Lekce zkušeného obchodníka: Nikdy nesázejte proti americkému spotřebiteli

Klíčové body

  • Nikdy nesázejte proti americkému spotřebiteli!
  • Konzument je síla, která nám pomůže překonat veškeré nástrahy.
  • V USA pomůže síla spotřebitele dosáhnout měkkého přistání.
Zdroj: Depositphotos

Po zveřejnění posledních ekonomických čísel se mi vybavila jedna epizoda z mého traderského života. Nevím, ve kterém roce to bylo, pravděpodobně ještě před velkou finanční krizí. Pamatuji se, že ekonomické ukazatele naznačovaly pokles aktivity, akcie i dluhopisy tudíž slibovaly možný obrat trendu. Vše bylo jasné, kontrariánská pozice sázející na pokles akcií a nárůst dluhopisů byla otevřena a stačilo mlít palci a trpělivě čekat na otočku. Pak však přišla rána do slabin ve formě retail sales. Nepamatuji si přesné číslo, není to ani důležité. Faktem bylo, že vyšlo nad očekávání vysoké. Americký spotřebitel nezklamal, sentiment se otočil a trhy se vydaly směrem vzhůru a zničily naděje na spekulativní profit.

Ten nepříjemný pocit v žaludku, kdy neúnavný americký spotřebitel zkazil slušně se vyvíjející obchod, jsem nikdy nezapomněl, a vždy mi vytane na mysl, když americké retail sales vyjdou lépe, než se čeká. Osobní spotřeba tvoří v USA téměř sedmdesát procent HDP, přičemž západoevropské země se pohybují v tomto ukazateli kolem padesáti procent. V Číně to je pouhých procent čtyřicet. Vzhledem k faktu, že USA mají největší HDP jak v absolutní hodnotě, tak přepočteno na hlavu, je jasné, že nejenom americký, ale i celosvětový hrubý domácí produkt je držen americkým spotřebitelem jako pomyslným Atlasem. Můžeme si o konzumu myslet cokoliv. Lze na něj pohlížet z environmentální perspektivy jako na záporný jev nebo z materialistické perspektivy jako ultimátní cíl lidského snažení. Faktem zůstane, ať jste levicový novinář nebo milionář, chcete slušně jíst, slušně bydlet a zajistit svým dětem rozumnou budoucnost. V tomto ohledu se v kvalitě konzumu odráží vývoj společnosti.

Vrátíme-li se zpět k ekonomii a trhům, nutno podotknout, že osobní spotřeba a nutnost jejího zvýšení je hlavním tématem v Číně, která se snaží tímto způsobem vybřednout z problémů, které jí působí nemovitostní krize a neochota světa importovat více jeho automobilů a solárních panelů. Osobní spotřeba je tématem i v USA, kde s největší pravděpodobností umožní měkké přistání americké ekonomiky po inflačním šoku posledních let. Pokud Fed sníží v tomto měsíci úrokovou sazbu o víceméně slíbených dvacet pět bazických bodů, spotřebě domácností to určitě neublíží, jelikož sazby spotřebitelských úvěrů se odvíjí od krátkodobé sazby. Konzument je síla, která nám pomůže překonat veškeré nástrahy.

VÝHLED PRO DNEŠNÍ DEN

Dolar se aktuálně v online směnárně RoklenFx obchoduje vůči euru za středový kurz 1,1056 EURUSD, dolarový index se pak nachází na hodnotě 101,67 bodu. Během dne by se kurz EURUSD měl pohybovat v rozmezí od 1,1048 do 1,1125 EURUSD.

Koruna se aktuálně v online směnárně RoklenFx obchoduje vůči euru za středový kurz 25,03 EURCZK, vůči dolaru pak za středový kurz 22,64 USDCZK. Dle naší predikce by se kurz vůči euru měl držet v rozmezí 24,99 až 25,06 EURCZK, ve dvojici s dolarem od 22,47 do 22,71 USDCZK.

*Průměrný nominální kurz, zveřejňovaný ECB, by měl dle použitých modelů s vysokou pravděpodobností spadat do zmíněného intervalu. Predikce měnových kurzů jsou založeny na modelu časových řad, který zohledňuje nejen předchozí hodnotu kurzu, ale i jeho minulou volatilitu. Pro přesnější určení budoucí volatility je do modelu zakomponován také faktor zveřejňování makroekonomických dat. Model je schopen určit, kdy lze očekávat zvýšenou či sníženou volatilitu směnného kurzu.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. žádnou zodpovědnost.

Zdroj: RoklenFx, Bloomberg, Reuters, Financial Times, Fed, ECB, ČNB, TradingView, Apollo

Newsletter