Proč může být Fintech klíčový pro růst afrických ekonomik? U mladých letí bankovnictví, které si mohou obléci. Nové požadavky na mobilní bankovnictví. To je výběr z dnešní dávky aktualit ze světa FinTech.
Hotovost je zde stále králem a region postrádá kvalitní strukturu bank. Jen jedna třetina lidí má bankovní účet. Ovšem více jak dvě třetiny lidí už má mobilní telefon, což představuje jistou příležitost.
I v subsaharské Africe se objevují nové startupy, které můžeme právem považovat za fintech společnosti. Tyto společnosti se snaží změnit způsob, jakým na lokální finanční sektor nahlíží zákazníci, ale i banky a zahraniční investoři. Přichází například s posíláním peněz přes mobilní aplikaci od jednoho klienta k druhému – to může sice někomu ze západního světa připadat úsměvné, nicméně musíme si uvědomit, že ještě nedávno bylo v mnoha afrických státech běžné posílat si peníze po řidiči autobusu jedoucím v daném směru.
FinTech Africa, která propojuje startupy s investory, pořádá tento týden konferenci v Kapském městě, kde budou prezentovány ty nejvíce inovativní lokální společnosti. Ty se kromě poskytování tradičních produktů vhodných pro místní klientelu, jako jsou půjčky nebo mobilní bankovnictví, soustřeďují i na edukaci klientů a vytváření aplikací pro řízení osobních rozpočtů.
Generace tzv. mileniánů neboli lidé, kterým je dnes mezi 15-30 lety, má stále více v oblibě technologická zařízení podporující bankovní služby, které mohou současně i nosit. Povědomí o podobných „doplňcích“ zvýšili údajně Apple Watch.
Podle průzkumů by si 46 procent mladých přálo, aby jejich banky nabízeli více nositelných zařízení s digitálním bankovnictvím. Dokonce 52 procent vyjádřilo touhu přes tyto zařízení řídit celé své finance.
Výzkum společnosti First Data provedený ve Velké Británii zkoumal, co zákazníkům chybí v současných aplikacích mobilního bankovnictví. Podle výsledků každý třetí považuje aplikace mobilního bankovnictví za ne tak dobré, jako je online aplikace, kterou otevře ve svém prohlížeči.
Podle průzkumů v dnešní době využívá mobilní bankovnictví zhruba 42 procent zákazníků. Mezi nejvíce využívanými funkcionalitami mobilních aplikací je kontrola zůstatku na účtu, historie transakcí a transfer peněz.
Co by ale mohli mobilní bankovní aplikace nabízet dále? Podle First Data dnešním aplikacím chybí například možnost online chatu s bankou nebo poskytnutí detailních informacích o provedených transakcích. Mnoho klientů by prý také ocenilo možnost přes mobilní aplikaci zablokovat svou kreditní kartu.
Pojem „fintech“ je v podstatě zkrácení a spojení slov „finance“ a „technologie“. Jedná se o fúzi správy financí s technologickým sektorem, který zahrnuje internet, mobilní a sociální technologie, cloud computing a mnoho dalších. Tedy de facto všechno, co inovuje současný finanční systém.
Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE