Rizikově averzní nálada na devizových trzích trvá. Oslabují rizikové měny jako kanadský, australský a novozélandský dolar. Koruna oslabuje k hranici 27,20 za euro. Spolu s ní slábne i polský zlotý a maďarský forint.

Inzerenti se přesouvají z TV do web videa, těžit z toho může nejen Google

Reklamní investice se dále přesouvají z televize do onlinu. Velká mediální agentura Starcom MediaVest ze sítě Publicis Groupe (+0,56 %) v posledních 12 měsících přesunula reklamu v objemu 500 mil. USD z televize do ostatních médií, z toho ¾ ale do online videa, píše se v blogu na WSJ. Dosud se většinou v odborných kruzích hovořilo o tom, že se reklama sice hrne do online videa, ale jen z tisku a display reklamy.

Inzerenti jdou tam, kde se zvyšuje sledovanost, a to jsou právě online videa. Na americkém trhu začínají trpět odlivem diváků především kabelové televize, zatímco sledovanost tradičních televizí i nadále roste. Podle údajů eMarketer dosáhl objem televizní reklamy v USA 66,35 mld. USD, což je 38,8 % celkového reklamního trhu. Podíl online reklamy na celkovém objemu v USA dosáhl 25 %. EMarketer odhaduje, že TV reklama bude trhu dominovat až do roku 2018, kdy její podíl poklesne na 36,1 %, zatímco tržní podíl reklamy v online médiích (webová reklama celkem včetně online videa) vzroste na 36,4 %.

Na tento posun v chování inzerentů se připravují velcí hráči jako Google (+0,51 %) s Youtube, Yahoo (-0,26 %) či AOL (-3,2 %). Agentura Nielsen (+0,25 %) tvrdí, že klasickou televizi sleduje 21 % diváků ve věku 18 – 34 let, zatímco online videa 30 % diváků stejné věkové skupiny.

Krom demografie a čísel o rostoucí sledovanosti nahrává přesunu reklamy do online videa i zlepšení měřících nástrojů (Comcast, Nielsen), zlepšení kvality obsahu videí a růst RTB (real-time bidding) reklamních platforem, které umožňují lepší cílení na zákazníka. Přitom teprve loni Google  umožnil Nielsenu umístit měřící kódy do Youtube videí.

Z TV do online videoreklamy přesunul 10 % svého reklamního rozpočtu loni například Verizone Wireless, letos stejný přesun plánuje například Mondelez (výrobky Oreo či Trident, +0,77 %) a MasterCard (-0,27 %). EMarketer odhaduje, že trh online videoreklamy v USA loni vzrostl o 43,5 % na 4,15 mld. USD a Evercore odhaduje 37% průměrný roční nárůst do roku 2016.

Pozn.: v závorkách uveden dnešní vývoj akcií na burze

Newsletter