i partnerství se společností Groupe BPCE, které umožňuje P2P platby rovněž pomocí jediného tweetu.

Podle Cairnsové by nová spolupráce přinesla benefity oboum stranám. Ovšem vzhledem k tomu, že zmiňované sociální sítě jsou dosti odlišné, lišily by se i případné platební systémy, které by ve spolupráci s MasterCard vznikly.

Alipay nově v Evropě

U platebních systémů ještě zůstaneme. Do světa se totiž dostala zpráva o tom, že digitální platební služba Alipay, která spadá pod největšího online prodejce Alibaba, bude v létě tohoto roku zprovozněna i v Evropě.

Spotřebitelé tak získají přístup k online nákupům i v době, kdy se nachází v evropském regionu. Aplikaci, kterou v tuto chvíli využívá více jak 450 milionů uživatelů, se tak otevře vůbec největší trh mimo celou Asii. Alipay bude mít schopnost identifikovat jednotlivce cestujícího po starém kontinentě, kterému pak následně nabídne seznam obchodů, ve kterých je možné zaplatit přes online aplikaci.

Podle posledních dat služba denně vypořádá 175 milionů transakcí, přičemž v době největšího aktivity se čísla vyšplhají až na 85 tisíc obchodů za sekundu. Pokud bude vstup na evropský trh úspěšný, tato čísla by se mohla i mnohonásobně zvýšit.

BNP Paribas vytváří crowdfunfingovou platformu na bázi blockchain

Banky BNP Paribas, resp. její „dcera“ BNP Paribas Securities Services, oznámila, že v rámci aplikace technologie blockchain do vlastního fungování ji využije i k vytvoření speciální crowdfundingové platformy, prostřednictvím které budou mít společnosti možnost emitovat a spravovat vlastní akcie.

Dopomoci ji k tomu má investiční platforma SmartAngels, která bude zároveň fungovat jako sekundární trh akcií, které bude banka registrovat. Nový systém tzv. pokročilého crowdfundingu  by tak dle slov vedení banky měl vést k mnohem snadnějšímu přístupu k financím a investičním příležitostem, a to za mnohem rychlejších a snadnějších podmínek a rovněž i nižšími náklady.

Pojem „fintech“ je v podstatě zkrácení a spojení slov „finance“ a „technologie“. Jedná se o fúzi správy financí s technologickým sektorem, který zahrnuje internet, mobilní a sociální technologie, cloud computing a mnoho dalších. Tedy de facto všechno, co inovuje současný finanční systém.

Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE

 

Newsletter